استاد نجابتی:

شعر و خیال پردازی شاعرانه در طراحی نشان های هنری نقش ویژه ای دارد

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۳:۲۰:۱۷
کد خبر: ۱۰۲۰۸۶۶
شعر و خیال پردازی شاعرانه در طراحی نشان های هنری نقش ویژه ای دارد
طراح سند هویت بصری کنگره شهدای قم با بیان این که شعر و خیال پردازی شاعرانه در طراحی نشان های هنری نقش ویژه ای دارد، عنوان کرد: ما در طراحی بیشتر از خیال پردازی های شاعرانه استفاده می‌ کنیم چون شعر یکی از قوی ترین صور خیالی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مسعود نجابتی در آیین رونمایی از «نشان و سند هویت بصری کنگره ملی شهدای استان قم» که در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به  سختی کار در ارتباط با شهدا اظهار داشت: در این نوع ارتباط با موضوعاتی مواجه می‌ شویم که زبان و عناصر بصری عاجز است و برخی اوقات مجبور هستیم به شیوه های دیگر مثل تشبیه و تمثیل متوسل شویم.

طراح نشان و سند هویت بصری کنگره شهدای قم در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: بعضا در محصولاتی مثل فضاهای بزرگ تری از جمله اکران های شهری و طرح جلد کتاب این نوع طراحی راحت تر است ولی این که بخواهد یک بحث در یک نشان مطرح شود خیلی دشوار است و حتی برای کسانی که در فضای ادبیات دستی دارند واژگان کم می‌ آورند چه رسد به فضای تصویر که محدودیت های خاص خود را دارد.

وی عنوان کرد: ما در بهره ای که در این فضا می‌ بریم بیشتر از خیال پردازی های شاعرانه و تصویر پردازی های شاعران استفاده می‌ کنیم و فکر می‌ کنم شعر یکی از قوی ترین صور خیالی است.

نجابتی با بیان این که بسیاری از نمادهای زندگی از جمله نماد گل یاس توسط شاعری مثل مرحوم احمد عزیزی در مثوی  ایشان استفاده شده است، گفت: این نماد بعدها دستمایه هنرمندان برای عرصه های دیگر شد که از آن استفاده کنند و ما نیز در کار گرافیک در فضای شهدا از این تصویر پردازی های شاعرانه استفاده کرده ایم.

وی افزود: پرواز، پرونده، گل لاله و خورشید از فضای شعر اقتباس شده و برخی از آنها کهن است چون پرنده و پرواز از بارزترین نمادها در فضای هنر است و دلالت های هرکدام به فراخور خودشان مطلبی را می‌ رسانند و سرخی آن نیز مستقیم اشاره به خون شهید دارد.

مدیرمسئول کانون هنر شیعی  در ادامه عنوان کرد: توسل جستن به این نمادها تنها راهی است که برای طراح باقی می‌ ماند و ما نیز در استان قم پیرو فرمایش سردار شاهچراغی که از هنرمندان برای حضور در کنگره دعوت کردند وارد این عرصه شدیم و آمادگی خود را برای ارتقای آثار کیفی جشنواره اعلام کردیم.

نظر شما