مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین خبرداد؛

اجرای۴۵هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان قزوین

۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۱۲:۰۷:۴۰
کد خبر: ۸۰۳۶۱۵
اجرای۴۵هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در استان قزوین
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین از اجرای بیش از 45هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی این استان طی دو دهه گذشته خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ احمد مستخدمی مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی استان قزوین با اعلام این خبر گفت: طی بیش از 45 هزار هکتار سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی استان قزوین اجرا شده است.

مستخدمی افزود: اجرای سیستم های نوین آبیاری با هدف مدیریت بهینه آب در بخش  کشاورزی از دهه 70 در استان آغاز شد ه که اجرای این طرح ها از سال های اخیر  سرعت بیشتری یافته است.

وی اذعان کرد: در حال حاضر در استان قزوین 180 هزار هکتار از اراضی آبی استان مستعد توسعه سامانه های نوین آبیاری است که تاکنون 45 هزار هکتار  اجرا  شده و حدود 10 هزار هکتار با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد  نیزدر دست اجرا می باشد.

این مقام مسئول خاطر نشان ساخت: با اجرای این میزان سامانه نوین آبیاری در استان سالانه  بیش از 320 میلیون مترمکعب مصرف آب در بخش کشاورزی صرفه جویی شده است.

مستخدمی در ادامه گفت: همچنین با هدف افزایش راندمان انتقال و مصرف بهینه  آب در مزارع، تاکنون عملیات انتقال آب با لوله وکانال بتنی  بطول 1900  کیلومتر در استان اجرا شده است.

وی تسطیح اراضی در سطح20هزار هکتار، پروژه  بهنگام سازی اطلاعات اراضی تحت شرب شبکه آبیاری دشت قزوین و  یکپارجه سازی اراضی آبی و دیم استان قزوین را از دیگر طرح ها ی مهم این  سازمان طی سال های بعد انقلاب برشمرد.

 مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان قزوین افزود: برای احیا قنوات استان هرساله تعدادی ازقنوات لایروبی و مرمت می شوند که از سال 85 تا96 به تعداد 249 رشته قنات مرمت شده است.

وی تصریح کرد: در راستای افزایش راندمان  انتقال آب در مسیر منبع تا مزرعه طی این مدت جمعا  767 کیلومتر کانال آبیاری عمومی در سطح روستاها احداث  شده است.

مستخدمی گفت: در راستای مصذف بهینه منابع آب یدر بخش کشاورزی در پایاب چاه های دشت ازسال 85 تاکنون حدود 912 کیلومتر لوله گذاری انجام شده است.

وی صدور طرح کشت شبکه آبیاری دشت قزوین در سطح 62 هزار هکتار و  اجرای طرح زهکشی اراضی حاشیه شوره زار مرکزی قزوین با هدف خروج شوری از حوزه شوره زار مرکزی، اصلاح اراضی وبهبود پوشش گیاهی از جمله طرح های شاخص سازمان در بخش آب و خاک برشمرد.

 

 

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز