نرخ تولد در قم ۱۷ درصد افزایش یافت

۱۴۰۰/۱۰/۰۸ - ۰۷:۴۵:۵۰
کد خبر: ۱۲۷۹۶۴۷
نرخ تولد در قم ۱۷ درصد افزایش یافت
مدیرکل ثبت احوال قم گفت: در ۹ ماهه گذشته از سال جاری بیش از ۱۴ هزار واقعه ولادت، که این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، منوچهر تیموری در دیدار با آیت‌الله سید محمد سعیدی گفت: بیش از هفت هزار وفات، پنج هزار و ۶۵۰ ازدواج و سه هزار و ۵۰۳ طلاق در استان ثبت شده که اگر با مدت مشابه در سال گذشته مقایسه کنیم، در ازدواج چهار درصد کاهش، و در طلاق نیز ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این اداره‌کل چند وظیفه اصلی دارد که ثبت وقایع حیاتی، صدور اسناد هویتی و نشر اسناد جمعیتی از جمله آن است.

مدیرکل ثبت احوال قم یادآور شد: در ثبت وقایع حیاتی بیش از ۹۸ درصد وقایع حیاتی استان در مهلت قانونی که ۱۵ روز برای ولادت و ۱۰ روز برای وفات است ثبت می‌شود که این اقدام با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و پزشکی قانونی صورت می‌گیرد و در ارائه آمار جمعیتی به مسئولان و تصمیم گیران مهم است.

تیموری صدور شناسنامه مکانیزه را از دیگر فعالیت‌های ثبت احوال دانست و گفت: سالانه بیش از ۶۰ هزار جلد شناسنامه مکانیزه در استان صادر می‌شود که با توجه به شرایط کرونایی ۲۰ دفتر خدمات پیشخوان را سازماندهی کردیم و مجوز دادیم که خدمات را بگیرند و پس از صدور شناسنامه مکانیزه از طریق پُست به در منازل ارسال می‌شود.

مدیرکل ثبت احوال قم با اشاره به صدور کارت هوشمند ملی که از طرح‌های زیرساختی ثبت احوال است افزود: کارت ملی هوشمند کلید ورود دولت به دولت الکترونیک است که از ۹۳۰ هزار واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی قم تاکنون حدود ۹۹ درصد ثبت نام کردند که از این تعداد ۸۱ درصد مردم کارتشان را دریافت کرده.اند.

وی با یادآوری اینکه سازمان ثبت احوال به ۱۲۰ دستگاه و سازمان اداری متصل است و ۵۰ نوع خدمت به مردم ارائه می‌کند گفت: فضای الکترونیکی ایجاد شده در ثبت احوال بسترهای لازم را برای خدمات رسانی بهتر به مردم در دستگاه‌های مختلف ایجاد کرده و حتی حذف فیزیکی دفترچه‌های بیمه هم در بستر استفاده از سامانه‌های الکترونیک ثبت احوال ممکن است.

در ادامه با بیان اینکه در همه نقاط کشور همه می توانند خدمات الکترونیک ثبت احوال را دریافت کنند افزود: از دیگر طرح‌های ثبت احوال آیین‌نامه اهدای تابعیت به فرندان زنان ایرانی که با مردهای خارجی ازدواج می‌کنند است که مرجعش اداره اتباع خارجی است و بعد از ثبت نام و معرفی این اداره فرزندان آنها شناسنامه‌دار می‌شوند و در ۹ ماهه سال جاری برای ۵۰۰ تَن از این افراد شناسنامه صادر شده و خدمات را دریافت می‌کنند.

این مسئول بیان داشت: کار دیگری که در ثبت احوال به تازگی انجام می شود رونمایی از اسناد سجلی مفاخر، بزرگان، شهیدان و علما است که از سند سجلی در مراسم‌های مختلف رونمایی می‌شود.

همچنین با اشاره به اینکه از نظر فراوانی اسامی در استان هر ۱۰ اولویت اول پسرها و دخترها نام‌های اهل بیت هستند بیان کرد: در  بیمارستان‌های ایزدی و گلپایگانی و همچنین بهشت معصومه هم نیرو مستقر است که کار اداری مردم در همان جا انجام شود.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز