اهتمام به افزایش کمی و کیفی جمعیت در قانون حمایت از خانواده

۱۴۰۰/۱۰/۲۶ - ۰۹:۴۱:۱۰
کد خبر: ۱۲۸۶۶۴۱
اهتمام به افزایش کمی و کیفی جمعیت در قانون حمایت از خانواده
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: افزایش کمی و کیفی جمعیت، هر دو در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، نشست جمعیت و حمایت از خانواده صبح امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر مهدی مصری سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان طی سخنانی با اشاره به اهمیت و جایگاه وزارت بهداشت در طرح جوانی جمعیت اظهار کرد: البته در گذشته آنطور که باید و شاید جایگاه این وزارتخانه در این امر را جدی نمی‌گرفتند.

وی افزود: در این نشست، از نظرات و سخنان نمایندگان مجلس، صاحب‌نظران حوزه جمعیت و پزشکان حاذق در این زمینه بهره‌مند خواهیم شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه خلاصه مباحث مطرح شده در نشست حاضر، به صورت کتابی چکیده به دانشگاه‌ها، مراکز و دستگاه‌های ذیربط ارسال خواهد شد گفت: کاهش باروری و کاهش جمعیت که منجر به سالمندی در سال‌های آینده خواهد شد، یکی از مهمترین چالش‌های پیش روی کشورمان است که سال‌ها قبل رهبر معظم انقلاب این مسئله را مطرح کرده بودند.

وی با بیان اینکه پنجره جمعیتی کشور هنوز باز است عنوان کرد: لازم است برای رسیدن به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، از ظرفیت جمعیت جوان کشور استفاده کنیم ولی توجه به جوانی جمعیت در سال‌ها و دهه‌های آینده هم اهمیت بسزایی در این زمینه دارد.

دکتر مصری با تاکید بر اینکه توجه به کیفیت جمعیت در کنار کمیت هم اهمیت ویژه‌ای دارد گفت: در حوزه کاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، توجه به مسائل درمانی و بهداشتی جمعیت حاضر و جمعیتی است که در آینده اضافه خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: پایش اجتماعی یکی از مسائلی است که در بخش آموزشی وزارت بهداشت مورد اهتمام قرار گرفته، بیمارستان‌های ما در زمینه درمان ناباروری پیشگام شده‌اند و در حوزه کاهش سقط، بازنگری نظام‌سازی در زمینه عقیم‌سازی و بستن لوله‌های رحمی و نظارت بیشتر و دقیق‌تر در این زمینه و همچنین بهداشت باروری مردان و زنان از دیگر موضوعاتی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه نقش دانشگاه‌های غیر علوم پزشکی هم در حوزه جامعه‌شناختی، روانشناختی و فرهنگ‌سازی افزایش جمعیت بسیار موثر خواهد بود گفت: شعار دولت سیزدهم، عدالت در دسترسی به امکانات درمانی است که در این حوزه باید به ارتقاء سواد بهداشتی هم توجه شود.

دکتر مصری با اشاره به پنج راهبرد تعیین شده در قانون جوانی جمعیت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی به برخی از آنها اشاره و تصریح کرد: از جمله این راهبردها می‌توان به رصد و آمایش جمعیت، توانمندسازی خانواده‌ها، سلامت مادران، تکامل همه جانبه کودکان، تسهیل ازدواج دانشجوان و افزایش خوابگاه‌های متاهلی و تقویت و ترویج فرزندآوری در مراکز جامع سلامت اشاره کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه انتظاراتی از روسای دانشگاه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی برای تحقق اهداف این قانون وجود دارد گفت: جریان‌سازی در گفتمان افزایش جمعیت مهمترین انتظار است.

وی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های توجیهی در خصوص قانون افزایش و جوانی جمعیت در دستور کار قرار دارد عنوان کرد: همچنین اختصاص پنج درصد اعتبارات پژوهشی برای مسئله رشد جمعیت، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی در این زمینه، تقویت مراکز آموزش خانواده با رویکرد سبک زندگی اسلامی و ایرانی، فرهنگ‌سازی در قانون و استفاده از ابزار هنر و رسانه برای جوانی جمعیت و استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیرین و واقفان هم به عنوان دیگر ابزارهای مورد استفاده پیش‌بینی شده است.

دکتر مصری ادامه داد: در زمینه افزایش خوابگاه‌های متاهلی، جلساتی با بانک رفاه داشته‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت تسهیلات بانکی هم در این زمینه استفاده کنیم.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز