آیت الله مقتدایی:

تدبر و فهم قرآنی در جامعه گسترش یابد

۱۳۹۴/۰۵/۰۵ - ۱۰:۵۷:۳۳
کد خبر: ۳۰۲۸۳۵
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان اینکه توجه به قرآن کریم نباید به موضوع حفظ و قرآئت محدود شود، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که توجه به تفسیر و مفهموم آیات الهی در جامعه گسترده تر شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله مرتضی مقتدایی در مراسم تکریم و تجمیع گزارش سفر مفسران قرآن کریم به استانها در ماه مبارک رمضان که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد در سخنانی با بیان اینکه خوشبختانه استقبال عمومی از قران کریم در جامعه زیاد است، اظهار داشت: در طول سال و به مناسبت‌های مختلف مسابقات حفظ و قرآئت قران کریم در بین اقشار مختلف مردم برگزار می‌شود که با استقبال خوب مخاطبان نیز روبه رو است.

وی تأکید کرد: دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن کریم باید برنامه‌هایی برای برگزاری مسابقه تفسیر قرآن نیز داشته باشند و باید به سمتی حرکت کرد که  توجه تفسیر و مفهموم آیات الهی در جامعه گسترده‌تر شود.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: استقبال از قران کریم در کشورمان نباید به موضوع حفظ، تجوید و قرآئت قرآن محدود شود و باید برنامه‌هایی به منظور توجه بیشتر اقشار مختلف مردم به فهم و تدبر در آیات الهی نیز در نظر گرفته شود و مسئولان در این زمینه نیز می‌بایست اهتمام بیشتری داشته باشند.

استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان برای برگزاری جلسات تفسیر در سراسر کشور

وی با مثبت ارزیابی کردن اعزام مفسران قرآن کریم به استان‌های کشور این اقدام را گامی مناسب برای ترویج مفهموم و تدبر آیات الهی برشمرد و افزود: خوشبختانه این طرح با استقبال خوبی مواجه شده است و انتظار می‌رود از فرصت‌هایی چون ماه مبارک رمضان حداکثر استفاده به عمل آید و  در این زمینه برنامه ریزی شود.

آیت الله مقتدایی، عنوان کرد: امروز یکی از وظایف طلاب و روحانیون برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم است که در این راستا می‌بایست رسول الله(ص) را در تبلیغ و بیان دستورات الهی و مفاهیم قرآن کریم الگو و اسوه قرار دهیم.

وی ادامه داد: ممکن است در اجرای این طرح برخی نواقص و کاستی‌هایی نیز وجود داشته باشد که می‌بایست این مسائل در آینده برطرف شده و شاهد پربار شدن و گسترش این طرح در کشور باشیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری، در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه طلاب و روحانیونی که در این طرح حضور دارند در واقع از اساتید حوزه و به عنوان یک کارشناس امور اجتماعی به شمار می‌روند که می‌بایست نسبت به آسیب شناسی مشکلات مناطق نیز اهتمام داشته باشند، افزود: امروز شاهد هشدار آیت الله مکارم در زمینه فعالیت‌های فرقه‌های مختلف در مناطق مرزی کشور هستیم که این امر برای آینده کشور خطراتی به همراه دارد.

وی افزود: تأسیس حوزه‌های علمیه، برگزاری جلسات دینی و تقویت پایگاه‌های بسیج از جمله اقداماتی است که می‌توان در این مناطق انجام داد.

آیت الله مقتداتی، گفت: کسانی که در طرح اعزام مفسر امسال حضور داشتند می‌بایست مشکلاتی که استان‌ها با آن مواجه بودند را مورد بررسی قرار دهند و سال آینده نیز قبل از ماه مبارک استان‌ها باید برنامه‌ریزی‌هایی برای استفاده از این جلسات تفسیر داشته باشند.

نظر شما