برگزاری مراسم تشییع و یادبود استاد احسان اشراقی در قزوین

۱۳۹۸/۱۱/۰۱ - ۰۹:۴۳:۰۵
کد خبر: ۹۵۲۷۷۵
برگزاری مراسم تشییع و یادبود استاد احسان اشراقی در قزوین
مراسم یادبود چهره ماندگار کشور استاد احسان اشراقی در مسجد محمد رسول الله قزوین برگزار شد.

به گزارش برنا از قزوین، پس از برگزاری مراسم تشییع استاد احسان اشراقی مورخ و ادیب و چهره ماندگار کشور در بهشت صدر قزوین، مجلس یادبود این چهره ماندگار کشور عصر یکشنبه در مسجد محمدرسول الله شهر قزوین برگزار شد.

حجت الاسلام سبحانی نیا در این مراسم گفت: درگذشت احسان اشراقی ضایعه‌ای بزرگ برای دانشگاهیان و فرهیختگان و عالمان کشور است و فقدان این بزرگواران آسیبی به فرهنگ و ادب محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: این استاد در تاریخ یادگارهای ارزشمندی از خود برجای گذاشته و امیدوارم راه پر فروغش توسط شاگردان ایشان تداوم یابد.

سبحانی نیا افزود: اینجانب این ضایعه بزرگ را به اهالی شریف قزوین و فرزند گرامی ایشان و خانواده داغدار و نیز اساتید، محققان و اعضای فرهنگستان علوم تسلیت عرض می‌کنم.

رئیس حوزه‌های علمیه قزوین یادآور شد: اصحاب علم و فرهنگ و هنر در حیات و ممات مظلوم هستند لذا به نظر می‌رسد باید توجه بیشتری به آنها شود.

وی اظهار داشت: برای پاسداشت مقام علم و فرهنگ و هنر باید از همه کسانی که صاحب نظر و اندیشه و نخبه هستند در زمان حیاتشان یاد کنیم و از وجودشان برخوردار شویم نه آنکه پس از مرگشان تأسف بخوریم و آنگاه تجلیل کنیم.

سبحانی نیا افزود: معمولاً با فقدان هر عالمی متاسف می‌شویم که چرا از وجودشان بخوبی بهره مند نشدیم و حتی پس از مرگشان آرامگاهی درخور مهیا نمی‌کنیم که یادشان در اذهان زنده بماند.

وی گفت: در استان قزوین فرهیختگان و چهره‌های علمی، دینی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی بزرگی بوده اند از جمله شهید جایی، مرحوم ابوترابی، دهخدا که می‌توانیم جایگاه شایسته ای برای آنها پیش بینی کنیم تا نسل جوان با آثار و برکات آنها بیشتر آشنا شوند.

رئیس حوزه‌های علمیه قزوین بیان کرد: احسان اشراقی از نخبگان و اساتید برجسته ای است که ۵۰ سال جامعه را از علم خود بهره مند ساخته و نیم قرن تلاش و به جای گذاشتن ده‌ها اثر علمی و کتب مختلف و نیز شاگردان زبده شایسته تجلیل است.

سبحانی نیا گفت: استاد اشراقی فرد متواضع و ساده ای بود و با اینکه در تهران زندگی می‌کرد اما به زادگاهش تعصب خاصی داشت و وصیت کرده بود که در قزوین به خاک سپرده شود و ما هم باید یاد بگیریم اصالت و تواضع خود را در همه حال حفظ کنیم.

وی پیشنهاد کرد با استفاده از ایده‌های صاحب نظران راهکارهایی پیدا شود تا از اساتید برجسته استان در حیات و مماتشان بهره گیریم و نسل جوان از تجربیات علمی این افراد بیشتر استفاده کند.

وی بیان کرد: کسی که درختی بکارد تا زمانی که درخت سرسبز است ثوابش جاری و نصیب افراد می‌شود و کسی که برای تأمین آب و حفظ منابع آبی اقدام کرده و قنات و چشمه‌ای را احیا کند، کسی که مسجدی بنا کند تا زمانی که پابرجاست و در آن نماز می‌خوانند ثوابش برای فرد است و یا هر بنایی که خیرش به مردم برسد را بسازد و آثار علمی از خود برجای بگذارد، شاگردی تربیت کند، علمی را به میراث بگذارد، نوآوری علمی داشته باشد و فرزندی صالح تربیت کندکه پس از او برایش طلب رحمت کند از ثواب مستمر برخوردار می‌شود و احسان اشراقی از زمره این افراد بود.

مراسم تشییع و به خاک سپاری احسان اشراقی چهره ماندگار کشور امروز یکشنبه با حضور امام جمعه، استاندار و فرهنگ دوستان قزوین برگزار شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز