گسترش عدالت لازمه تحقق امنیت در جامعه است

۱۴۰۰/۰۴/۲۳ - ۱۳:۲۲:۱۵
کد خبر: ۱۲۰۶۸۱۵
گسترش عدالت لازمه تحقق امنیت در جامعه است
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت در جامعه اسلامی به مثابه عدل و عدالت است گفت: اگر در همه جوانب جامعه عدل حاکم شود امنیت هم به همراهش می آید.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در نشست اساتید منتخب علم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشکده علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع مناسبات عدالت و امنیت، به آیه 82 سوره انعام اشاره و اظهار کرد: قرآن کریم تاکید دارد ایمان به همراه پرهیز از ظلم، امنیت را محقق می کند.

وی با اذعان به اینکه امنیت و ایمان هم ریشه هستند تصریح کرد: صدرالمتالهین در یکی از کتابهای خود رابطه ای بین ایمان و امنیت و عدل و ظلم و امنیت برقرار است؛ به لحاظ نظر بحث عقل مطرح شده و به لحاظ عمل بحث عدل مطرح می‌شود. اگر عقل حاکم شود عدل به دنبال دارد و اگر جهل و شهوت حاکم شود ظلم و جور را به همراه می آورد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به محرک های معرفتی بیان کرد: اگر محرک های معرفتی معتبر همچون وحی، عقل، تجربه و شعور انسان را به حرکت درآورد زمینه سیر انسان به سمت عدل فراهم می‌شود ما محرک ها ناقص باشد نمی تواند به مقصود برسد.

وی تصریح کرد: وقتی انسان به لحاظ محرک معرفتی عقل را بر وجود خود حاکم کند عدل محقق می شود و وقتی قوه واهمه ریاست عقل را می پذیرد به مسیر عدل می رود و حکما زمانی که می خواستند عدل را تعریف کنند می گفتند عدل حاصل عفت، شجاعت و حکمت است.

لک زایی با اشاره به جمله ای از ملاصدرا که هرگاه در جامعه ای عدل حاکم شد شهوات در خدمت عقول قرار می گیرد اظهار کرد: در مقابل این مساله این است که اگر در جامعه ستم حاکم شود عقول در خدمت شهوات خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به عدل نباید نگاهی منقبض باشد افزود: باید به عدل نگاه راهبردی داشته باشیم تا تعریف عدل شامل اصل نظام اسلامی شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت در جامعه اسلامی به مثابه عدل و عدالت است تصریح کرد: اگر در همه جوانب جامعه عدل حاکم شود امنیت هم به همراهش می آید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز