پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر به کار خود پایان شد/کسب رتبه اول توسط خبرگزاری برنا

۱۳۹۹/۰۴/۱۱ - ۱۰:۴۷:۳۷
کد خبر: ۱۰۲۲۹۹۲
پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر به کار خود پایان شد/کسب رتبه اول توسط خبرگزاری برنا
پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر با ارسال 470 اثر به دبیرخانه جشنواره در حالی به کار خود پایان داد که خبرنگار خبرگزاری برنا در استان قم توانست رتبه اول بخش ویژه این جشنواره را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،  احمد امیر آبادی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر استان قم که در سالن همایش‌های شهرداری قم برگزار شد، گفت: جلسه‌ای در زمینه تولید سریال حضرت معصومه(س) با حضور نمایندگان استان، رئیس سازمان صداوسیما، رئیس سیما فیلم و تهیه کننده و کارگردان اثر برگزار و منابع مالی برای ساخت این سریال پیش‌بینی شد.

وی خاطرنشان کرد: قم با چنین ظرفیتی می‌تواند کارکرد ملی و فراملی داشته باشد و جوانان و هنرمندان و رسانه‌ها در این عرصه، وظیفه خود در زمینه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و آگاه‌سازی مردم را انجام می‌دهند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به مطالبات از رسانه‌های قم به عنوان رسانه تراز انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رسانه تراز انقلاب اسلامی با ظلم و ستم مبارزه کرده و از حق مظلوم دفاع می کند و در برابر بی‌عدالتی ایستاده و سختی‌ها را تحمل کند.

وی ادامه داد: خواه این ظلم از سوی استکبار جهانی و آمریکا برای ملت‌های منطقه و مردم مظلوم ایران باشد یا ظالم در داخل کشور از سوی کسی باشد که خون مردم را در شیشه می‌کند و این فرد ممکن است ارزاق مردم را احتکار ‌کند یا قانون را رعایت نکند و به زیر دستان ظلم ‌کند.

امیرآبادی با بیان اینکه رسانه در تراز انقلاب باید در برابر ظالم بایستد و از مظلوم دفاع کند، گفت: این رسانه باید برای دفاع از ارزش‌ها هزینه دهد و در برابر ضد ارزش‌ها بایستد و شجاعت لازم را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: امروز وضعیت ارباب رسانه و جراید از نظر درآمد و معیشت وضعیت مناسبی نیست و نسبت به همه اقشار جامعه این قشر جزو ضعیف‌ترین افراد از نظر معیشت هستند ولی ارزش رسانه و قلم زیاد است و رسانه باید خودش این ارزش را حفظ کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: رسانه‌ها به نوعی نمایندگی افکار عمومی را بر عهده دارند و دیگر افراد که مسؤولیت دارند باید پاسخگوی این نمایندگان افکار عمومی باشند.

علیرضا زاکانی دیگر نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی  هم گفت: پس رحلت امام خمینی(ره) حصار تبلیغی برای رساندن پیام انقلاب به سراسر جهان رقم خورد.

وی خاطرنشان کرد: امام راحل، پیش از رحلت، سخنانشان را به سمع و نظر جهانیان رسانده بودند و انقلاب را منشأ رشد، بزرگی و عظمت می‌دانستند؛ پس از رحلت امام(ره) فهمیدند و بایکوت خبری را آغاز کردند و ما در حصار تبلیغی قرار گرفتیم.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبرنگار و رسانه می‌تواند این حصار تبلیغی را بشکند، گفت: به خصوص اینکه این افراد مربوط به کانون فکری جهان اسلام باشند زیرا منشأ و کانون تمدن‌ساز این انقلاب در قم فعال است.

وی عنوان کرد: مسؤولیت داریم که این حصار تبلیغی را بشکنیم و همچنین پیام انقلاب را رساتر به گوش جهانیان در قالب‌های هنری به ویژه در فضای مجازی برسانیم.

سرهنگ مهدی کبیری‌پورمعاون هماهنگ‌کننده سپاه قم نیز گفت: یکی از وظایف ما این است که برای رسیدن انقلاب به اهداف و چشم‌انداز تلاش کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مبانی انقلاب را بسیاری فراموش کردند و دشمنان تلاش می کنند این مبانی جایگزین شود و شاهد هستیم که مشکلات را بهانه‌ای قرار می‌دهند تا دست دوستی و مذاکره به سمت دشمنان دراز شود.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران امام علی بن ابیطالب(ع) با بیان اینکه نکته‌ای رهبری فرمودند مبنی بر اینکه نسبت به مبانی انقلاب کم‌لطفی شده است، گفت: مارکسیست‌ها چهار صفحه مطلب نادرست خود را به اندازه‌ای گسترش می‌دهند و بسیاری از تئوریسین‌های مارکسیست برای نظریه نادرست، نظریه‌پردازی می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: نقش رسانه‌ها این است که مبانی انقلاب، دستاوردها، ظرفیت‌ها و آرمان‌های انقلاب را با زبان رسانه به جوانان بشناسانند.

کبیری‌پور با بیان اینکه برای رسیدن به این هدف نیاز به انگیزه داریم، گفت: رسانه‌ها می‌توانند این انگیزه را با بیان هنرمندانه و نقش خود به تصویر بکشند. تمدنی که حضرت آقا صحبت کردند و در بیانیه گام دوم به آن اشاره کردند نیاز به تصویر سازی دارد. جوان باید تصویر را مجسم کند تا به سمتش حرکت کند. این وظیفه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های انقلابی است که این تصویر را مجسم سازند.

ابراهیم معتمدی، قائم مقام شهردار قم نیز در این جلسه با بیان اینکه جریان‌سازی در موضوعات مختلف از مهمترین رسالت رسانه است، اظهار کرد: در حوزه رسانه به دلایل مختلف مانند گرفتاری‌ها، وضعیت معیشتی و زندگی و مراودات دچار روزمرگی شدیم در حالی که جریان‌سازی به حل مسائل موجود در کشور می‌تواند کمک کند و در پیشرفت و آبادانی کشور مؤثر واقع شود.

سیدموسی حسینی کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در این مراسم با بیان اینکه جشنواره‌ای درخور شأن برای اهالی رسانه ترتیب داده شد، گفت: اهالی رسانه با شوق خوبی در این جشنواره شرکت کردند. برگزاری چنین جشنواره‌هایی ارتقای کمی و کیفی رسانه‌های استان در تراز انقلاب اسلامی را به همراه دارد.

مهدی مقیمی مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم نیز ضمن تقدیر از دست اندرکاران جشنواره ابوذر اظهار کرد:  جشنواره رسانه‌ای ابوذر در دو سال گذشته فرای انتظار و استانداردهای استانی برگزار شده است و آثار فاخری به دبیرخانه جشنواره رسیده و تلاش زیادی در زمینه برگزاری این جشنواره صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیل این رویداد استفاده از ظرفیت استانی در این جشنواره است و تمام برنامه‌های جشنواره از تمهیدات برگزاری و فراخوان از سوی نیروهای بومی و با شناخت درست از رسانه‌های استان شکل گرفته که جای تقدیر دارد.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری و ورزشی شهرداری قم با بیان اینکه در این جشنواره به رسانه انقلاب اسلامی به عنوان رسانه پرسشگر، واقع‌بین و عدالت خواه توجه شده است، گفت: دست‌اندرکاران جشنواره ابوذر به دنبال جریان سازی در حوزه خبر و رسانه با رنگ و بوی انقلاب اسلامی هستند که جای تقدیر دارد.

وی با اشاره به توجه ویژه به تربیت نسل جدید در حوزه خبر و رسانه عنوان کرد: با شکل‌گیری رسانه‌های جدید و فضای جدید نیاز است نسل جدیدی از خبرنگاران را تربیت کنیم و آموزش دهیم. این جشنواره به دنبال تقویت جوانان فعال رسانه‌ای در عرصه خبر و رسانه استان است که گام‌های خوبی در این جشنواره برداشته شده است.

مقیمی عنوان کرد: سازمان فرهنگی و مدیران فرهنگی باید در این راه کمک کنند. به زودی در نظر داریم دوره‌های آموزش خبر و رسانه را به صورت بومی برگزار ‌کنیم.

سیدجواد اشرفی دبیر پنجمین جشنواره ابوذر استان قم هم با بیان اینکه اختتامیه جشنواره ابوذر پس از 6 ماه برگزار شد، گفت: بنا بود دی ماه این جشنواره برگزار شود ولی به دلیل شهادت سردار شهید سلیمانی برگزاری مراسم به تعویق افتاد. شورای سیاستگذاری تصمیم گرفت جشنواره را پس از انتخابات برگزار کند که به دلیل شیوع بیماری کرونا دوباره به تعویق افتاد.

وی خاطرنشان کرد: با همراهی شورای سیاستگذاری جشنواره در دهه کرامت و آستانه میلاد امام رضا(ع) برگزاری جشنواره در دستور کار قرار گرفت.

دبیر پنجمین جشنواره ابوذر استان قم با بیان اینکه 110 نفر در هشت رشته اصلی و چهار بخش ویژهدر این جشنواره به رقابت پرداختند، گفت: 470 اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد. در برخی بخش‌ها انتظارات برگزارکنندگان جشنواره برآورده نشد ولی در مجموع توانستیم جشنواره پنجم را در سطح حرفه‌ای برگزار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: داوری‌ها به صورت کد بندی شده انجام شد و هیچ داوری نام خبرنگار و رسانه را نمی‌دانست.

اشرفی در پایان از سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، روابط عمومی شهرداری قم و دبیرخانه کنگره شهدای استان به دلیل حمایت های برگزار کنندگان جشنواره تقدیر کرد.

فخرالدین یوسف‌پور رئیس کمیته داوران پنجمین جشنواره رسانه ای ابوذر نیز در این مراسم عنوان کرد: طی دو سال گذشته به جز استفاده از داوران غیر بومی و بومی که در حوزه داوری در حد اساتید هستند، چهره‌های جوانی به این حوزه ورود پیدا کردند و شاهد بودیم که خروجی کار مطلوب بوده است.

رئیس کمیته داوران جشنواره ابوذر در استان قم با بیان اینکه سطح گزارش ها نسبت به سال گذشته از نظر کیفی کاهش پیدا کرده بود، گفت: به اعتراف داوران اگر در بخش ویژه مانند فرهنگ شهروندی گزارش‌های بیشتری ارسال می‌شد، کیفیت بهتری داشت.

در ادامه بیانیه هیأت داوران جشنواره قرائت شد متن آن به این شرح است:

به نام خداوند لوح و قلم، حقیقت نگار وجود و عدم

خدایی که داننده رازهاست، نخستین سرآغاز آغازهاست

حضرت ابوذر نماد مطالبه‌گری و فریاد حق‌طلبی است و جشنواره رسانه‌ای ابوذر گامی برای بازنمایی نقش انقلابی رسانه‌ها در نقد و نظارت، اطلاع رسانی صادقانه و پیگیری مطالبات مردمی و برقراری ارتباط بین رسانه ای و تبادل افکار است.

پرونده پنجمین جشنوارهرسانه‌ای ابوذر استان قم در شرایطی بسته‌ می‌شود که بارقه‌های امید و انگیزه برای پیمودن راه پیچ و خم پیشروی رسانه‌ها نمایان شده است، در این راه اما آنچه نباید مورد غفلت قرار گیرد، مسؤولیت اجتماعی اهالی این حوزه است که به آنها گوشزد می‌کند در هر شرایطی باید بر اساس وجدان، شجاعت و اصول اخلاقی حرکت کنند.

هیأت داوران پس از بررسی و ارزیابی 470 اثر ارسال شده در هشت بخش اصلی و چهار بخش ویژه، بر این باور است که میانگین سطح کیفی آثار در بسیاری از بخش‌ها جشنواره رشد قابل توجهی نسبت به سال گذشته داشته است و برآیند آنها بیانگر بضاعت خوب رسانه‌ها در استان قم است.

افزایش سطح مطالبه‌گری عمومی در مطبوعات و رسانه‌های استان، رشد جریان سازی رسانه‌ها در پیگیری دغدغه‌های انقلاب اسلامی و ارتقای سطح حرفه‌ای تولیدات رسانه‌ای در بخش‌های مصاحبه، خبر و تولیدات ویدیویی و ژورنالیسم تلویزیونی از جمله شاخص های ارتقای کیفی تولیدات رسانه‌ای در جشنواره پنجم است.

بی‌گمان امکان نقد بر داوری صورت گرفته هم وجود دارد اما تلاش هیأت داوران جشنواره بر این بوده است که داوری‌ها تا جای امکان درست و منطبق با اصول حرفه‌ای انجام شود.

در نهایت قاب جشنواره پنجم را با این امید به دیوار حافظه می‌آویزیم که نقطه عزیمتی باشد به سوی فردایی بهتر و روزهایی پررونق‌تر برای مطبوعات و رسانه‌های استان قم. از همه اساتید و همکاران رسانه ای به خاطر این اعتماد صمیمانه سپاسگزارم.

در این مراسم سمانه روشنایی خبرنگار خبرگزاری برنا در استان قم رتبه اول بخش ویژه این جشنواره را کسب کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز