استاد علوم سیاسی حوزه و دانشگاه:

انتقام خون شهید با جدال های سیاسی گرفته نمی شود/ با استراتژی مرصادی باید عمل کرد

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۱۱:۵۲:۰۲
کد خبر: ۱۰۹۸۴۹۹
انتقام خون شهید با جدال های سیاسی گرفته نمی شود/ با استراتژی مرصادی باید عمل کرد
استاد علوم سیاسی حوزه ودانشگاه بر لزوم رفع همه اختلافات مجلس و دولت در زمینه مقابله بادشمن و رعایت راهبرد قرآنی «مرصاد» تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا در یادمان شهید دکتر محسن فخری زاده با عنوان «فخر قم، فخر ایران»، که به همت مجمع فضلا و مدرسین قمی حوزه علمیه قم، مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم  و موسسه طلوع مهر به صورت مجازی از طریق اینستاگرام برگزار شد، گفت: شهید فخری زاده  شخصیت ذو ابعادی داشت؛ در فیزیک، فلسفه علم در مسایل امنیتی و امور نظامی و هسته ای و بهداشتی تلاش های گسترده ای داشت و به تعبیر  مقام معظم رهبری دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور بود و به دور از هیاهوهای سیاسی ناشناخته ماند و در گمنامی کار و زندگی می کرد و اینک خداوند با پاداش شهادت او را به ملت معرفی کرد.

استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در این مدت تحلیل ها و رویکردهای احساسی، انقلابی و محاسباتی متفاوتی مطرح شد. جمعی معتقد به انتقام فوری و انقلابی بودند، عده ای طرح حمله به رژیم صهیونیستی را مطرح کردند، جمعی ایده صبر استراتژیک را مناسب وضع موجود دانستند، مجلسیان طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و خروج از پروتکل الحاقی را تصویب کردند، وزارت خارجه تحرکات دیپلماسی داشت و ملت با همه مشکلات منتظر واکنش نظام است.

وی افزود: نکته این است که این واکنش ها و رویکردها را باید به گونه ای سمت و سو دهیم که  هم در دام اختلافات سیاسی و جناحی تنزل نکند و هم برکات خون شهید، اقتدار کشور را بیمه کند. همان طوری که شهادت سردار شهید سلیمانی خون تازه ای در رگ های ملت تزریق کرد، اتحاد ملی را افزایش داد. انتقام سختی از آمریکا گرفته شد، موشکباران عین الاسد و به درک واصل کردن طراح ترور شهید سلیمانی به همراه جمعی از افسران عالی رتبه آمریکا در غزنی افغانستان و توقیف کشتی پیر استعمار و اعزام کشتی های نفتی به ونزوئلا ، حیاط خلوت آمریکا که مانور اقتدار ایران بود و حالا هم می بینید که ترامپ عامل آن جنایت با چه رسوایی در حال سقوط و آبروریزی در آمریکا است. اینها همه از آثار خون شهید سلیمانی بود.

مهاجرنیا افزود: امیدوارم مسئولان نظام هوشمندانه مراقبت کنند و در دام تصمیمات احساسی و سیاسی گرفتار نشوند. این کشور در شرایط دشوار تحریم، تهدید، ترور، فشار، محاصره، رکود اقتصادی و مشکلات کرونایی به فضل الهی با خون شهدای سردار و دانشمندش در مقابل دشمنان سرافراز خواهد بود.

وی سپس ادامه داد: در چنین شرایطی دامن زدن به منازعات سیاسی و جناحی و خنثی سازی فرصت ها و ظرفیت های کشور خیانت است. تقاضای ملت این است که دولت و مجلس در کنار هم با هم افزایی و همدلی کار کنند. ملت از سیاسی بازی خسته شده است. برای ملت قابل قبول نیست که مجلس بدون هماهنگی با دولت و مدیریت دیپلماسی کشور برای سیاست خارجی تصمیاتی بگیرد و دولت هم رسماً اعلام کند مخالف آن است و مجلس در متن مصوبه جریمه برای مجریان تصویب کند. این کارها در کشور سابقه ندارد. برای مملکت داری خوب نیست. اینها قوانین جناحی و سیاسی هستند نه قوانین انقلابی مورد نظر مقام معظم رهبری، اینها نقطه ضعف کشورداری است.

دکتر مهاجرنیا گفت: انقلابی گری آن است که با هم باشیم و کشور را مقتدر کنیم. قوای رسمی نباید تمرین دموکراسی و تکثر گرایی کنند. آنها باید تحت زعامت ولی فقیه تصمیم واحد و قاطع بگیرند و عمل کنند. سابقه ندارد که یک قوه علیه قوه دیگر در متن همان قانون مجازات تعیین کند و قوه دیگر بلافاصله شاکی شود و آن قانون را خلاف مصلحت کشور بداند. آیا نتیجه چنین تصمیاتی به سود کشور است یا سبب عمیق کردن اختلافات و مشکلات است؟

استاد حوزه افزود: قرآن به ما دستور داده است در شرایط دشوار « فاثبتوا» و « اطیعوالله» و « اطیعواالرسول» لازمه ثبات قدم در مقابل دشمن اطاعت هوشمندانه از خدا و رهبر الهی است. «ولاتنازعوا» مملکت داری را میدان منازعه و کشمکش سیاسی نکید چون نتیجه اش می شود « فتفشلوا» سست می شوید و « تذهب ریحکم » اقتدارتان از بین می رود.      

استاد و پژوهشگر علوم سیاسی بیان کرد:  مملکت داری در هر شرایطی نیازمند برخورداری از تفکر استراژیک مناسب، برای  دستیابی به اهداف نظام است. بدون مهندسی وتعریف دقیق راهبرد نمی توان به درستی از فرصت ها و نقطه قوت ها استفاده کرد و تهدیدها و نقطه ضعف ها را کاهش داد و از بین برد. قوانین مصوب مجلس و دیپلماسی وزارت خارجه باید مشخص باشد در ذیل کدام استراتژی است. در پشت هر تصمیمی باید یک استراتژی باشد.     

وی در ادامه به تشریع استراتژی قرآنی در شرایط سخت و بحرانی مملکت داری  با عنوان « استراتژی مرصادی» گفت: در جریان رسالت انبیاء علیهم السلام سه قوم و سه طاغوت بزرگ و سه دشمن قدرتمند معرفی شده است که مقابله با آنها بسیار دشوار بوده است در سوره فجر این سه طاغوت یک جا معرفی شده اند یکی «قوم عاد» است که خداوند از قدرت مادی و استحکامات دفاعی آنها با عنوان « لم یخلق مثلها فی البلاد » یاد می کند یعنی نظیر آن ها در هیچ کجا نبود. دوم «قوم ثمود» است که کمینگاهشان  با تعبیر«جابواالصخر»  در دل سنگ ها و صخره های بزرگ بود. سومین طاغوت بزرگ مقابل حضرت موسی(ع) با عنوان « فرعون ذی الاوتاد» یعنی بسیار قدرتمند معرفی شده است. هر سه تای آنها در زمان خودشان بیشترین فساد و تباهی را در روی زمین ایجاد کردند. «فاکثروا فیهاالفساد» در مقابل این دشمنان، خداوند «استراتژی مرصادی« را مطرح کرد و فرمود: «ان ربک لبالمرصاد» خداوند در دنیا با قدرت خویش و به واسطه انبیای خود برای این دشمنان کمینگاه گذاشت و به  پیامبر اسلام(ص)هم دستور داد که «واقعدوا لهم کل مرصد» برای مشرکان از هر سو و از هر جهت نظری و عملی و نظامی، سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی، راهبرد مراقبت دائم و کمین گاه به دام انداختن طراحی کن. بر اساس این استراتژی همه ظرفیت های مادی و معنوی باید در جهت قدرت ملی و منافع ملی و دینی استخدام شوند. نزاع جناحی و سیاسی و دامن زدن به اختلافات در تضاد با این استراتژی قرآنی است.

او سپس گفت: در زمانی که دشمنان جنایتکار ما آمریکا و اسرائیل رسماً اعلام کردند بیش از ده سال در کمین شهید دانشمندمحسن فخری زاده بوده اند تا در وقت مناسب ضربه را زدند . خوب وقتی دشمن از این استراتژی استفاده می کند ما هم باید متوجه باشیم و بهره گیری کنیم. مقابله به مثل یک آموزه قرآنی است اگر آنها در کشور ما جاسوس و نفوذی دارند ما هم باید در قلب اسرائیل و امریکا جاسوسان و نفوذی هایمان را داشته باشیم این لازمه استراتژی مرصادی است.

مهاجرنیا افزود: نمونه عمیات های موفق متناسب با این استراتژی در جریان ساقط کردن گلوبال هاوک آمریکایی توسط فرزندان انقلابی این ملت به خوبی عمل شد. آنها در کمین و رصد دشمن نشستند در دل شب، بزرگ ترین و گرانترین پهباد آمریکا را به دام انداختند و اقتدار ابرقدرتی آمریکا را به هم ریختند. آن ضربه حساب شده آنچنان امریکائی ها را به هم ریخت که با حقارت تمام از مقابله ناتوان شدند. همان طوری که پیش از آن ائتلاف بین المللی غربی، عبری عربی علیه خط مقاومت رصد شد و با هوشمندی فرمانده بزرگش سردار سلیمانی شکست خورد. وعده پیروزی چند ماهه مزدوران سعودی بر یمن ، وعده شکست حزب الله در جنگ سی و سه روزه و وعده شکست جهاد اسلامی و حماس در جنگ بیست و دو روزه  و وعده چهل ساله همه رؤسای جمهور آمریکا برای تشکیل خاورمیانه بزرگ و مهم تر از همه آنها وعده فروپاشی جمهوری اسلامی چرا همه ناکام ماند ؟ نه بخاطر ضعف دشمن بلکه به خاطر استفاده درست از راهبرد مقاومت و تفکر استراتژیک انقلاب اسلامی بود.   

مهاجرنیا اظهارکرد: شرایط  چهل ساله انقلاب اسلامی تجربه های فراوانی برای برنامه ریزی استراتژیک و بازنگری و بازسازی مداوم اهداف و چشم اندازها در اختیار ما قرار داده است. هر کس ادعای انقلابی گری دارد باید تفکر راهبردی در پیش بگیرد ، بگومگوهای سیاسی و دعواهای جناحی و در سطح کلان و رقابت مجلس و دولت اثری جز کند کردن شمشیر ولایت فقیه ندارد. سردار شیهید سلیمانی و شهید دانشمند فخری زاده دو نمونه برجسته انقلابی گری و ولایتمداری هستند. آنها به دور از منازعات فشل کننده، ظرفیت خود را مخلصانه و متعهدانه در خدمت برنامه ریزی استراتژیک کشور گذاشتند. دوران حیاتشان برای  دشمنان شناخته شده بودند و بعد از شهادتشان ملت آنها را شناخت .      

وی در پایان با بیان ویژگی های شخصیتی شهید فخری زاده گفت ایشان ، فخر اسلام و نظام و شهر مقدس قم بود و همانند شیخ صدوق، ابن بابویه قمی افتخار مکتب اهل بیت است که «قمی المولد» و «تهرانی المشهد» هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز