آیت الله اعرافی در آستانه چهل و یکمین سالگرد برپایی نماز جمعه عنوان کرد:

کارکرد سیاسی و بیداری نماز جمعه علت عناد مستمر دشمنان / لزوم تلاش ائمه و ستادهای جمعه برای افزایش جذابیت نماز جمعه

۱۳۹۹/۰۴/۳۰ - ۱۳:۰۸:۱۱
کد خبر: ۱۰۳۲۰۲۷
کارکرد سیاسی و بیداری نماز جمعه علت عناد مستمر دشمنان / لزوم تلاش ائمه و ستادهای جمعه برای افزایش جذابیت نماز جمعه
امام جمعه قم با بیان اهمیت و کارکردهای مختلف نمازجمعه ، علت عناد مستمر با نماز جمعه را بر شمرد و بر لزوم افزایش جذابیت نماز جمعه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله اعرافی در گفتگویی با خبرنگاران که در آستانه چهارم مرداد ، سالگرد برپایی اولین نماز جمعه پس از انقلاب شکوهمند جمهوری اسلامی ایران انجام شد ضمن تشریح کارکردهای نماز جمعه و ابعاد مختلف آن علت عناد مستمر با نماز جمعه را تشریح کرد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به عبادات فردی و اجتماعی گفت:عبادت در شریعت اسلام ویژگی خاصی دارد،برخی عبادات کاملا ممهز در ارتباط انسان وخداست مانند نماز شب در خلوت خانه و برخی زیارات و نوع دوم عبادات ، عبادات اجتماعی است و یعنی اسلام مسائل اجتماعی سیاسی و روابط با دیگران را با رابطه انسان با خدا در یک بسته جمع کرده است که از ویژگی های عبادت های اجتماعی است ونمونه آن نماز جماعت ،نماز جمعه ،حج و از این قبیل عبادات است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود در میان عبادت های نوع دوم نماز جمعه به طور خاص اجتماعی است چرا؟ چون شرط نماز جمعه اجتماع حداقل پنج یا هفت نفر است و از مهم ترین عبادات هایی است که در عین ارتباط با خداوند متعال با مردم هم ارتباط برقرار می کند.

امام جمعه قم تصریح کرد نماز جمعه به عنوان یک عبادت بسیار راقی و مهم است که کمتر جایی با ویژگی های خاص بر آن سفارش شده است مانند سوره جمعه که در آن با آیه فَاسْعَوْا إِلَى ذِکْرِ اللَّهِ اشاره شده و یا مانند یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا نُودِیَ لِلصَّلَاةِ مِنْ یَوْمِ الْجُمُعَةِ که دراین آیه مهم خداوند متعال نمی فرماید وقتی که اقامه شد بلکه می فرماید وقتی موذن صدا داد بشتابید که این تاکید در کمتر جایی مثل نماز جمعه اشاره شده است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود نماز جمعه از جمله عبادات جمعی ذو اضلاع و ذو ابعادی است که از ابتدای شریعت اسلام وقتی خود پیامبر گرامی اسلام(ص) به مدینه مهاجرت کردند پایه ریزی شد و البته در طول تاریخ هم ادامه داشته است.

امام جمعه قم با بیان اینکه در کشور ما هم همیشه نماز جمعه برپا می شده است گفت : زمانی مرحوم آیت الله اراکی در قم نماز جمعه اقامه می کردند که من خودم در آغاز طلبگی در نماز جمعه های با شکوه ایشان در مسجد امام حسن عسگری(ع) شرکت می کردم که خیلی نماز جمعه های زیبایی بود.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: زمانی هم آیت الله میرزای حائری اقامه نماز جمعه داشتند. اما آنچه که چهل و یک سال قبل با فرمان امام(ره) پایه ریزی شد و ضمن آن مرحوم آیت الله طالقانی نخستین نماز جمعه با شکوه را در دانشگاه تهران اقامه کردند فصلی نو در نماز جمعه بود چون این نماز جمعه در ظل حکومت اسلامی با فرمان ولی فقیه و رهبری جامعه در ابعاد وسیع شکل گرفت که امروز قریب به 1000 نمازجمعه با شبکه منسجم در کشور برپا می شود و البته این الگویی که چهل و یک سال قبل در ایران پایه ریزی شد به دنیا هم انعکاس پیدا کرده است.

استاد حوزه علمیه افزود: بنده در سفر مفصلی که دهه فجر سال 1398 به هندوستان داشتم مشاهده کردم غیر از نماز جمعه هایی که برادران اهل سنت برپا می کنند قریب 900 نماز جمعه در آن کشور توسط روحانیون شیعه به شکلی منسجم اقامه می گردد که در اندازه شبکه نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران بوده و با همان الگو که با ویژگی های یکپارچگی ، منسجم ، سراسری و نظام مند بودن همراه است.

آیت الله اعرافی کارکردهای نماز جمعه را  بر چند نوع توصیف کرد و افزود نماز جمعه در سایه نظام اسلامی با کارکردهای متنوع و مختلف است. یکی از کارکردهای نماز جمعه کارکرد معرفتی است که یعنی این نماز خطبه دارد و عقاید و افکار مردم را ارتقا می دهد و معارف دین در طی آن عرضه می شود ، کارکرد دیگر آن اخلاقی است که توصیه هایی معنوی دارد و ضمنا نماز جمعه کارکرد اجتماعی هم دارد که همان همبستگی اجتماعی است که در اسلام هم مد نظر قرار گرفته است ، کارکرد اقتصادی هم دارد که در اسلام هم تاکید شده است که تاکید شده است مراقب احوال و وضعیت یکدیگر باشید و البته کارکرد مهم سیاسی هم دارد.

وی خاطرنشان کرد:این کارکرد اخیر نماز جمعه جمهوری اسلامی ایران که همان کارکرد سیاسی است بطور خاص مورد بغض و کینه دشمنان است و یک دلیل آن این است که مردم در کوران حوادث و دشمنی هایی که با آن مواجه بوده اند ضمن حفظ همبستگی از انقلاب حمایت کردند و دیدیم که نماز جمعه در طول تاریخ انقلاب یک پایگاه مهم برای همبستگی اجتماعی مردم بوده است.

امام جمعه قم افزود:در دوران دفاع مقدس شاهد همبستگی های بی نظیر اجتماعی بودیم که پشتوانه حرکت عظیم رزمندگان بود و البته نماز جمعه به دلیل کارکرد جامع سیاسی خود که پشتوانه ای مهم برای وحدت و همبستگی و عزت استقلال کشور است همواره در طول چهل سال گذشته مورد دشمنی و عناد قرار گرفته است که در جهات مختلف خود را نشان داده است و در جریان آن چندین امام جمعه و چهره های برجسته انقلاب همچون آیت الله اشرفی اصفهانی، آیت الله مدنی، آیت الله دستغیب و آیت الله صدوقی و برخی از بزرگان ما را ترور شدند و چندین بار نیز اقدام به انفجار بمب در نماز جمعه کردند.

 مدیر حوزه های علمیه با اشاره به حملات مکرر علیه تریبون نماز جمعه تصریح کرد:این  هجوم گسترده امنیتی، نظامی و تبلیغی نشان دهنده آن است که نماز جمعه واقعا رکنی مهم و تضمین کننده وحدت و پیشرفت کشور است که امیدواریم امامان جمعه قدر این نعمت بزرگ را بدانند و بر غنای خطبه هایشان بیفزایند، به مسائل گوناگون بپردازند و نماز جمعه را جایگاه وحدت ، انسجام ، مقاومت و تزریق روح انقلابی به مردم قرار دهند و ضمنا لازم است مردم علی الخصوص جوان ها قدر آن را بدانند .

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در پایان ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد برپایی نماز جمعه گفت:نقش ارزنده اصحاب رسانه و رسانه ملی در بازتاب درست نماز جمعه  و ترغیب مردم به شرکت در نماز جمعه جای تقدیر و تشکر دارد و تاکید می کنم که ان شاالله با طراحی ها و تدابیر جدید هم ائمه جمعه و هم ستادهای نماز جمعه  تلاش کنند جذابیت نماز جمعه را بالا ببرند.

نظر شما