اجرای طرح‌های بازآفرینی در قم واجب است/اجرای ۲۱ پروژه بهسازی محورهای تاریخی و فرهنگی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۵۶:۲۷
کد خبر: ۱۲۰۴۹۶۰
اجرای طرح‌های بازآفرینی در قم واجب است/اجرای ۲۱ پروژه بهسازی محورهای تاریخی و فرهنگی
مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) اجرای طرح‌های بازآفرینی در قم را یک ضرورت دانست و گفت: بازآفرینی شهری در توسعه درون‌زای محلات تأثیرگذار است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، علیرضا خاکی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم، که با حضور استاندار قم، رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، معاون آستان مقدس حضرت معصومه(س)، هیئت امناء بازارهای تاریخی و سایر مسئولان شهری برگزار شد، اظهار داشت: بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی نخستین تجربه شهری در افتتاح پروژه‌های عمرانی با رویکرد بازآفرینی شهری بوده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های بازآفرینی شهری ارتباط مستقیمی با معیشت و زندگی مردم دارند، ابراز کرد: بازآفرینی شهری در توسعه درون‌زای محلات نیز مؤثر بوده و اجرای پیوسته آن یک ضرورت است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) گفت: پروژه‌های بازآفرینی رویکرد اجتماعی و فرهنگی زیادی دارند و از سال ۹۵ در قالب محور فرهنگی و تاریخی و شهر قم در دستور کار قرار گرفت و به‌عنوان محرک توسعه در گسترده وسیعی از بافت های فرسوده و اطراف حرم مطهر دنبال شد.

وی با تأکید بر اینکه احیای بافت‌های فرسوده به خاطر قرار گرفتن حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مرکز آن یک ضرورت است، ابراز کرد: براساس آمار موجود، سالانه ۲۰ میلیون زائر در قم داریم و باید از این ظرفیت مهم برای معرفی مکان‌های مختلف تاریخی و مذهبی قم ازجمله امامزاده‌ها، بیوت مراجع، بیت النور و … برنامه‌ریزی کرد تا در این راستا شاهد توسعه درون‌زای محلات و افزایش مدت اقامت زائر باشیم.

خاکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رویکرد نوسازی در اولویت پروژه‌های سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر است گفت: در این راستا تاکنون ۲۱ پروژه در گستره ۱۱۰ هکتار اجراشده که کل هزینه انجام‌شده آن نیز ۱۷ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) اذعان کرد: ۶۲ درصد از این هزینه توسط شهرداری قم هزینه شده و شش میلیارد تومان نیز توسط شرکت بازآفرینی شهری وزارت راه و شهرسازی تأمین‌شده است.

خاکی با تأکید بر اینکه در اجرای طرح‌های نوسازی و توسعه‌ای گذرهای تاریخی شهر قم تمام تأسیسات محلات، نوسازی و بهسازی شده است، خاطرنشان کرد:  در این زمینه نیز تا به امروز حدود سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از منابع مردمی جذب‌شده است.

وی با بیان اینکه بازار کهنه یکی از قدیمی‌ترین بازارهای تاریخی است که بسیاری از هنرهای فعال در آن آخرین نفس‌ها را می‌کشند، تصریح کرد: از پنج رشته صنایع‌دستی تنها یک رشته آن فعال است و بهسازی صورت گرفته در این بازار نیز  بعد از ۴۰۰ سال انجام‌شده است.

مدیرعامل سازمان بهسازی و نوسازی اطراف حرم حضرت معصومه(س) اضافه کرد: با کلنگ زنی کف سازی  بازار کفاشان و تکمیل آن در ماه‌های آینده تمام بازارهای مسقف شهر قم را بازسازی کردیم که در مراحل آینده تعمیر و بازسازی سقف و جداره‌ها انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه بازآفرینی در قم به جهت وجود حرم مطهر در دل بافت تاریخی واجب است، یادآور شد: طرح‌های بازآفرینی نیازمند حمایت‌های اعضای مدیریت شهری است و امیدواریم با پشتیبانی منابع این پروژه‌ها اجرا شود.

 

نظر شما