اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه در جامعه الزهرا(س) برگزار شد

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۱۱:۱۰:۵۷
کد خبر: ۱۰۱۶۲۷۴
اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه در جامعه 
الزهرا(س) برگزار شد
مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی و تجلیل از سه کارشناس برتر این دوره برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مراسم اختتامیه هشتمین دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام در سالن جلسات مدیریت این مؤسسه علمی حوزوی برگزار شد.

در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی، برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف در جامعه الزهرا علیهاالسلام شجره‌ای طیبه در مجموعه جامعه الزهرا علیهاالسلام عنوان کرد و اظهار داشت: دوره تربیت کارشناس پاسخگوی مسائل فقهی آغازی است که ما سنگ آن را بنا نهادیم تا حوزه علمیه آن را به عنوان مهارت باورکند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه مسئله و شأن بیان احکام الله مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: امروز در حوزه علمیه عناوینی چون خطیب، استاد، استاد خارج فقه و سطح عالی، منبری، مداح و غیره داریم که به عنوان مهارت مطرح هستند، اما آنچه قبلا عنوان داشته و امروز عنوان ندارد، «مسئله‌گو» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی با تاکید بر اینکه حوزه علمیه باید پاسخگویی به مسائل فقهی را به عنوان مهارت باور کند، گفت: کم کم شأن بیان احکام الله را پایین آوردیم تا حذف شد و فکر کردیم هیچ اتفاقی نیفتاد، اما مردم پاسخ مسائل شرعی را از طلاب می‌خواهند و طلبه باید در پاسخ به مسائل شرعی تبحر کافی داشته باشد.

وی تأکید کرد: پاسخگویی دینی مهارتی است که طلبه سطح سه پس از سه ترم شرکت در دوره آموزشی به این تخصص و مهارت دست پیدا می‌کند.

مدیر جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به لزوم توجه به مهارت افزایی در نظام آموزشی، یادآور شد: جامعه الزهرا علیهاالسلام در این راستا، دوره‌های آموزشی مختلف از جمله تربیت مبلغ، محقق، مشاور، پاسخگوی سؤالات فقهی و اعتقادی و مترجم و تدوینگر کتب درسی و غیره را طراحی و اجرا کرده است تا بخشی از این خلأها پر شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مدنی در ادامه به لزوم رعایت اخلاق پاسخگویی در این مسیر اشاره کرد و افزود: کارشناسان پاسخگوی مسائل دینی همواره باید به‌روز باشند و اطلاعات خود را در زمینه‌های مرتبط به‌روزسازی کنند.

وی بیان داشت: اگر جامعه الزهرا علیهاالسلام بخواهد این دوره را برای استان‌های دیگر برگزار کند، باید شیوه آموزش و مهارت‌آموزی و مختصرسازی دوره به صورت جدی دنبال شود و بخشی از آن را می‌توان به صورت غیرحضوری و مجازی برگزار کرد.

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین «حسن برزو» با اشاره به برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگوی فقه در سه ترم، عنوان کرد: رفع نواقص نظام آموزشی این دوره در یک ترم از مزایای نظام آموزشی جامعه الزهرا علیهاالسلام است.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام با اشاره به اینکه نمود توفیقات جامعه الزهرا علیهاالسلام، اساتید پاسخگو به سؤالات دینی هستند، بیان داشت: دوره تربیت پاسخگوی فقه با همت اساتید باتجربه این مجموعه به ثمر نشسته و تا کنون هشت دوره تربیت کارشناس پاسخگو در این اداره برگزار شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین برزو در ادامه مواجهه با پرسش و پرسشگر را به صورت چهار مرحله عنوان کرد و افزود: گاهی پرسشگر به سراغ ما می آید و سؤال می پرسد، گاهی ما به دنبال پرسش و پرسشگر هستیم، لایه سوم آینده پژوهی در مسائل است و مرحله چهارم هم این است که از موضع انفعال خارج شویم.

وی یادآور شد: ما با برگزاری دوره تربیت کارشناس پاسخگو توفیقات شایسته ای داشتیم، اما ما باید مدل پاسخگویی را تغییر دهیم و تحرک بیشتری در این مسیر داشته باشیم و به سمت لایه‌های بعدی حرکت کنیم.

معاون فرهنگی تبلیغی جامعه الزهرا علیهاالسلام تصریح کرد: ما برای این حرکت نیازمند مدل‌سازی هستیم که بانوان پاسخگو می‌توانند به مدلی دست پیدا کنند که در حوزه آینده پژوهی شبهات و پرسش‌ها و حوزه‌های عقیدتی، فقهی و غیره به سمت عرضه بهتر پیش روند.

