آمادگی استان قم برای پذیرش سرمایه گذار خارجی در بخش های نیروگاهی، گردشگری و کشاورزی

۱۴۰۱/۰۲/۲۴ - ۰۸:۴۶:۵۱
کد خبر: ۱۳۲۸۵۷۱
آمادگی استان قم برای پذیرش سرمایه گذار خارجی در بخش های نیروگاهی، گردشگری و کشاورزی
استاندار قم در دیدار با سفیر رومانی در ایران با اشاره به وجود فرصت ها و زمینه های مستعد سرمایه گذاری در قم گفت:آماده پذیرش و جذب سرمایه گذار خارجی در بخش های مربوط به احداث نیروگاه خورشیدی، گردشگری، صنعتی و کشاورزی استان هستیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا از قم، سید محمدتقی شاهچراغی در دیدار «میرلا کارمن گرکو» سفیر رومانی در ایران افزود: پیشنهاد می‌کنیم که گروه‌های تجاری رومانی که به ایران سفر می‌کنند به واسطه نزدیکی تهران به قم، سفری به این استان نیز داشته باشند و ظرفیت‌های موجود را بررسی کنند.

وی با اشاره به ویژگی‌های استان قم گفت: به دلیل نزدیکی قم به تهران، این مزیت وجود دارد که در حوزه کشاورزی به ویژه در فناوری های نوین از تجارب کسانی که در این حوزه صاحب علم هستند، استفاده کنیم.

استاندار قم به فعالیت واحدهای بزرگ صنعتی از جمله صنایع پتروشیمی در این استان اشاره و تصریح کرد: بخشی از محصولات تولیدی قم مانند فرش و کفش به کشورهای دیگر صادر می شوند.

وی گفت: هر چند قم به لحاظ مساحت استان بزرگی نیست، اما در حوزه گردشگری و صنعت کارهای خوبی در قم اتفاق افتاده است و زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری با نگاه به آینده در این استان وجود دارد، به ویژه اینکه در نزدیکی تهران و در مسیر عبور 17 استان کشور قرار داریم و سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در قم هستند.

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: به واسطه تحریمی که برای کشور ما رخ داد، رشد قابل توجهی در تولید دانش داشتیم و پارک‌های علم و فناوری که در حوزه‌های دانش‌بنیان فعال هستند، در ایران فراوان داریم.

شاهچراغی با اشاره به تولید واکسن کرونا در ایران و کاهش میزان مرگ‌ومیر در کشور در این زمینه خاطرنشان کرد: در حال حاضر ایران یکی از صادرکنندگان واکسن کرونا به کشورهای دیگر می باشد.

وی همچنین با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم گفت: از اسلام آمریکایی، داعش و وهابیت به شدت ضربه خورده ایم و اکنون در مرزهای شرقی جوانان ما در مقابله به این‌ها جان خود را تقدیم می کنند.

وی تصریح کرد: در استان قم بزرگانی هستند که در این زمینه صاحب‌نظر هستند و آمادگی دارند که تفکیک بین اسلام و این جریان‌های تندرو را بیان کنند.

وی با اشاره به ویژگی های استان قم گفت: قم دارای تمدنی 7 هزار ساله است که به عنوان یک مرکز ثقل؛ شاهد حضور مردم در طول تاریخ در این شهر بوده است و آثار آن امروز نیز دیده می شود.

وی افزود: پس از اسلام نیز قم مرکز حضور مردمان موحد و کسانی که به یکتاپرستی اعتقاد داشته‌اند، بوده است و الان نیز به عنوان مرکز نرم‌افزاری مسلمانان به ویژه شیعیان است که علما و دانشمندان بزرگ در حوزه های علمی مختلف در این‌جا حضور دارند و مردم ایران و سایر مسلمانان از وجود آن‌ها بهره می‌برند.

استاندار قم با اشاره به حضور بزرگان و علمای شناخته شده در این استان خاطرنشان کرد: مرکزیت علمی و فکری گفت‌وگوی بین ادیان در قم قرار دارد.

سفیر رومانی نیز در این دیدار گفت: همکاری های دوجانبه بین ایران و رومانی در حال افزایش می‌ باشد.

خانم «میرلا کارمن گرکو» سفیر رومانی در ایران نیز در این دیدار، با اشاره به خواهرخواندگی شهرهای اصفهان و «یاش» گفت: نخستین سفری که در ایران داشتم به اصفهان بود و خوشحال هستم که این امکان برایم فراهم شد تا از شهر قم نیز دیدار داشته باشم تا فرصتی برای همکاری های آتی باشد.

وی بیشترین همکاری بین کشور رومانی و استان قم را تاکنون در زمینه‌های دانشگاهی به خصوص حوزه‌های دینی برشمرد و افزود: امیدوارم که این همکاری‌ها در زمینه های دیگری همچون کشاورزی که برای دوطرف منافع زیادی به همراه دارد، نیز توسعه یابد.

وی با اشاره به صنعت گردشگری اظهار داشت: با توجه به اینکه قم در مسیر سفر گردشگران رومانی به سایر استان های ایران قرار دارد، امکان همکاری در زمینه گردشگری نیز وجود دارد.

سفیر رومانی در ایران همچنین بر بررسی امکانات گوناگون در زمینه های همکاری های دوجانبه میان استان قم و کشور رومانی تاکید کرد.

وی اظهار داشت: ارتباطات علمی و دانشگاهی بین ایران و رومانی، بهترین راه برای آشنایی جامعه با اسلام واقعی و نیز حرکت های افراطی و انحرافی است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر رایزن اقتصادی در سفارت رومانی در تهران نداریم، گفت: تلاش می‌کنیم که در زمینه ارتباطات اقتصادی بین بازرگانان ایرانی و رومانی شناخت بیشتری ایجاد شود.

سفیر رومانی در ایران افزود: در یک سال اخیر، میزان همکاری‌های دوجانبه اقتصادی بین ایران و رومانی از جمله در زمینه کشاورزی افزایش یافته است.

انتهای پیام

نظر شما