رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین:

در زمینه صیانت از منابع طبیعی فرهنگ سازی شود

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۱۰:۴۴:۵۴
کد خبر: ۸۲۲۳۳۱
در زمینه صیانت از منابع طبیعی فرهنگ سازی شود
خمسه گفت: بهره برداری بی رویه از منابع طبیعی باعث چالش زیست محیطی در استان می شود و باید فرهنگ سازی جدی در زمینه صیانت از منابع طبیعی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ فاطمه خمسه رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در مراسم ویژه حفاظت و قانون که به مناسبت هفته منابع طبیعی با حضور نمایندگان مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی، داستان عمومی و انقلاب استان، مدیر کل سرمایه گذاری استانداری قزوین، مدیران کل دستگاه های اجرایی و وابسته، کارکنان جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همیاران طبیعت در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه در سالهای اخیر، افزایش ریزگردها، کویری و بیابانی شدن، افزایش آلاینده ها باعث شده شاخص ایران نسبت به مسایل زیست محیطی کاهش پیدا کند.

وی افزود: باید فرهنگ سازی جدی در زمینه صیانت از منابع طبیعی انجام شود.

به گفته این مقام مسئول؛ استان قزوین 15 هزار و 633 کیلومتر مساحت دارد که بیش از 90 هزار هکتار آن منابع طبیعی است.

خمسه خاطر نشان کرد: امسال بعضی از جنگل های مناطق الموت به تاراج رفت و دستخوش تغییرات شد که از این بابت متاثر هستیم و باید مردم همیاری و تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند تا از بروز این چنین مسایل در بحث منابع طبیعی جلوگیری شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه فشارهای زیادی برای تبدیل اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در استان وجود دارد گفت: نظام بهره برداری مناسب از مراتع و جنگل وجود ندارد و بهره برداران هیچ انگیزه ای برای احیای منابع طبیعی ندارد.

خمسه تاکید کرد: باید از جنگل ها و مراتع حفاظت و صیانت کنیم و دست سودجویان را از تعرض به این منابع کوتاه نماییم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اکثر بهره برداران استان در جنگل ها و مراتع، فقر معیشتی دارند و همچنین دسترسی راحت تری به این منابع دارند و برای امرار معاش خود به این منابع دست برد می زنند بنابراین باید اهمیت موضوع و صیانت از منابع طبیعی برای بهره برداران بازگو شود.

خمسه اظهار داشت : در بحث سرمایه گذاری در بخش کشاورزی نیز باید توسعه پایدار در این بخش مد نظر قرار گیرد و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی ترغیب شوند.

این مقام مسئول یاد آور شد: بدنبال ایجاد کمربند حفاظتی در بحث منابع طبیعی در استان هستیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در بحث آبخیزداری و آبخوان داری نیز استان قزوین به عنوان پایلوت کشوری انتخاب شده است.

خمسه2

 

 

نظر شما