رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) :

بیانیه گام دوم انقلاب برای نسل کنونی و آینده کشور تبیین شود

۱۴۰۰/۰۲/۰۸ - ۱۴:۲۲:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۱۹۴۱
بیانیه گام دوم انقلاب برای نسل کنونی و آینده کشور تبیین شود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با تاکید بر ارزشمند بودن بیانیه گام دوم انقلاب گفت: کسی غیر از رهبر معظم انقلاب نمی‌توانست این‌چنین گذشته، حال و آینده نظام اسلامی را برای نسل کنونی بیان کند، این بیانیه باید برای نسل کنونی و آینده تبیین شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی  در آیین مجازی رونمایی از کتاب تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که به همت مجمع هماهنگی پیروان رهبری و موسسه آموزش عالی طلوع مهر قم برگزار شد با بیان اینکه کتاب مذکور چند گام مهم را در تبیین این بیانیه برداشته است افزود: انقلاب ما یک انقلاب ایدئولوژیک و فکری است و پیش از آنکه مساله مبارزه با طاغوت را در راس علل انقلاب قرار دهیم، موضوع حکومت الله و حکومت صالحان مطرح است.

وی تصریح کرد: ما مدعی نیستیم که حکومتی که الان داریم مصداق کامل همان وعده است ولی آن را مقدمه آن وعده می‌دانیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار یادآور شد: جوهره انقلاب اسلامی در قرآن است، مبارزه با طاغوت و استکبار و بی عدالتی و فساد، جز اسباب این انقلاب بود ولی محوری که علت العلل این مباحث است، حکومت دین است.

وی گفت: امام راحل هیچ سخنرانی و نوشتاری و ملاقاتی با هیچ گروهی نداشت الا اینکه از اسلام و حکومت اسلام و از خدا می‌گفتند، باید از آزادی و عدالت و امنیت و سبک زندگی سخن بگوییم که از متن دین بر می آید.

وی تصریح کرد: کسی منکر بی مدیریتی و اختلاس‌ها و مشکل ‌ها نیست ولی آن مراکز اصلی که به دنبال تخطئه انقلاب هستند و متاسفانه امروز در برخی از مراکز فکری چه در حوزه و چه در غیر حوزه نیز مطرح می شود آن است که این اندیشه را باطل کنند که دین نمی تواند حکومت کند و شما نیز می بینید در فضای مجازی افرادی که خود را جزو سیاسیون و روشنفکران می‌بینند می‌گویند که دین دارای یک جوهری است که نباید در کانون سیاست قرار گیرد زیرا با یک اشتباه و چند مشکل، دین ضربه می خورد.

 فاضل لنکرانی بیان کرد: کسی غیر از رهبر معظم انقلاب نمی توانست این‌چنین گذشته، حال و آینده نظام را برای نسل کنونی بیان کند، این بیانیه باید برای نسل کنونی و آینده بیان شود، پایه پیاده شدن این بیانیه تحکیم دین است و اگر از دین غفلت کنیم و از اخلاق و معنویت صرف سخن بگوییم و آن را در پرتوی دین مطرح نکنیم، مشکل‌های زیادی ایجاد می شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در اواخر ماه بهمن ۹۷ در بیانیه‌ای خطاب به جوانان و آینده‌سازان ایران، برداشتن گام بزرگ دوم به سمت آرمان‌های انقلاب اسلامی را در هفت فصل تبیین کردند.  

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار همچنین تصریح کرد: در سال ۷۶ که آقای خاتمی نزد والد ما آمد، مباحثی در خصوص آزادی مطرح کردند و والد مکرم بیان کردند که آزادی که می‌گویید باید با مساله آزادی در چارچوب دین بیان شود والا آزادی که در غرب وجود دارد، آزادی واقعی نیست.

عضو جامعه مدرسین در بخشی از سخنان خود گفت: کتاب تبیین بیانیه گام دوم از منظرهای مختلف شامل ایدئولوژیک و فقه حکومتی و اندیشه سیاسی و ... به تبیین بیانیه پرداخته است، البته مباحثی در حوزه فقه حکومتی وجود دارد ولی این نگاه برای ما بسیار ارزشمند و جالب بود که از این دیدگاه این بیانیه مورد نظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مبانی عقلی و تجربی و فطری نیز به خوبی بیان شده است ولی اساس را باید دین و ایدئولوژی قرار دهیم، باید به مردم بگوییم که ۱۴۰۰ سال، دین مظلومانه در یک گوشه انزوا قرار گرفته بود و امام راحل این دین را به اجتماع آورد و فرمودند که دین و اسلام دارای حکومت است و فرمودند که حقیقت اسلام، حکومت است.

وی افزود: متاسفانه تبلیغات خارجی جوانان ما را  به دین، زده می کنند و این مشکل‌هایی که از بی مدیریتی و عوامل خارجی ایجاد شده است را دارند به نام دین می زنند.

فاضل لنکرانی ادامه داد: باید مبنای قرآنی و روایی این بیانیه گام دوم را استخراج کرد مثلا عدالت دینی و قرآنی چه تفاوتی با عدالتی دارد که از دل آن جریان‌های فمنیستی خارج می شود.

 دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز نیز در این آیین با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و مساله سبک زندگی افزود: البته رهبر معظم انقلاب به شکل مستقیم وارد این بحث نشدند و در یک پارگراف به آن اشاره کردند و گفتند که تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران زیان‌های غیر قابل جبران اخلاقی و دینی سیاسی به کشور ما زده است.

حجت الاسلام مصطفی پور محمدی یادآور شد: تحول از مبدا بینشی شروع می شود ولی در بستر اجتماعی از عمل است که گفتمان و تفکر شکل می گیرد و این سبک زندگی است که تحول‌های اجتماعی را شکل می دهد.

وی افزود: باید موضوع سبک زندگی را بر اساس بینش انقلابی طراحی و ساده سازی کرده و به جامعه منتقل کنیم.

رئیس موسسه آموزش عالی طلوع مهر نیز در این آیین گفت: درخصوص این کتاب پیشنهادهایی مطرح شده از جمله این‌که به صورت یک کتاب درسی برای استفاده در مراکز آموزشی و تربیت معلم و ۲ واحد درسی دانشگاه‌ها تنظیم شود.

حجت الاسلام علی بنایی تصریح کرد: امیدواریم با رونمایی از این کتاب بتوانیم گام مهمی در زمینه تبیین بیانیه گام دوم انقلاب برداریم و نسل جوان و مخاطبان جوان کشور را که هدف اصلی انتشار این بیانیه می باشند، بیشتر با اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی و دیدگاه‌های رهبر انقلاب آشنا کنیم.

در ادامه مولف کتاب فوق نیز گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که وقت فراوان به همراه دقت و تامل بسیاری برای تدوین این بیانیه صرف کردند زیرا به قولی این متن می تواند به عنوان یک سند بالادستی نظام نقش آفرینی کند.

حجت الاسلام محسن مهاجرنیا افزود: معتقدیم که اندیشه رهبری به مثابه قانون اساسی کشور است و افکار ایشان به عنوان بخشی از اسناد نظام تلقی می شود.

وی گفت: اوایل مطرح شدن این بیانیه شاهد رویکردهای خاصی بودیم، هر زمانی که بیانیه ای صادر می شود شور چند روزه با ایجاد کمیسیون‌ها و جلسه‌های فوق العاده همراه می شود ولی به سرعت به فراموشی سپرده می شود.

مهاجرنیا بیان داشت: مواجهه ای که با این بیانیه شد آن بود که رویکردهای مختلفی به همراه داشت، بخشی از این رویکردها، فرمایشی بود که بیشتر با تعریف و تمجید و نظایر آن همراه بود، این افراد افرادی هستند که عملا کار را نیز خراب می کنند.

وی ادامه داد: بخش دیگری نیز به صورت رسمی این بیانیه را دنبال کردند که بیشتر نیروهای دولتی و رسمی بودند، درصد کمی نیز در این مدت در مقام تبیین علمی و جایگاه سیاسی این بحث بودند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز