دیدار نماینده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با دو هنرمند خوشنویسی در قم

۱۴۰۱/۰۲/۲۸ - ۰۹:۴۸:۲۷
کد خبر: ۱۳۳۰۲۳۱
دیدار نماینده مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با دو هنرمند خوشنویسی در قم
در ادامه طرح تکریم و دیدار با اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، نیکنام حسینی پور روز سه شنبه با سفر به شهر مقدس قم به نمایندگی از مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با حسن آهنگران و سید محمد حسینی موحد از اساتید پیشکسوت خوشنویسی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا، نیکنام حسینی پور، در دیدار با استاد حسن آهنگران ضمن ابلاغ سلام مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در جریان روند معالجه این هنرمند پیشکسوت که به علت بیماری دیابت و عوارض آن تحت درمان است قرار گرفت.

مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری هنر ضمن تقدیر از چند دهه تلاش این هنرمند در عرصه خوشنویسی گفت: استاد آهنگران زحمات بسیاری در راه حفظ و تداوم هنر خوشنویسی متحمل شدند. ما قدردان زحمات ایشان هستیم و بی شک تکریم اساتید پیشکسوت و حمایت مادی و معنوی از آنها، از مهم ترین وظایف صندوق اعتباری هنر است.

حسینی پور ضمن آرزوی سلامتی کامل برای این هنرمند از پرداخت  هزینه های درمانی و پیگیری تأمین مسکن برای استاد آهنگران توسط صندوق اعتباری هنر خبر داد.

حسن آهنگران از خوشنویسان برجسته معاصر، سال ۱۳۲۱ در شهر قم متولدشد. وی فعالیت‌هنری خود را از سال ۱۳۳۵ در زمینه‌های خوشنویسی، نقاشی و ردیف‌های سنتی شروع‌کرده‌است.

از آثاراو می توان به «دریای عطش»، خوشنویسی از اشعار استاد صائم کاشانی، «دل هست اینجا کبوتر»، خوشنویسی از اشعار استاد صائم کاشانی، «ره آوردی بر خطوط نستعلیق و شکسته چلیپایی»، خوشنویسی از رباعیات آیینی و تمثیلی استاد صائم کاشانی اشاره کرد.

وی دارای نشان درجه یک هنری در رشته خوشنویسی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

همچنین حسینی پور با حضور در منزل  استاد سید محمد حسینی موحد یکی دیگر از اساتید دارای نشان درجه یک خوشنویسی با این هنرمند دیدار و گفتگو کرد.

مشاور مدیرعامل صندوق اعتباری در این دیدار با بیان جایگاه والای استان قم در زمینه هنر خوشنویسی گفت: قم بعنوان یکی  از مهمترین شهرهای زیارتی عالم تشیع با تلاش اساتید برجسته ای چون شما به عنوان قطب کتابت قرآن و کتبیه‌های اسلامی شناخته می شود و با آموزش هایی که اساتید پیشکسوت به نسل جوان داده اند، امکان توسعه این هنر در این استان بیش از گذشته فراهم شده است. امیدواریم خداوند بزرگ به شما سلامتی و طول عمر عنایت کند.

وی هدف از این سفر یکروزه به قم را دیدار با هنرمندان و اطلاع از وضعیت اساتید پیشکسوت استانی و رسیدگی به این هنرمندان بیان کرد و گفت: صندوق اعتباری هنر ۹۰ هزار نفر از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه را تحت پوشش دارد و خدمات مختلف حمایتی به این قشر فرهیخته ارائه می دهد. 

استاد موحد نیز در این دیدار به بیان توضیحاتی درباره روند فعالیت‌های هنری خود پرداخت و گفت: افتخار من خطاطی و کتیبه نویسی ضریح اهل بیت(ع) است. زمانی که مشق می کنم گویا تمام خطاطان تاریخ حریف من هستند. 

وی در ادامه با بیان خاطراتی از دوران فعالیت خود گفت: ما برای دفاع ملی این کار را می کنیم در برابر کشورهایی که هنر خوشنویسی در آنها رواج دارد. ما در قم به جایگاه خوبی در هنر خوشنویسی رسیده ایم و تلاش می کنیم این تجارب را به دیگران انتقال دهیم. ما باید گذشته پرافتخار را برگردانیم. ذاتاً انسان باید غیور باشد و از منافع ملی دفاع کند. به جای اینکه بگوییم برای ما چکار کرده اند، باید برای دستیابی به گذشته پرافتخار تلاش کنیم. برخی دوستان به من می گویند شما تکرار قدما شده اید و شاید این مهمترین و در عین حال پر مسئولیت ترین وصفی هست که درباره من کردند.

وی با اشاره به نقش پیشکسوتان در تربیت نسل جوان گفت: من تجاربی دارم که آنها را دراختیار هنر جویان قرارمی دهم چون من برای آنها پل شده ام باید ۱۰  سال زودتر از من استاد شوند. ما باید پل شویم تا نسل بعد، بهتر از ما کار کند و بتوانیم هنرمند طراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم.

موحد در ادامه افزود: ذات هنر خوشنویسی این است که باید ایده الیست و بلند پرواز باشید. نسل ما مست مشق بودیم و هستیم و هیچ طلبی ازکسی نداریم، اما باید کفایت داشته باشیم و آرمان را تعلیم دهیم. برای اهل هنر، بهترین چیز بی توقعی است. در میان راه صعود به قله کسی نباید دنبال منافع و جمع کردن عنائم باشد بلکه باید همراه استاد تا قله بیاید. متأسفانه اکنون ما دچار فقر استاد هستیم.

سید محمد حسینی موحد متولد سال ۱۳۳۷ در شهر قم و دارای نشان درجه یک هنری است. از آثارش می توان به بیش از چهار هزار متر کتیبه های آستان قدس رضوی، کتیبه های نجف اشرف، کتیبه های کربلای معلی، کتیبه های دور گنبد حضرت موسی بن جعفر (ع) و امام جواد (ع)، کتیبه های مربوط به حرم حضرت عبدالعظیم، کتیبه های مربوط به مسجد جمکران،  لوح مضبح شریف امام رضا (ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام رضا (ع)، مجموعه خطوط ضریح حضرت امام حسین (ع) سردرب موزه ملک، مصلی تهران، مساجد خوش وسرسبیل در تهران و...اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما