رئیس دانشگاه ‌پزشکی قم:

طرح تحول اقدامی بی سابقه در نظام سلامت کشور بود/۷۰درصد مصرف داروها در قم غیر ضروری است

۱۳۹۴/۰۴/۱۶ - ۱۴:۳۲:۴۵
کد خبر: ۲۹۷۹۴۴
طرح تحول اقدامی بی سابقه در نظام سلامت کشور بود/۷۰درصد مصرف داروها در قم غیر ضروری است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: ۷۰ درصد مصرف دارو در استان قم غیرضروری است‌.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، ابوالفضل ایرانی‌خواه امروز در جمع خبرنگاران در ستاد دانشگاه علوم پزشکی استان قم برگزار شد با اشاره به اینکه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در قالب طرح تحول نظام سلامت، یک تحول بی‌سابقه در نظام سلامت است، اظهار داشت: می‌توان از این طرح به عنوان انقلابی در نظام سلامت نام برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت تمام ابعاد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را در برمی‌گیرد، افزود: در این طرح دستورالعمل‌های آموزشی که 30 سال است، بدون تغییر مانده عوض می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تغییر در دستورالعمل‌های آموزشی با استفاده از پیشرفت‌های آموزشی و بومی‌سازی آن‌ها صورت می‌گیرد، تصریح کرد: ممکن است در سال‌های آینده دوره‌های تخصص دگرگون شده و تمام این دوره‌ها پیوسته شود.

ایرانی خواه با اشاره به اینکه در حوزه درمان هم تحول بی‌نظیری رخ داده که برکات اولیه آن را مشاهده می‌کنیم، تاکید کرد: هنوز در ابتدای کاریم و سال‌ها طول می‌کشد که وزارت بهداشت و درمان و در رأس آن دولت و حاکمیت نتیجه آن را مشاهده کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه نظام پرداخت وضیعت بسیار نامطلوبی داشت که با عدالت‌محوری فاصله دارد، گفت: حرکت اصلاحی در قالب طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد آغاز شده است که البته با مشکلاتی هم همراه است که حل آن نیاز به زمان دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه قبل از اجرای این طرح کارانه پرستاران 20 درصد خدمات بود، خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح درصد کارانه پرستاران به 27 درصد رسیده است.

وی با اشاره به اینکه برخی از مشکلات این طرح بررسی شده و لیست شده‌اند، تصریح کرد: پرستارانی که در مورد بخش‌هایی که کم در آمد مانند کودکان، روان و سوختگی مشغول به کارند در واقع به اختیار خود در این بخش قرار نگرفته‌اند و ناخواسته حقوق و مزایای کمتری شامل حال این افراد می‌شود.

ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه در کارکنان بیمارستان‌های برخوردار حقوق بیشتر و کارکنان بیمارستان‌های کم برخوردار حقوق کمتری را دریافت می‌کنند، افزود: برای این مشکل هم قانون‌گذار راه حلی را پیش بینی کرده که بر اساس آن که در آن بخشی از درآمد بیمارستان برخوردار برداشته شده و در بیمارستان کم برخوردار توزیع می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه هیچ مسئله‌ای مثل طرح تحول نظام سلامت در سال‌های اخیرمورد تشویق قرار نگرفته است، تاکید کرد: اگر هم انتقاد می‌شود باید سازنده و بر اساس منطق باشد نه  اینکه صرفاً جهت تخریب باشد.

ایرانی‌خواه با اشاره به اینکه شایعات بسیاری در مورد اختلاف کارانه کارکنان وجود دارد که صحت ندارد، تاکید کرد: اختلاف بین کف بخش کم درآمد و سقف بخش پردرآمد حداکثر 5 الی 6 برابر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اینکه خلاف تصور برخی این طرح به‌صورت پایلوت در قم اجرا نمی‌شود، افزود: قم به دلیل وجود زیر ساخت‌ها این طرح زودتر آغاز شد و در سال جاری باید در تمام دانشگاه‌های کشور انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از تشخیصات مثل عکس و آزمایش غیر ضروری است، تصریح کرد: 70 درصد مصرف دارو در استان قم غیر ضروری است که هزینه هنگفتی بر بیت المال می‌گذارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز