استاندار قم:

ضرورت بازنگری طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم

۱۴۰۰/۰۴/۲۰ - ۰۹:۵۸:۵۳
کد خبر: ۱۲۰۴۹۶۴
ضرورت بازنگری طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی قم
استاندار قم بازنگری در طرح و مصوبه 315 هکتاری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) را یک ضرورت دانست و گفت: فعالیت‌های انجام‌شده شهرداری در پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و همچنین نگاه به محورهای فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، بهرام سرمست در مراسم بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم، با تبریک ۱۴ تیرماه روز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به مدیران خدوم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، یاد و خاطره شهیدان عرصه شهرداری و در رأس این شهدا شهید باکری و درگذشتگان و پیشکسوتان خادمان شهرداری قم ازجمله مرحوم سیدجعفر موسوی را گرامی داشت.

استاندار قم با اشاره به افتتاح پروژه‌های بهسازی محورهای فرهنگی و تاریخی قم ابراز کرد: این شهر، جهان شهر تشیع است و اجرای پروژه‌های مختلف عمرانی و فرهنگی در آن معنا و مفهوم دیگری دارد.

وی با بیان اینکه در مورد طرح‌های جامع شهری نیازمند موردتوجه قراردادن تمام جوانب و بهره‌گیری از رویکرد تلفیقی در تمام برنامه‌ها و اقدامات هستیم افزود: اگر آسیب‌شناسی دقیق در الگوهای معماری داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که تاکنون به یک دیدگاه جامع نرسیده و نیاز است آن را دنبال کرده و بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

سرمست اضافه کرد: در سه سالی که افتخار خدمت در استان دارم، فعالیت‌های انجام‌شده شهرداری در پروژه‌های عمرانی، خدمات شهری، فضای سبز و همچنین نگاه به محورهای فرهنگی و تاریخی ارزشمند بوده است که از دست‌اندرکاران این پروژه‌ها قدردانی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در ارتباط با فعالیت‌های فرهنگی و تاریخی در قم، محوریت حرم مطهر به‌عنوان نگین شهر مقدس قم باید موردتوجه قرارگرفته و رویکردی همساز با حرم داشته باشد، افزود: باید در کنار رعایت مصالح و منافع شهروندان، حرم مطهر به‌عنوان نگینی در تمام فعالیت‌های عمرانی و طرح‌های مطالعاتی موردتوجه قرار گیرد.

سرمست با قدردانی از اهتمام مدیریت شهری قم در اجرای پروژه‌های اطراف حرم مطهر شامل پیاده راه‌سازی و ساماندهی اطراف حرم قدردانی و اذعان کرد: این‌ها پروژه‌های ماندگار است و نباید به‌طور صرف نگاه اقتصادی به این موضوع داشته باشیم، بلکه باید نگاه فرهنگی به این موضوع داشت.

وی خاطرنشان کرد: در بافت تاریخی قم و اطراف حرم مطهر خانه‌ها، گذرگاه، سراها و حمام‌هایی داریم که همگی به مثابه هویت، اصالت و ارزش برای فرهنگ شهر محسوب می‌شوند که باید حفظ، بازآفرینی، برجسته‌سازی و شناسانده شوند.

استاندار قم در مورد طرح ۳۱۵ هکتاری بافت تاریخی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) نیز تصریح کرد: این طرح به‌منظور حفظ و صیانت این شهر مصوب شده و باید بازنگری در این طرح و این مصوبه انجام و میراث فرهنگی نیز این مهم را دنبال کند. البته شهرداری و منتخبان جدید شورای اسلامی شهر نیز باید این مهم را  به‌عنوان یک اولویت دنبال کنند تا همزمان حفظ اصالت و هویت تاریخی فرهنگی شهر را داشته باشیم.

وی همچنین خواستار راه‌اندازی دفاتر تسهیل گری در بافت تاریخی و ارائه مشاوره به سرمایه گذران علاقه‌مند و جذب مشارکت شهروندان ساکن در این محلات شد و گفت: شورای اسلامی شهر به‌عنوان منتخبان مردم این موضوع را دنبال کند.

 

نظر شما