آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

حمایت از دولت به دلیل منتخب بودن بین مردم است

۱۳۹۴/۰۳/۰۶ - ۱۲:۳۲:۰۱
کد خبر: ۲۸۸۳۴۹
حمایت از دولت به دلیل منتخب بودن بین مردم است
یکی از مراجع عظام تقلید قم گفت: ما از دولت حمایت می‌کنیم زیرا که منتخب مردم است و این حمایت توام با نظارت است و نباید حمایت‌ها بدون نظارت باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی امروز در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با تاکید بر حفظ عزت و کرامت انسانی گفت: اگر عزت و شخصیت انسانی از بین برود، انسان ذلیل شده و زندگی نیز برایش تلخ خواهد شد.

وی عنوان داشت: آزادگی یک نعمت بسیار بزرگی است که اگر از دست برود زندگی برای انسان‌ها تلخ خواهد شد و مشکلات عظیمی را به بار می‌آورد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه باید همواره عزت خود را حفظ کنیم گفت: برخی فکر می‌کنند که باید به هر قیمتی ذلیل و بدبخت و رسوا شده تا زنده بمانند و بالاترین ارزش در ذهن آنها زنده ماندن است، اما زنده ماندن به چه قیمت؟ و باید انسان همیشه عزت خود را حفظ کند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به رواتی از امام سجاد(ع) در دعای مکارم‌الاخلاق گفت: ایشان می‌فرمایند؛ "خدایا اگر عمر من چراگاه لشکر شیطان شود، من اسیر چنگال شیطان می‌شوم خدایا این عمر را از من بگیر پیش از آنکه غضب تو بر من مسلط شود" و این نشان می‌دهد که به چه اندازه ائمه اطهار(ع) و دین ما بر این موضوع تاکید دارد.

وی در ادامه به فعالیت حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: تفاوت‌هایی میان حوزه‌های علمیه شیعیان و اهل سنت وجود دارد، چرا که حوزه‌های شیعیان مستقل از حکومت بوده اما حوزه‌های علمیه اهل سنت وابسته به حکومت‌ها است.

این مرجع تقلید گفت: رئیس حوزه مفتی بزرگ بلد توسط حکومت تعیین می‌شود ولی در محیط شیعه هیچگاه یک مرجع تقلید را حکومت تعیین نمی‌کنند و هیچ وابستگی به دولت‌ها ندارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی بیان داشت: اینکه از دولتی حمایت شود به معنی وابسته بودن و زیردست بودن نیست، بلکه ویژگی‌های آن دولت در کنار مشکلات بیان می‌شود.

وی با اشاره به حمله آل سعود به یمن گفت: زمانی که این تصمیم ناعادلانه و ضد حقوق بشر گرفته شد، مفتیان سعودی گفتند که آنها کاری حکیمانه انجام داده‌اند چون چاره‌ای جز این نداشتند و حقوق‌بگیر بودند، حتی اگر فردا بگویند که آتش‌بس باز هم می‌گویند که کار خوبی کرده است.

این مرجع تقلید گفت: در شیعیان مراجع و حوزه‌های علمیه مستقل بوده و حرف حق را می‌زنند و اگر این استقلال نبود امام راحل نمی‌توانست قیام کرده و انقلاب اسلامی ایران شکل گیرد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: اگر این وابستگی به دولت وجود داشت، هرگز انقلاب اسلامی ایران به وجود نمی‌آمد و امروز شاهد رواج اسلام در کشور ایران نبودیم.

وی با اشاره به رهبری‌های مقام معظم رهبری گفت: در راس حکومت ایران روحانی مقتدر و عالی مقام است که به همه امور مسلط بوده و نظارت دارد و در هیچ جای دنیا در راس حکومت یک فرد روحانی وجود ندارد.

این مرجع تقلید گفت: ما از دولت حمایت می‌کنیم زیرا که منتخب مردم است و این حمایت توام با نظارت است و نباید حمایت‌ها بدون نظارت باشد.

وی گفت: اگر که برخی مطالب گفته می‌شود به دلیل شجاعتی است که استقلال حوزه به ما داده است و این حوزه مردمی بوده و دولتی نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به برخی مسائل وابستگی گفت: متاسفانه در گوشه و کنار به صورت خزنده به تدریج برخی وابستگی‌ها در حال پیدا شدن است ولی بدانید این کار درست نیست.

وی گفت: افتخار ما در استقلال حوزه است و ما حمایت از دولت و حکومت می‌کنیم و نظارت نیز انجام می‌دهیم زیرا این کار را وظیفه خودمان می‌دانیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز