دکتر رحمانی فضلی:

رضایتمندی مردم باید پایه و اساس حرکت نیروی انتظامی باشد

۱۳۹۹/۰۲/۰۲ - ۱۱:۲۳:۳۰
کد خبر: ۹۹۱۳۱۱
رضایتمندی مردم باید پایه و اساس حرکت نیروی انتظامی باشد
وزیر کشور و جانشین فرمانده معظم کل قوا در نیروی انتظامی، این نیرو را «نقطه امید، امنیت و نظم» در کشور خواند و تاکید کرد که رضایتمندی مردم، باید پایه و محور اصلی حرکت همه فعالیتهای نیروی انتظامی باشد.

به گزارش برنا از قزوین، دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی جانشین فرماندهی کل قوا در امور ناجا امروز دوشنبه در  بیست و چهارمین همایش سراسری فرماندهان نیروی انتظامی در تهران با بیان اینکه ناجا، ستون امنیت و نظم در کشور است، عملکرد این نیرو را در یکسال گذشته، موفق دانست و با قدردانی از آنها گفت: نیروی انتظامی به عنوان نقطه امید، امنیت و نظم در جامعه مسئولیت سنگینی برعهده دارد.


وی افزود: سال ۱۳۹۸ به اذعان همگان سال پر مساله و پرحادثه ای در کشور بود. این سال که با سیل عظیم در ۲۴ استان شروع شد با شیوع بیماری همه گیر کرونا پایان یافت و اتفاقات تلخ  و شیرینی بسیاری از جمله حوادث‌ آبان ماه، سقوط هواپیمای اوکراینی و همچنین برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را در دل خود داشت.


وزیر کشور تصریح کرد: در مجموع، در این مدت عملکرد نیروی انتظامی به عنوان پاسدار امنیت داخلی کشور قابل قبول بود و امیدواریم که این روند خوب در سال جدید هم استمرار داشته باشد.


دکتر رحمانی فضلی با اشاره به بحران سیل بزرگ در بهار سال گذشته گفت: مساله سیل و آسیب ها و خسارات ناشی از آن یک بعد مساله بود اما بعد مهم دیگر، انتظام امور مناطق سیل زده و ارائه کالا و خدمات به مردم بود که این وضعیت، مسئولیتی بزرگ بر دوش نیروی انتظامی گذاشت و خوشبختانه شاهد عملکرد قابل قبول این مجموعه در سامان یافتن امور مناطق سیل زده هستیم.

 

وزیر کشور با تبیین اهمیت برگزاری مراسم اربعین حسینی افزود: مساله اربعین برای همه ما یک موضوع مهم است  و سال گذشته با توجه به اضافه شدن یک گذرگاه مرزی جدید و تسهیل در فرایند ورود و خروج زائران از طریق حذف روادید با عراق، این دغدغه بیشتر هم شد  اما نیروی انتظامی در این رویداد هم توانست وظایف خود را در حوزه های مختلف اعم از امنیتی، کنترل و نظارت بر تردد در جاده ها و صدور گذرنامه، به نحو احسن انجام دهد.


وزیر کشور در ادامه به رویدادهای آبان ماه و فعالیت های ناجا در حوادث پس از تصمیم ملی افزایش قیمت بنزین پرداخت و با ابراز تأسف از بروز آسیب های جانی، صدمات و خسارت ها در این حوادث گفت: امنیت عمومی کشور در اولویت برنامه های نیروی انتظامی است و اقدامات در جهت حفظ نظم عمومی در چارچوب قانون دنبال می شود.


 رحمانی فضلی به مساله سقوط هواپیمای اوکراینی اشاره کرد و گفت: در دنباله این حوادث، تحرکات اعتراضی در برخی دانشگاه های کشور صورت گرفت که البته جنس این اعتراض ها بسیار متفاوت از آبان ماه بود. در این اعتراض ها نیروی انتظامی نهایت خویشتن داری را با معترضین به عمل آورد و با هماهنگی های انجام شده، مدیریت خوبی در اعتراض های دی ماه کشور صورت گرفت.


رئیس شورای امنیت کشور از  برنامه دشمن برای ربط دادن حواث دی ماه با آبان ماه خبر داد و گفت: تلاش بر این بود که موضوع سقوط هواپیمای اکراینی به محلی برای تنش های جدید اجتماعی در کشور تبدیل شود که با هوشمندی و اقدام عاقلانه نیروی انتظامی این برنامه دشمن خنثی شد.


رحمانی فضلی در ادامه صحبت هایش به مساله ترور سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط نیروهای تروریست دولت امریکا اشاره کرد و گفت: مساله شهادت سردار سلیمانی، آسیب بزرگی بود؛ هر چند به لحاظ فردی ایشان سعادتمند شد، چون شهادت آرزوی هر مومن خداشناسی است، اما از نظر منافع ملی، این ترور ناجوانمردانه، آسیب های جدی وارد کرد.


وزیر کشور با تبیین ویژگی های سیاسی و نظامی سردار سلیمانی، از او به عنوان شخصیتی بزرگ و شریف نام برد و تصریح کرد: همگان شخصیت نظامی سلیمانی را می شناسند اما ایشان علاوه بر تبحر نظامی، دیپلمات برجسته ای بود و نفوذ کلام، قدرت اقناع و توانمندی بالایی در مذاکرات داشت.


رئیس شورای امنیت کشور با بیان اینکه اتفاقات بعد از ترور سلیمانی و شکوه میلیونی حضور مردم در مراسم تشییع پیکر پاک او گواهی بر مردمی بودن این مرد خدایی بود؛ افزود: انصافا در مساله مراسم سردار سلیمانی، نیروی انتظامی در مجمو، امنیت خوبی در کشور برقرار کرد.


همچنین مساله انتخابات موضوع دیگری بود که وزیر کشور به آن پرداخت. دکتر رحمانی فضلی گفت: انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بستری از مسائل اجتماعی، امنیتی و سیاسی کشور برگزار شد. برنامه و تمام تلاش دشمن بر کاهش مشارکت مردم در این دوره از انتخابات بود اما در این انتخابات هم توانستیم موفق بیرون بیاییم.


وی افزود: امنیت در انتخابات مهم ترین اولویت بود و باید بگویم که انتخابات اسفندماه بی حادثه ترین انتخابات در تاریخ پس از انقلاب بود.


رحمانی فضلی با بیان اینکه برگزاری انتخابات در کشور با ورود کرونا به کشور مصادف شد؛ گفت: سی ام بهمن ماه طبق گزارش وزیر محترم بهداشت یک نفر در قم بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داد و طبق تصمیمات صورت گرفته و هماهنگی های به عمل آمده پیشنهاد دادیم برای حفاظت از جان مردم، استفاده از استامپ(جوهر انگشت) هنگام رای دادن در انتخابات، اختیاری شود.


وی افزود: برای کنترل بیماری، ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا تشکیل شد و طبق اختیارات محول شده به این ستاد، تمام تلاش بر کنترل این بیماری و مهار آن قرار گرفت.


 رحمانی فضلی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیماری کوید۱۹ بسیار ناشناخته است برای همین در ابتدا ابزارهای پزشکی لازم را به مقدار کافی نداشتیم. ماسک در کشور در اندازه نیاز خود که ۶۰۰ الی ۷۰۰ هزار عدد در روز بود، تولید می شد و الکل، مواد شوینده و ضد عفونی هم به روال عادی و در حد نیاز کشور وجود داشت اما شیوع کرونا باعث افزایش تقاضا شد و شرایط را کاملا تغییر داد.


وزیر کشور با بیان اینکه در طی این مدت دو ماهه اقدامات بسیار خوبی در کشور در حوزه تولید ماسک، کیت های تشخیص و دستگاههای تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) صورت گرفته است، اظهار کرد:  امروز در کشور روزی ۴ میلیون ماسک صنعتی تولید می شود و طبق گزارش اخیر وزیر صمت در هیات دولت در حوزه تولید الکل و مواد شوینده نیز به مرحله صادرات رسیده ایم.


رحمانی فضلی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و ورود ناجا به میدان عمل برای کمک به دولت گفت: در جریان مقابله با ویروس کرونا، ناجا و نهادهای تابعه آن اقدامات موثری داشتند. از جمله این اقدامات، برخورد با محتکران، شناسایی انبارهای احتکار کالاهای مورد نیاز مردم و برخورد با شایعه سازان فضای مجازی بود که ناجا توانست در این ماموریت نیز مدیریت صحیح و خوبی داشته باشد و با دستگیری محتکران در بخش جلوگیری از احتکار نیازهای اساسی مردم، عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.


وزیر کشور در باره عملکرد ناجا در اجرای تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا نیز گفت: محدودیت و کنترل ترددها یکی از تصمیمات این ستاد بود که ابتدا برخی با قاطعیت از شکست این طرح سخن گفتند واعلام کردند نمی توان مردم را محدود کرد  اما به لطف خدا  و با همراهی مردم توانستیم امنیت خوبی در جاده های کشور برقرار کنیم.


 جانشین ستاد فرماندهی مقام معظم رهبری در ناجا در خصوص نحوه اجرایی کردن تردد جاده ای گفت:  باید کمتر از  ۳ هزار نقطه از کشور را در ورودی و خروجی شهرها به صورت سه شیفت کنترل می کردیم که نیروی انتظامی در این ماموریت نیز با کمک بسیج توانست به خوبی ایفای نقش کند، طوری که این ایفای نقش، نارضایتی مردمی را نیز در پی نداشت و این سطح از شعور و آگاهی مردم برای همکاری با پلیس قابل تقدیر است.  


رحمانی فضلی، محدودسازی مشاغل پرخطر و کنترل آنها را نیز یکی دیگر از اقدامات شایسته ناجا در زمینه مدیریت بیماری کرونا عنوان کرد که با نظارت میدانی به صورت دقیق و به موقع اجرایی شد.


وی گفت: در چنین شرایطی فرایند کنترل مرزها به ویژه در مواجهه با قاچاق و اقدامات تروریستی به خوبی صورت گرفت و باید بگویم مرزبانان با هوشیاری و درایت از مرزها صیانت کردند.


رئیس شورای امنیت کشور در ادامه این همایش سراسری از آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کرونا سخن گفت و اظهار داشت: کرونا در آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ماندگارتر است تا بعد بهداشتی و درمانی. طبیعی است که با تداوم تلاش های کادر درمانی و یافته های علمی و پزشکی، دارو و واکسن این بیماری کشف شود اما اگر سوء تدبیری در خصوص مدیریت این بیماری داشته باشیم، آثار آن را در حوزه اقتصاد و حتی امنیت خواهیم دید.


وی افزود: باید توجه داشته باشیم که دشمنان انقلاب به دنبال بزرگنمایی مشکلات کشور ما هستند و هر مساله کوچکی را بزرگ جلوه می دهند. برای همین بایستی با برنامه عمل کنیم و پیش بینی های لازم را داشته باشیم.


وزیر کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی جزء مظلوم ترین دستگاه ها در کشور محسوب می شود؛ گفت: ناجا با اینکه به لحاظ بودجه در شرایط مناسبی قرار ندارد اما همواره مسئولیت ها و اقداماتی فراتر از حوزه اختیارات قانونی اش داشته و در سایر موضوعات مثل  مساله سیل یا کرونا ورود پیدا کرده است. برای همین در تلاش هستیم میزان حمایت های مالی از ناجا را به شکل موثری ارتقا دهیم.


رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه بایستی رضایتمندی مردم پایه و اساس محور برنامه های ناجا باشد؛ افزود: امنیت در واقع چیزی غیر از جلب رضایت مردم نیست و وقتی مردم همراهی می کنند، امنیت تجلی پیدا می کند.


وی افزود: در همه حال و شرایط، باید رضایت مردم را در اولویت برنامه هایمان قرار دهیم و در این عرصه وزارت کشور آماده هر گونه همکاری جدی با ناجا به منظور تامین رضایتمندی بیشتر مردم است.


وزیر کشور تصریح کرد: برنامه ما این است که ناجا در کنار استانداران و فرمانداران در جهت خدمات دهی به مردم بیش از گذشته فعال شود.


دکتر رحمانی فضلی همچنین به نقش حساس راهنمایی و رانندگی در کشور اشاره کرد و گفت: یک بعد اصلی از آنچه که در ذهن مردم از نیروی انتظامی نقش می بندد، راهنمایی و رانندگی است که تقریبا همه مردم با آن سر و کار دارند. من از شما درخواست دارم در این خصوص نهایت مساعدت را با مردم داشته باشید.


وی افزود: حداقل انتظارات مردم، انتظامات ترافیکی است و بایستی این نظم در همین شرایط ترافیکی و جاده ای کشور به شکل عالی برقرار شود.


وزیر کشور همچنین از افزایش آمار سرقت در کشور خبر داد و اظهارداشت: درست است این افزایش بی ارتباط با اوضاع نامساعد اقتصادی نیست اما شاهد این هستیم که در برخی از استان ها به سبب مدیریت خوب عوامل نیروی انتظامی، آمار سرقت پایین است و این امر نشان می دهد  می توان با مسئولیت شناسی و رصد دقیق، مانع از افزایش سرقت ها در کشور شد.


رحمانی فضلی همچنین گفت که میزان بیکاری در کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا در کشور و تعطیلات ناشی از آن ۷۵۰ هزار نفر بیشتر شده است.


وی افزود: طبق آمارهای وزارت کار، حدود ۷۵۰ هزار نفر دیگر به آمار بیکاران اضافه شده و این جدای از آمار کارگران و بیکاران گذشته است.


وزیر کشور افزود: فرد تازه بیکار شده به مراتب از فرد بیکار آسیب بیشتری می بیند چرا که زندگی وی بر هزینه های مشخصی از قبیل قسط و سایر اقلام پایه گذاری شده است و در صورتی که منبع درآمدی اش ناگهان از بین می رود؛ مسلما فرد مورد نظر خسران بیشتری می بیند.


جانشین فرمانده معظم کل قوا در امور ناجا با تاکید بر اینکه در سال ۹۹ نیز باید همچنان آمادگی های لازم را داشته باشیم،گفت: اساس امنیت کشور رضایت مندی مردم است و همه شما باید در کنار امور انتظامی تلاش کنید این رضایت مندی افزایش یابد.


وزیر کشور با بیان اینکه دشمن با تقویت جریان تروریستی به دنبال ضربه زدن به امنیت مرزهاست،گفت: در این رابطه از سردار قاسم رضایی فرمانده مرزبانی تشکر می کنم چرا که وی دارای دیپلماسی مرزی و مدیریت مطلوبی در امور مرزهاست.
 رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد این رویکرد موفق ناجا در اجرای ماموریت‌ها با شدت و قدرت بیشتری تداوم یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز