کارآفرینی، فرهنگی جریان ساز است

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۱۶:۰۲:۴۴
کد خبر: ۹۷۸۰۴۶
کارآفرینی،  فرهنگی جریان ساز است
یک کارآفرین قزوینی گفت :کارآفرین در جستجوی فرصت نیست بلکه خود فرصت ها را ایجاد میکند و این فرهنگی جریان ساز است.

بانوی کارآفرین قزوینی، مدیر و مؤسس آموزشگاه طراحی دوخت است که الگوی بسیاری از کارآفرینان کشور شده و ترویج این فرهنگ را از خانواده و فرزندان آغاز کرده است، این بانو که مدیر مرکز کار آفرینی است در حال حاضر هشت مجموعه ی تولیدی فعال را با همکاری خانواده خود اداره می کند.

 اشرف کاظمی کارآفرین نمونه استان قزوین در گفت و گو با برنا گفت: متولد سال1359 هستم، متاهل و صاحب دو فرزند که آنها نیز در زمینه مراقبت های زیبایی، پوست و گریم کارآفرین هستند.

این کارآفرین  قزوینی افزود: طی 25 سال فعالیت بی وقفه در زمینه هنر خیاطی، توانسته ام 8 مرکز تولیدی را دایر و در قالب  ،خانه طراحان استان ، مجتمع های آموزشی (خیاطی،طراحی دوخت،صنایع دستی و مراقبتهای زیبایی) در بخش خانم ها و آقایان، برای 17 مدرس و 120 کارمند بصورت مستقیم اشتغال زایی نمایم.

وی ضمن بیان اینکه از سال  1375فعالیت خود را با مدرک سیکل، یک دستگاه چرخ خیاطی و هفت نفر از اعضای خانواده شروع نموده ادامه داد: نه تنها برای رسیدن به اهداف والای خود شروع به ادامه تحصیل کرده ام  بلکه به کارکنان نیز آموزش می دهم تا همه کارآموخته و توانمند شده وسپس به عرصه کار و تولید وارد شوند.

کارآفرین قزوینی تصریح کرد:نخستین آموزشگاه خیاطی و طراحی دوخت را در شهر اقبالیه تاسیس نمودم که قریب به هزار نفر از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره )،ضمن طی کردن دوره های مهارت آموزی وارد عرصه تولید شدند.

کاظمی تأکید کرد: با آسیب شناسی های صورت گرفته از 670 فرد جویای کارشهر اقبالیه که بیشتراز زنان روستایی، زنان سرپرست خانوار و بد سرپرستان بودند، آنها را در آموزشگاه پذیرش دادیم، براساس سطح بندی ها آموزش دیدند و وارد بازار کار شدند و این در حالی که از برخی جهات نگاه مثبتی نسبت به آنها در جامعه وجود ندارد اما از دیدگاه من آنان زنان توانمند جامعه ما هستند.

وی در ادامه گفت: با افزوده شدن رشته های مراقبت زیبایی و صنایع دستی، آموزشگاه ما به یک مجتمع آموزشی تبدیل شد، که نه تنها از شهر قزوین بلکه از اقبالیه،  شیداصفهان و از 70 کیلومتر آنطرف تر، از شهر "نیکویه " نیز متقاضیانی برای شرکت در دوره های آموزشی به ما مراجعه میکردند.

کاظمی با بیان اینکه به دلیل استقبال روستاییان نخستین شعبه روستایی مرکز کارآفرینی در کشور را در شهر "شید اصفهان "تاسیس نموده افزود: در حال حاضر مادران توانمند ما درکارگاه های تولیدی 8 روستا مشغول فعالیت در امرتولیدهستند.

این کارآفرین نمونه تصریح کرد: ،در کنار اشتغال گسترده از قافله علم عقب نماندم و با مدرک تحصیلی سیکل، فعالیت خود راشروع کرده اما با پشتکار بسیار موفق به کسب مدرک فوق دیپلم پوست و مو،  لیسانس طراحی دوخت، لیسانس مدیریت کسب و کار شده و در حال حاضر دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار هستم.

وی در ادامه اشاره کرد: با همکاری بسیج وشهرداری اقبالیه "جشنواره ملی طراحی دوخت لباس ایرانی اسلامی"را برپا کردیم و که 17 استان شرکت کرده و 470 طرح در قالب طراحی مانتوی اجتماعی برای ما ارسال شد و علیرغم مخالفت هایی که در سطح استان بدلیل برگزاری جشنواره ای ملی در شهر کوچکی چون اقبالیه وجود داشت با حضوردبیر کارگروه مد و لباس کشوراختتامیه ای برگزار شد که در نوع خود بی نظیر بود.

کاظمی ضمن بیان هدف والای خود در خدمت به زنان جامعه عنوان کرد:کمک کنیم هر خانه یک کارگاه شودتا زنان برای فعالیت و کار اقتصادی علی رغم میل باطنی الزامی برای دوری از منزل نداشته باشند، در کنار خانواده و فرزندان باشد وبه امر خطیر تربیت فرزندان بپردازند و  با بردن چرخ خیاطی وکار در منزل نیزکمکی به گردش چرخ تولید و اقتصادکشور کرده باشد، با همین تفکر نیز در کنار کارگاه‌ها محیط مهدکودک برای نگهداری فرزندان کارکنان مهیا کنیم.

کارآفرین قزوینی ضمن بیان اینکه علاوه بر زنان برای مردان هم عرصه ی فعالیت را ایجاد کرده ایم عنوان کرد: نخستین آموزشگاه پیرایش مردانه را در قزوین تأسیس نمودم که ضمن استقبال خوب آقایان، رتبه دوم آموزش در سطح کشور را به دست آورد وبا این زمینه بعد از یک‌سال مجوز نخستین آموزشگاه خیاطی مردانه را نیزدریافت کردم که کارآموزان پس ازگذراندن دوره آموزشی سه ماهه وارد بازار کار می‌شوند.

وی تصریح کرد: علاوه بر فعالیت در عرصه تولید وکارآفرینی، در صداو سیمای مرکز قزوین و جهاد دانشگاهی استان قزوین بعنوان کارشناس و مدرس به امر آموزش عمومی می پردازم و نیز مؤلف کتاب آموزش خیاطی هستم که معمولا در اردوهای جهادی به صورت رایگان در اختیار زنان توانمند روستایی قرار میگیرد.

 کاظمی با بیان اینکه مؤسسه ای تک منظوره به نام "خانه طراحان مد و لباس قزوین" دایر کرده است، عنوان کرد: 600 نفر از طراحان  استان قزوین به عضویت آن درآمده اندکه پرداختن به اموری همچون آموزش، همایش،  جشنواره، نشست‌های هم‌اندیشی و مطالبه گری از مسئولین از جمله فعالیت های خانه طراحان است و در مواقع لزوم من با سفر و حضور در دوره های آموزشی مختلف خارج از کشور و مجهز شدن به دانش روز، تکنیک ها و آموزش ها در اختیار اعضا قرار می گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: سال 96 بعنوان بانوی برندآفرین در کشور معرفی و  نشان اعتماد ملی را دریافت کرده ام و در حال حاضرکارآفرین نمونه کشوری هستم که به دلیل طراحی پنج مدل جدید از پوشش چادراسلامی "نشان شیما "گرفتم،و معتقدم کارآفرینی که در مسیر تولید خلاقیت و ایده‌ای نو نداشته باشد محکوم به شکست است.

کارآفرین اهل قزوین ضمن اشاره به 25سال تجربه ی فعالیت اجتماعی خود گفت: در مسیر موفقیت و رسیدن به اهداف موانع زیاد است اگر میتوانید از سر راه بردارید اگر نه، با خلاقیت راه جدیدی ایجادکنید ، موانع را دور بزنید و جریان ساز  باشید و از پیرو بودن به پیشتاز شدن تغییر جهت دهید.

کاظمی تاکید کرد: در تمام این سال هاکیفیت محصولات معرف ما بوده و روزانه هزار دست لباس در کارگاه های کارآفرینی ماتولید می شود  که صداقت در کار سبب اعتماد سازی در ارگان های مختلف جهت سفارش به ما و رونق در کارگاه های تولیدی شده است.

وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و موانع او را متوقف نکرد ادامه داد: از دل مشکلات تجربه های گران قیمتی کسب کرده ام و موانع موجود سکوی پرش من در راه رسیدن به اهدافم شد. با گران شدن پارچه های وارداتی،به پارچه های با کیفیت ایرانی روی آوردیم و با ترکیب طرحهای بومی و سنتی ایرانی، باب تازه ای را در عرصه تولید مانتو اجتماعی و همچنین مدل های جدید چادر مشکی با پارچه ایرانی باز کرده و آنها را در نمایشگاه ها و جشنواره های مختلف عرضه کردیم.

بانوی کارآفرین قزوینی در پایان با اشاره به رضایت بانوان از فعالیت در محیطی امن و سالم که ویژه زنان است، عنوان کرد:خانم ها در کنار آموزش های مهارتی و انجام کار تولیدی، در دوره های آموزش سبک زندگی کارآفرینی نیز شرکت داده می شوند تا آنان که نیمی از جامعه ما را تشکیل می دهند با ایده های نو و تقویت عزت نفس و کسب استقلال هر یک در نوع خودکارآفرین شوند تا تأثیرات مثبتش در تمام جامعه بروز و ظهور پیدا کند.

خبرنگار_سحر علیخانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز