لزوم تدوین طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی قم/تلاش شهرداری برای حفظ هویت تاریخی

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۵۷:۴۸
کد خبر: ۱۲۰۴۹۶۳
لزوم تدوین طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی قم/تلاش شهرداری برای حفظ هویت تاریخی
رئیس شورای اسلامی شهر قم با تأکید بر لزوم تدوین طرح مطالعاتی حفاظت از اماکن تاریخی قم گفت: آنچه امروز در بافت تاریخی قم انجام‌شده در راستای حفظ و حراست از هویت و پیشینه تاریخی قم و ماندگاری آن برای نسل‌های آینده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عبدالله جلالی در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم اظهار داشت: تاریخ، فرهنگ و موقعیت جغرافیایی قم و قدمت هشت‌هزارساله آن در متون تاریخی بیانگر این است که قم شهری با فرهنگ غنی، کهن، دینی و تاریخی است.

وی با قدردانی از تلاش‌های مدیریت شهری قم و با بیان اینکه دکتر سقائیان نژاد به‌عنوان شهردار این کلان‌شهر مردی پرکار و پرتلاش بوده است، افزود: آنچه امروز در بافت تاریخی قم انجام‌شده در راستای حفظ و حراست از هویت و پیشینه تاریخی قم و ماندگاری آن برای نسل‌های آینده است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه حفظ فرهنگ گذشته تکلیف همگانی است، ابراز کرد: گرچه در قم نگین‌هایی بنام حرم حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران داریم، اما اماکن تاریخی فراوانی وجود دارد که به‌خوبی معرفی نشده و باید نسبت به معرفی آن اهتمام ویژه داشت.

جلالی با تأکید بر اینکه حفظ، بهسازی و نوسازی بافت تاریخی یک اصل است و باید بیش‌ازپیش موردتوجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: شناسایی و معرفی این مکان‌ها نیازمند توجه بیشتر مسئولان متولی است.

وی به اجرای طرح‌های کف سازی در بازارهای کهنه، نو و گذرهای مختلف فرهنگی و تاریخی قم اشاره کرد و گفت: ایمن‌سازی، بازسازی جداره‌ها و سقف بازار کهنه و نو نیازمند اقدام جدی است که امیدواریم موردتوجه مسئولان میراث فرهنگی و مدیران شهری قرار گیرد، البته منابع در اختیار میراث فرهنگی پاسخگوی این‌همه اماکن تاریخی نیست که نیاز به بهره‌گیری از اعتبارات ملی برای حفظ و بهسازی این اماکن هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر قم در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تهیه طرح جامع حفاظت از اماکن تاریخی شهر شد و ادامه داد: با این طرح مطالعاتی می‌توان در جهت احیاء، سیاست‌گذاری و ظرفیت‌سازی بافت تاریخی برنامه‌ریزی کرد.

جلالی همچنین با تأکید بر اینکه وضعیت طرح و پهنه ۳۱۵ هکتاری تعیین تکلیف شود، افزود: همه بر اصل حفاظت از اماکن تاریخی اتفاق‌نظر داریم و باید برای حفظ آن سیاست‌گذاری لازم صورت گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز