وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد

انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران

۱۳۹۹/۰۵/۱۷ - ۰۹:۰۶:۴۲
کد خبر: ۱۰۴۰۷۳۶
انتخاب قم به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتخاب قم به عنوان پایتخت فهما را نقطه آغاز یک حرکت بزرگ ارزیابی کرد و گفت: باید در آینده نزدیک شاهد تأثیر شگرف، فضای مساجد بر فرامسجد باشیم به گونه ای کل کشور احساس کنند با مساجد در ارتباط هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید عباس صالحی در آیین معرفی «پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران» که با حضور آیت الله سعیدی در دفتر تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت عید سعید غدیر اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص) ویژگی های متنوع و متعددی داشت که امتیاز ایشان محسوب می‌شود، از جمله ویژگی های ایشان کتاب و قرآن کریم بود چراکه خیلی از انبیائی که کتاب داشتند، این کتاب بعدا به آنها ملحق شد ولی پیامبر ما از همان ابتدا با کتاب همراه بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ویژگی و امتیاز دوم پیامبر گرامی اسلام(ص) افزود: بعثت نبوی در کنار مسجد آغاز شد و شاید ما پیامبر دیگری را در تاریخ انبیاء نمی شناسیم که بعثت ایشان از کنار مسجدی به عظمت مسجد الحرام آغاز شده باشد و وقتی هم که دولت شهر اسلامی می خواهد شکل بگیرد اولین اقدام خودشان را تأسیس مسجد قرار می دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: قرآن و مسجد دو شاخصه اصلی بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) محسوب می‌شود و انقلاب اسلامی ایران هم به عنوان تداوم دهنده مسیر انبیاء عظام و حضرت محمد به شکل وسیع و محکمی با مساجد پیوند داشته است و از آغاز و ادامه تا به امروز با مساجد ارتباط داشته است.

صالحی با اشاره به این که کانون های فرهنگی هنری مساجد از جمله مجموعه مراکز فعال در مساجد هستند، گفت: امروز بیش از 25500 کانون فعال داریم و بیش از دو میلیون نفر کسانی که نام آنها به عنوان خدام مسجد ثبت شده است که یک ظرفیت بزرگ محسوب می‌شود و از شرق و غرب و شمال و جنوب ایران را در برمی گیرد.

وی با تأکید بر این که مجموعه کانون های مساجد یک ظرفیت قابل توجه فرهنگی، دینی و انقلابی است که باید گسترش داده شده و عمق پیدا کند، بیان داشت: دوستان ما در کانون های فرهنگی هنری مساجد ایده های مختلفی برای تداوم کارهای پیشین دنبال کرده اند که یکی از آنها ایده فهما بوده است؛ این که بیش از 25 هزار کانون درگیر با یک رقابت و مسابقه به خیرات شدند که این رقابت یک ساله از درونش پایتخت فرهنگ و هنر مساجد ایران درآمد چون قرار بر این بود که در این مسابقه در معروف الگوها متمایز و مشخص شود و بعد هم این الگوها تکثیر شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در این مسیر به نظر می رسد محصولاتی را در این فضا هم از لحاظ درون کانون ها و از نظر تأثیر بر بیرون کانون ها داشتیم که باید نسبت به عمق بخشی و گسترش بخشی در سال های بعد نسبت به آن توجه داشته باشیم.

وی با بیان این که در این مسیر اتفاق ایده یابی و ابتکار یابی پدید آمد، بیان کرد: نکته نخست این بود که ایده های خلاق و متنوع کانون ها را در کشور کشف کنیم و این کشف از مسیر حرکت یک ساله و رفت و برگشت های آن حاصل شد؛ طبیعتا فرصت برای اکتشاف ایده ها و خلاقیت ها خیلی مهم است و چون اکثر قاطع آنها جوانان و نوجوانان هستند از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود.

صالحی در ادامه سخنان خود خاطرنشان ساخت: تأثیر دوم این حرکت که در این مسیر به دست آمده است تشکیل یک سری شبکه های مفهومی موضوعی بود که در 72 موضوع و در هشت شاخص در شکل کلان تعریف شد تا از این پس مجموعه ها به هم وصل شوند که خود این شبکه ها وقتی در کنار هم قراربگیرد به هم افزایی و نقل و انتقال تجربه ها منتهی می‌شود که این مسأله خیلی از اوقات در مجموعه های مختلف کشور دیده نمی‌شود.

وی یادآور شد: تأثیر سوم هم الگوسازی و الگو دهی است؛ وقتی در شاخصه های مختلف حرکت ها رصد و عرضه شدند برای این 25 هزار کانون الگو سازی می‌کند که در این حوزه ها می‌توان به سراغ این کارها آمد، به عبارت دیگر کانون ها را تشویق به ورود به عرصه هایی می کند که تا کنون وارد آن نشده اند، علاوه بر این تأثیرات، در فضای بیرون مسجد هم این حرکت می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

مقام ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر این که این حرکت اگر تقویت شود می توانیم شاهد تأثیر گذار جریان مسجدی بر جریان فرامسجدی باشیم، گفت: جریان مسجدی باید بر جریانی که خیلی با مسجد میانه ای نداشته اثر بگذارد به عنوان نمونه جریان تئاتر، جریان سرود، جریان حوزه های هنرهای تجسمی درون مسجد بر بیرون خود اثر بگذارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: یکی از دغدغه های ما این است که هشتاد میلیون ایرانی نه فقط در روزهای خاص حس کنند که با مسجد مرتبط هستند، از این رو لازم است این 25500 کانون همراه با همکاری مراکز دیگر در این موضوعات بر جریان فرامسجدی اثر گذار باشند.

صالحی عنوان کرد: ما در رویداد فهما به دنبال این مسائل بودیم که در مرحله اول استان قم که پایتخت فرهنگی تشیع و مادر انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، انتخاب شد؛ مسجد هم چون ارتباط وسیعی با این موضوعات دارد، استان قم در این مسیر به شکل طبیعی بالا آمده و به عنوان پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران شناخته شده است.

وی تأکید کرد: بنا داشتیم این گردهمایی برای اولین سال به صورت گسترده در تهران برگزار شود ولی مشکلات کرونا کار را به تأخیر انداخت لذا به نظر می آمد این تأخیر شاید اصلی قضیه را زیر سؤال ببرد به همین دلیل چون کار با تأخیر آغاز شد و مسأله کرونا نیز در ارتباطات و تعاملات تأثیر گذاشته این جلسه از اسفند سال گذشته به امروز منتقل شد و استان قم نیز تا پایان 1400 به عنوان پایتخت فرهنگ و هنر مساجد کشور خواهد بود و از سال 1401 هر سال یک شهر به عنوان پایتخت انتخاب می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما بنا داریم اتفاقی در مسجد و کانون های مسجد اتفاق بیافتد که شروع کننده آن شهر قم باشد و هر قدر این شروع پر ایده تر و پر برنامه تر باشید دیگران را نسبت به مسیرهای بعدی امیدوارتر می‌کند؛ امیدواریم پایخت فرهنگ و هنر مساجد ایران در قم با این نگاه شروع بشود که استان قم نقطه آغاز است، چون ظرفیت استان قم از لحاظ فضاها و مراکز و سازمان های دینی و فرهنگی و هنری قم قابل توجه است.

وی در ادامه عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در یک سال و نیم آینده شاهد این باشیم که توانمندی های مساجد افزایش و توسعه پیدا کند و تأسیس های جدید و نوآوری های جدید داشته باشیم به گونه ای که امسال و سال آینده تحول در عرصه کانون های فرهنگی هنری مسجد دیده شود که البته برای این منظور نیازمند یاری همه مجموعه های فرهنگی در استان قم به ویژه حوزه های علمیه هستیم.

نظر شما