سرکار خانم «حمیده حائری شیرازی» نیز در این مراسم به برگزاری دوره‌های تربیت کارشناس پاسخگوی فقه از سوی اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام اشاره و عنوان کرد: طلاب سطح سه و چهار که بعد از دوره‌های تکمیلی، داوطلب تعلیم وتعلّم وتفقه دینی با رویکردی جدید هستند، در طول سه ترم شرکت در این دوره به عنوان کارشناس پاسخگوی فقه به بیان احکام الله می‌پردازند.

وی با اشاره به اهتمام مدیریت جامعه الزهرا علیهاالسلام در برگزاری دوره‌های تربیت کارشناسان پاسخگوی اعتقادی و مسائل فقهی، بیان داشت: این اداره در طول 29 سال فعالیت رسمی خود 15 سال است که به تربیت کارشناسان پاسخگو در مسائل فقهی و اعتقادی می‌پردازد.

رئیس اداره پاسخ به سؤالات دینی جامعه الزهرا علیهاالسلام با بیان اینکه در این دوره‌ها، آموزش پژوهش محور و تدریس کاربردی با رویکرد پاسخگویی یک اصل است، بیان داشت: اکثر پذیرفته شدگان در این دوره، طلاب نخبه و برخی از اساتید هستند و استاد در محضر استادی روشمند تعلیم می‌بینند و با دریافت روش از استاد می‌توانند علاوه بر پاسخگوئی، استاد کارگاه تربیت کارشناسِ پاسخگو در آینده نیز باشند.

در این مراسم، خانم «زندی» یکی از کارشناسان پاسخگو به ارائه نظرات و پیشنهادات گروه برای بهتر برگزار شدن این دوره پرداخت و افزود: در نظام های آموزشی معمولا آموزش ها تئوری محور هستند و سرفصل هایی که برای هر درس تعریف شدند، با بازه زمانی همخوانی ندارند.

این کارشناس پاسخگوی فقه با اشاره به طولانی بودن دوره عمومی سطح دو در حوزه، تصریح کرد: بسیاری از دروس سطح دو و دروس دانشگاهی کاربردی نیستند، همچنین دروس به صورت پژوهش محور ارائه نمی‌شود، به همین خاطر، اکثر استعدادها شکوفا نمی‌شوند.

زندی یادآور شد: ابتدایی ترین سطح انتظار جامعه از یک طلبه این است که در مسائل فقهی و اعتقادی پاسخگو باشد، بنابراین خلأ این دوره در سطح عمومی حوزه دیده می‌شود.

این کارشناس پاسخگوی فقهی در ادامه به نقاط قوت و ضعف این دوره اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط قوت این دوره، حضور اساتید بااخلاق، صمیمی و نوع روش تدریس و انتقال مطلب آنان بود و ما فضای صمیمی و انگیزشی را در این دوره دریافت کردیم.

وی همچنین به برگزاری جلسات کارورزی در این دوره اشاره کرد و گفت: در این دوره، ما در دروس تئوری توقف نکردیم و وارد فعالیت های تطبیقی شدیم. همچنین این دوره به صورت پژوهش محور برگزار شد.

زندی در ادامه به ارائه پیشنهادات و مطالبات متربیان این دوره پرداخت و اظهار داشت: در این دوره پیشنهاد می‌شود که حاشیه خوانی و مرجع خوانی به صورت قوی‌تر مطرح شود تا در این زمینه تسلط پیدا کنیم، همچنین برخی مسائل فقهی باید به صورت کاربردی تر کار شود.

این کارشناس پاسخگو در پایان درخواست کرد شرایطی مهیا شود تا ارتباط متربیان با اساتید دوره و اداره پاسخ به سؤالات به صورت مستمر ادامه داشته باشد. 

در این مراسم، کارشناسان پاسخگوی فقه که این دوره را با موفقیت گذراندند، تجلیل شدند و لوح تقدیر به متربیان این دوره اهدا شد.

در این مراسم، خانم زینب کورانی که دوره تربیت کارشناس پاسخگو به مسائل دینی را به صورت خودجوش در لبنان راه اندازی کرده است، به عنوان پاسخگوی برتر دوره معرفی و تجلیل شد. خانم نجمه شاهرخی به عنوان مبلغ برتر و خانم مریم باقرپور به عنوان محقق برتر این دوره مورد تجلیل قرار گرفتند.

 

نظر شما