۳۰ سال آینده جمعیت کشور به سن پیری می رسد

۱۴۰۱/۰۳/۰۲ - ۰۸:۴۴:۱۴
کد خبر: ۱۳۳۱۸۷۹
۳۰ سال آینده جمعیت کشور به سن پیری می رسد
رئیس کمیسیون مشترک حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر بیشتر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند گفت: ۳۰ سال آینده، جمعیت کشور به سن پیری می‌رسد، و موتور محرکه جامعه از کار می‌افتاد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، امیرحسین بانکی پورفرد در گردهمایی فعالان عرصه جمعیتی در تالار بیداری اسلامی جامعه‌الزهرا (س) قم گفت: حتی اگر در زمینه‌های علمی و اقتصادی به بهترین نتایج دست پیدا کنیم، ولی در سیاه چاله جمعیتی گرفتار شویم، همه چیز را یکجا از دست خواهیم داد.

وی با یادآوری اینکه در حال حاضر بیشتر جمعیت کشور را جوانان تشکیل می‌دهند گفت: ۳۰ سال آینده، جمعیت کشور به سن پیری می‌رسد، و موتور محرکه جامعه از کار می‌افتاد.

بانکی پورفرد با تاکید بر اینکه فعالیت‌های فرهنگی، اقتصادی و امنیتی توسط جمعیت جوان و میانسال جامعه صورت می‌گیرد خاطرنشان کرد: وقتی جامعه به یک باره فاقد این گروه می‌شود، وضعیت بسیار نگران کننده‌ای پیدا می‌کند.

وی همچنین وضعیتی که ایران به لحاظ جمعیتی به آن دچار می‌شود را از جنبه‌های مختلف در جهان بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: ایران ظرف مدت سه دهه دارای جمعیت پیر و کهنسال می‌شود، در حالی که در اروپا سه قرن طول کشید به پیری جمعیت برسد.

بانکی پورفرد وضعیت جمعیتی که ایران با آن مواجه است را از حیث مکانی نیز در دنیا منحصر به فرد دانست و گفت: در حالی که کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان و افغانستان جمعیت جوانی دارند، ما جمعیت پیری داریم، از این رو موضوع جمعیت برای ما به یک اَبر بحران تبدیل شده است.

رئیس کمیسیون مشترک جوانی جمعیت مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن هشدار در خصوص کاهش شدید سن باروری زنان کشور طی پنج یا شش سال آینده یادآور شد: در دهه ۶۰ تعداد زاد و ولد ۲۰ میلیون تَن بود و در دهه ۷۰ به نصف کاهش پیدا کرد، اگر متولدان دهه ۶۰ را از دست بدهیم، دیگر امیدی به حل معضل پیری جمعیت نخواهیم داشت.

بانکی پورفرد تصریح کرد: تعداد دخترها و پسرها در کشور یکسان است، از این رو با مشکل نسبت جمعیتی مواجه نیستیم، مشکلی که در گروه سنی بالای ۳۰ سال وجود دارد این است که برای دخترانی که در این سن قرار دارند، مردان بالای ۳۵ سال وجود ندارند.

وی ادامه داد: طبق فرهنگ جامعه، سن یک مرد در هنگام ازدواج باید چند سال از زن بیشتر باشد، اما باید فاصله سنی ازدواج را کاهش دهیم و ازدواج همسالان را توصیه کنیم.

رئیس کمیسیون جوانی جمعیت مجلس با اشاره به اینکه بیشترین ازدواجی که در کشور انجام شده، ازدواج همسالان بوده، و تعداد بالای طلاق هم مربوط به همسالان است گفت: برابر آمارها، طلاق زنی که یک سال از مرد بزرگتر است از طلاق مردی که چهار سال از زن بزرگتر است، کمتر می‌باشد،  پس باید این فرهنگ غلط که در ازدواج‌ها باید مردها چند سال بزرگتر از زن‌ها باشند را اصلاح کنیم.


انتهای پیام

نظر شما