نهایی شدن طرح پیاده‌راه‌های پیوسته ۱۱ محله شهر قم در سال ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۲/۱۸ - ۱۲:۰۳:۱۷
کد خبر: ۱۱۷۵۹۱۰
نهایی شدن طرح پیاده‌راه‌های پیوسته ۱۱ محله شهر قم در سال ۱۴۰۰
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم از نهایی شدن طرح پیاده‌راه‌های پیوسته 11 محله در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عباس ذاکریان، با تأکید بر اهمیت تغییر نگاه خودرو محوری به انسان‌محوری، اظهار داشت: متأسفانه شاهد حاکمیت خودروهای شخصی و تک‌سرنشین در شهر بوده که ترافیک و آلودگی هوا را رقم‌زده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم تغییر فرهنگ را تنها راه برون‌رفت از ترافیک و آلودگی هوا دانست و افزود: تعریض خیابان‌ها و ساخت تقاطع و بزرگراه نمی‌تواند ترافیک را ساماندهی کرده و تنها عامل تشویق‌کننده‌ای برای سفرهای درون‌شهری با خودرو شخصی هستند.

ذاکریان کاهش استقبال شهروندان در استفاده از حمل‌ونقل عمومی را نگران‌کننده خواند و تصریح کرد: طبق آمارها سهم اتوبوس و ناوگان اتوبوسرانی از سفرهای درون‌شهری تنها ۸ درصد بوده درحالی‌که در کشورهای توسعه‌یافته حمل و نقل عمومی و دوچرخه جایی برای استفاده از خودروی شخصی باقی نگذاشته است.

وی تأمین زیرساخت‌های لازم برای تغییر فرهنگ جامعه را لازم و ضروری دانست و عنوان کرد: نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، تغییر خطوط اتوبوسرانی، ایجاد نظم در سرفاصله‌ها و همچنین طراحی مسیرهای دوچرخه و آرام‌سازی هسته مرکزی شهر و پیاده‌راه‌سازی برنامه‌هایی شهرداری برای تغییر نگرش جامعه از خودرو محوری به انسان‌محوری است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم در ادامه به طرح مطالعاتی پیاده راه‌های پیوسته اشاره کرد و گفت: این طرح در سال ۹۹ با مطالعه ۱۱ محله و باهدف تسهیل عبور و مرور عابران پیاده آغاز و در سال گذشته یک محله نهایی شده و ۱۰ محله دیگر امسال نهایی و برای اجرایی شدن در اختیار مناطق قرار می‌گیرد.

ذاکریان طراحی پیاده‌راه‌های پیوسته را تشریح و بیان کرد: طراحی پیاده‌راه‌ها به گونه است که پیاده‌رو چند خیابان پرتردد به‌صورت پیوسته ایمن‌سازی و بازسازی‌شده و امکان تردد به‌صورت پیاده در این چند خیابان امکان‌پذیر می‌شود و نخستین طرح نیز از خیابان صفاییه، خیابان فاطمی(دورشهر) خیابان معلم و رسالت در سال گذشته کلید خورد.

وی در پایان، فرهنگ‌سازی و اجرای پیوست‌های فرهنگی را لازم و ضروری خواند و تأکید کرد: آمار تصادفات، استفاده از خودروی شخصی در سفرهای درون‌شهری و کمتر از چهار کیلومتر نشان می‌دهد نیاز به فرهنگ‌سازی و اجرای پیوست‌های فرهنگی یکی از بایدهای مهم در قم بوده و باید در جهت ارتقاء فرهنگ شهروندی تلاش کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز