آیت الله سبحانی:

برنامه‌های حوزه‌های علمیه باید ضامن و نگهبان فرهنگ اسلامی باشد‌

۱۳۹۴/۰۲/۲۸ - ۱۳:۴۲:۰۱
کد خبر: ۲۸۵۹۲۱
برنامه‌های حوزه‌های علمیه باید ضامن و نگهبان فرهنگ اسلامی باشد‌
مرجع تقلید شیعیان گفت: برنامه‌ریزی‌ها باید در راستای هدف حفظ اسلام و تشیع صورت گیرد و خروجی فعالیت‌های حوزه مشهد و قم بتواند ضامن و نگهبان فرهنگ اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار اعضای شورای برنامه‌ریزی حوزه علمیه خراسان که در موسسه امام صادق (ع) قم برگزار شد، با تبریک ایام بعثت حضرت رسول‌الله (ص)، اظهار داشت: بعثت پیامبر اکرم (ص) عید بزرگی برای مسلمین بوده و لازم است این روز بزرگ و گرامی داشته شود.

مرجع تقلید شیعیان با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید نیازهای امروز را درک کنند و در مسیر رفع نیاز‌ها گام بردارند، افزود: در گذشته علم را برای علم می‌خواندند اما امروز به قدری به علم نیاز است که تمام حوزه‌ها باید دست به دست هم بدهند با همفکری، همدلی و هم‌زبانی نیاز‌ها را برطرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: باید حوزه خراسان و حوزه علمیه قم که از حوزه‌های مادر محسوب می‌شوند در کمال ارتباط بوده و وحدت رویه داشته باشد و طبق اهداف برنامه ریزی شود.

استاد برجسته حوزه علمیه افزود: برنامه ریزی‌ها باید در راستای هدف حفظ اسلام و تشیع صورت گیرد و خروجی فعالیت‌های حوزه مشهد و قم بتواند ضامن و نگهبان فرهنگ اسلامی و تشیع باشد.

آیت الله سبحانی بر لزوم تقویت زبان عربی تاکید کرد و گفت: تسلط بر زبان خارجه کمال محسوب شده اما تسلط بر زبان عربی کمال و الزامی است، حوزه باید بتواند خطیب عربی تربیت کرده و طلابی که قادر به نگارش مقاله به زبان عربی باشند پرورش دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه همچنین بر لزوم آگاه سازی از برنامه‌های دیگران تاکید کرد و افزود: برخی کشورهای منطقه در کشورهای دیگر برای تربیت طلاب خود با برنامه گام برمی دارند که لازم است از برنامه‌های آن‌ها آگاه باشید.

وی بر لزوم استعدادیابی طلاب در رشته‌های تخصصی تاکید کرد و اظهارداشت: استعدادهای طلاب پیش از فراگیری علوم عمومی، در زمینه علوم مختلف سنجیده شود و سپس آن‌ها به تبلیغ و تعلیم گرایش یابند.

آیت‌الله سبحانی با تاکید بر لزوم تقویت علوم عقلانی در حوزه تصریح کرد: باید مباحث عقلی، فکری و کلامی مطرح شود و افکار خود را در این مسائل بالا ببریم؛ ما طرفدار مکتب فرد نیستیم اما بدین معنا نیست که تفکر را از بین ببریم؛ مقصود این است‌‌ همان گونه که قرآن فرمود باید افکار ارتقا یابد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز