چرا از دنیای عروسک ها دور شدیم؟

۱۳۹۹/۰۱/۱۵ - ۱۴:۵۶:۱۵
کد خبر: ۹۸۳۸۵۳
چرا از دنیای عروسک ها دور شدیم؟
عروسک های سنتی هر منطقه ای گاه می توانند فرهنگ آن مکان را به نمایش بگذارند، وبدون شک عروسک ها مخزن اسرار سازندگانی هستند که با عشق آنها را خلق کرده اند.

دنیای عروسک ها تنها مختص به کودکان نیست، زیرا همه ی بزرگترها روزی صاحب عروسکی بودند و برایش لالایی می خواندند.

عروسک، این موجود عجیب که همدم خوبی است برای وقت تنهایی، از زمان های قدیم به شکل های مختلف ساخته می شده است.

مثلا ایرانیان زمان باستان عروسکی داشته اند به نام سنگ صبور که از جنس سنگ بوده، و مردم رازهای خود را به آن می گفتند و با آن درد و دل می کردند. یا خیمه شب بازی که یک نمایش عروسکی است و در حال حاضر نیز وجود دارد از ایران به تمام کشورهای شرق و غرب راه یافت و به سبک و سیاق دیگری در آن کشورها به نمایش درآورده شد. و همچنین در دوره ی صفوی این عروسک های خیمه شب بازی به قصر پادشاهان نیز  قدم گذاشتند.

اما حالا انواع مختلفی از عروسک ها وجود دارد که انتخاب یکی از آن ها مشکل به نظر می رسد، عروسک هایی ازجنس پلاستیک! عروسک هایی که دیگر صبورانه به حرف های ما گوش نمی سپارند، و به پشتشان که بزنی برایت آواز می خوانند و گاهی نیز می رقصند و دست هایشان را در هوا تکان می دهند. قدیم ترها مامان و بابا گفتن را آموخته بودند،حالا صدایمان را ظبط می کنند و هروقت که بخواهیم برایمان تکرار می کنند.

دیده شده است که در بعضی مواقع الگوی بشر می شوند و مانند باربی تا مدت ها می درخشند و خودی نشان می دهند.

دراین بین نیز ما سارا و دارایی داشتیم که تا آمدیم باآنها خاطره سازی کنیم از چشم ها افتاد و دیگر هیچ نشانی از آنها ندیدیم.

مشکل کجا بود!عدم حمایت از محصولات داخلی؟ شاید!

یک سری عروسک بومی_محلی هم وجود دارد که بیشتر در روستاها می توان آن ها را یافت، با پارچه ساخته می شود و بوی فرهنگ خودمان را می دهد.

از تمام عروسک های شرکتی شبیه به هم نیز مهربان تر و لطیف تر است.این عروسک ها در شهرهای مختلف نام های متفاوت و شکل مخصوص به خود را دارد.مثلا در چهارمحال و بختیاری ازاین عروسک با نام بازبازک یاد می کنند و نماد آموزش مهارت های زنگی دختران دم بخت است و در فرهنگ قدیمی بختیار این عروسک را جزیی از جهیزیه دختر می دانستند. یا تاجمیر که عروسک بومی استان خراسان جنوبی است و در روستای تاجمیر ساخته می شود که به خوبی فرهنگ مردمان آن دیار را نشان می دهد، و در بقچه یا دستاری که به همراه این عروسک است پارچه ای سفید وجود دارد که داستانی روی آن نوشته شده است.

همچنین این عروسک ها در قزوین در روستای الولک و اردبیلک ساخته می شوند که جای بسی خوشحالی دارد.اما باید به این هنر بیشتر توجه شود زیرا عروسک ها اولین دوستان دوران کودکی هر فردی هستند.

سمیه بابائی

نظر شما