استاندار قزوین:

برنامه ریزی سنتی در مدیریت جواب نمی دهد

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۱۱:۵۱:۳۵
کد خبر: ۸۱۹۴۷۹
برنامه ریزی سنتی در مدیریت جواب نمی دهد
عبدالمحمد زاهدی: مدیران ما آینده نگر نیستند و علاقه دارند با روش های سنتی و بسته طرح های کوتاه مدت را در زمان خود افتتاح کنند اما امروز دیگر روش های سنتی در مدیریت جواب نمی دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در نشست ضرورت آینده پژوهی در سیاست گذاری و برنامه ریزی گفت: مدیران جامعه برای آینده فکر نمی کنند در حالی که ما برای آینده سازمان و دستگاه باید برنامه داشته باشیم و بدانیم سیاست گذاری سنتی دیگر جواب نمی دهد و دنیا مانند زمین فوتبال است یا باید بازیگر یا تماشاچی باشید که اگر تماشا کنید آسیب می بینید.

وی اظهارداشت: این همایش برای مدیران بسیار لازم است اما متاسفانه حضور پررنگی از معاونان و مسئولان نداریم و به نظر می رسد این همایش و کارگاه ها باید روزهای پنجشنبه برگزار شود تا همه شرکت کنند.

زاهدی اضافه کرد: وقتی از آینده پژوهی صحبت می کنیم باید به آینده نگری و آینده نگاری هم توجه شود، هر چند دانشگاه های ما برای امروز و آینده فکر می کنند اما برنامه ای برای آینده نداریم در حالی که آینده باید پژوهش شود نه این که پیش بینی کنیم بلکه لازم است ابعاد و شاکله آینده را دریابیم و سپس آن را طراحی کنبم.

استاندار قزوین تصریح کرد: دولت ها دو نوع هستند یا مانند آتش نشان عمل می کنند و یا برنامه ریزی دارند که به نظر می رسد ما با روش اول عمل می کنیم و بسیاری از مدیران ما نشسته اند ببینند چه می شد و سپس تصمیم بگیرند به همین دلیل بیشترین آئین نامه و قانون و ابلاغیه را داریم و مشکلات ما زیاد است.

وی بیان کرد: باید آینده را از امروز مطالعه کنیم و درست ترسیم کنیم و از آن شناخت کافی داشته باشیم. زاهدی اظهارداشت: هیچگاه به فکر انسان ها توجه نداریم تا بدانیم سلیقه آنها در دهه های آینده چیست لذا باید وارد علوم شناختی در مبحث آینده پژوهی شویم و ذهن انسانها را بشناسیم.

زاهدی در ادامه گفت: چند مشکل داریم و ابتدا باید آرزوهای خود را از اهدافمان جدا کنیم زیرا آرزوها قابل دسترسی نیست و اگر کشور مالزی به توسعه دست یافت برای این بود که آرزوهای قابل دسترس را محقق کردند.

استاندار قزوین یادآورشد: به دلیل ۲۵۰۰ سال استبداد حاکم سعی کرده ایم منافع کوتاه مدت را مورد توجه قرار دهیم و ما مدیران هم همین گونه عادت کرده ایم و طرح هایی را اجرا می کنیم تا در زمان مدیریت ما به پایان برسد تا خودمان آن را افتتاح کنیم و دیگر به آینده توجه نداریم.

زاهدی گفت: وقتی دنیا بازیگر زیادی دارد ما باید از روش های سنتی دور شویم و ببینیم دنیا چگونه بازی می کند ما هم همانگونه باشیم اما متاسفانه ضعف تئوریک داریم و به صاحب نظران میدان نمی دهیم که به ما ایده دهند چون خود را بی نیاز از آموزش و مشورت و نظر می دانیم.

استاندار قزوین بیان کرد: مردم را باید به بازی بگیریم و واقعا توانمندی آنها را باور کنیم و در واگذاری خدمات دولت به بخش خصوصی جدی باشیم اما به نظر می رسد مدیران ما فکر می کنند اگر دستگاه کوچک شود، خودشان کوچک می شوند لذا دولت نتوانسته مدیران را به برون سپاری وادار کند.

وی اظهارداشت: در گذشته چیزی بنام لایروبی نهرها توسط دولت نداشتیم اما امروز چون مردم را بعنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی را نادیده گرفته ایم باید هزینه های زیادی را متحمل شویم.

زاهدی افزود: سرمایه اجتماعی به رفتار ما بستگی دارد و اگر نتوانیم آن را ایجاد و تقویت کنیم به جایی نمی رسیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز