آیت الله حسینی بوشهری:

حوزه باید به شبهات روز پاسخ مناسب دهد

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۱۰:۵۹:۰۱
کد خبر: ۱۱۳۱۳۳۴
حوزه باید به شبهات روز پاسخ مناسب دهد
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه حوزه و انقلاب نمی‌توانند از هم جدا بشوند، گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، رشد حوزه در این است که وقتی شبهات در جامعه زیاد می شود، آستین بالا بزند و به شبهات روز پاسخ مناسب بدهد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری در دیدار حجت الاسلام والمسلمین مصدق، معاون حقوقی و امور پارلمانی قوه قضائیه، خواستار ارتباط و هم‌فکری بیشتر قوا و دستگاه های مختلف نظام با حوزه های علمیه شد و گفت: اگرچه تعاملات خوبی بین مجموعه نظام و حوزه های علمیه وجود دارد اما همچنان بین آنچه که هست و آنچه که باید باشد، فاصله بسیار است و به اعتقاد من، هم حوزه و هم قوا و دستگاه های کشور مسئول این وضعیت هستند.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با تاکید بر ضرورت تعامل بیشتر قوه قضائیه با حوزه های علمیه، بیان کرد: انقلاب ما یک انقلاب اسلامی است و بخش عمده احکام قضایی آن برخاسته از آموزه های دینی است. بنابراین باید با همکاری بیشتر، زمینه استفاده بهتر و بیشتر از اساتید خبره حوزه در مسائل قضایی را فراهم و آنها را به مرکز تحقیقاتی قوه قضائیه مرتبط کنیم. خوشبختانه این کار شدنی است. چون هم در قوه قضائیه افرادی با سابقه طولانی و تجربه فراوان هستند و هم در حوزه اساتیدی داریم که سواد کافی در زمینه حقوق دارند.

وی با تاکید بر اینکه حوزه و انقلاب نمی‌توانند از هم جدا بشوند، اظهار کرد: «رابطه حوزه و انقلاب، یک رابطه دوسویه است. از جهتی، حوزه، مادر انقلاب است و از طرفی به برکت این انقلاب، آوازه حوزه نیز در تمام کشورها پیچیده است؛ بنابراین باید از ظرفیت حوزه و اساتید برجسته آن که برخی از آنها از استوانه های علمی حوزه به شمار می‌آیند، بهتر استفاده کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه بر ضرورت برنامه ریزی برای استفاده از دروس حوزوی در مسائل قضایی تاکید کرد و افزود: باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنیم که بخشی از دروس خارج اساتید، درباره مسائل قضاء از جمله حدود، دیات و... باشد.

آیت الله حسینی بوشهری با تاکید بر اینکه اگر حوزه مورد سوال واقع شود، این قدرت را دارد که بتواند احکام را استنباط کند؛ گفت: انتظار ما این است که مسئولان و مراکز تحقیقاتی قوه قضائیه مسائل مورد ابتلا را به اطلاع اساتید حوزه برسانند تا آنها با توجه به ظرفیت علمی که دارند، حکم آن مسائل را استنباط کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم طرح مسائل و مباحث مستحدثه را باعث بالندگی حوزه دانست و ادامه داد: به تعبیر شهید مطهری، نباید از شبهه گریزان باشیم؛ بلکه باید بتوانیم به شبهات مختلفی که در جامعه وجود دارند، جواب بدهیم. چرا که اعتقاد داریم هیچ شبهه ای وجود ندارد که جوابی برای آن نباشد.

وی با اشاره به انتظارات مقام معظم رهبری از حوزه های علمیه برای پاسخگویی به شبهات روز، گفت: همچنان که رهبر معظم انقلاب فرموده اند، رشد حوزه در این است که وقتی شبهات در جامعه زیاد می شود، آستین بالا بزند و به شبهات روز پاسخ مناسب بدهد.

در ابتدای این دیدار معاون حقوقی و امور پارلمانی قوه قضائیه با اشاره به سند تحول ، موضوع تحول در قوه قضائیه را در حال عملیاتی شدن و از دغدغه های جدی رئیس قوه قضائیه دانست و عنوان کرد: مقام معظم رهبری نیز نسبت به تحول در قوه قضائیه دغدغه دارند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق افزود : قوه قضائیه در راستای اجرای سند تحول دست یاری به سوی حوزه های علمیه دراز کرده و خواستار همکاری اساتید حوزه های علمیه با قوه قضائیه در این رابطه است .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز