در دیدار مدیران کل کتابخانه های عمومی و حفظ آثار قم مطرح شد

ضرورت توجه به آثار مکتوب در حفظ میراث دوران دفاع مقدس/ حماسه جنگ "گویا" می شود

۱۳۹۴/۰۶/۰۹ - ۱۱:۱۶:۰۳
کد خبر: ۳۱۲۹۸۴
ضرورت توجه به آثار مکتوب در حفظ میراث دوران دفاع مقدس/ حماسه جنگ گویا می شود
ضرورت توجه به ثبت میراث ارزشمند دوران دفاع مقدس به وسیله کتاب و آثار مکتوب، در دیدار مدیران کل کتابخانه های عمومی و حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم،  حجت الاسلام امیر عطاءالله جباری مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم طی سخنانی که در دیدار احمد حسینی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان در محل نهاد کتابخانه های عمومی قم ایراد کرد، گفت: مقام معظم رهبری بر ماندگاری آثار پر ارزش دفاع مقدس بخصوص عجین شدن آن با زبان هنر تاکید دارند.

وی با بیان اینکه در فیلم های هالیوودی توجه به جنگ جهانی دیده می شود و می خواهند آن دوران را به عنوان حماسه حفظ کنند، افزود: دفاع مقدس، ریشه اعتقادی محکمی داشت و جوانان ما علاوه بر حفظ سرزمین، از اعتقادات و ارزش های اسلامی جوانمردانه دفاع کرده و در این راه، جان خود را تقدیم درگاه احدیت نمودند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با اشاره به ضرورت ثبت و ماندگاری حماسه های دوران دفاع مقدس تاکید کرد: خیلی از جانفشانی های رزمندگان و ایثارگران در آن دوران ثبت نشده و این موضوع مسئولیت همه را سنگین می کند.

وی با اشاره به این موضوع که در دوران دفاع مقدس از هر قشر و قوم و مذهبی در جبهه و یا پشتیبانی جبهه حضور داشتند، ابراز کرد: دفاع مقدس مربوط به آحاد ملت است و همه باید در حفظ دستاوردها و آثار آن ورود پیدا کنند.

جباری در بخش دیگری از سخنان خود خلاصه ای از روند تاسیس نهاد غیردولتی کتابخانه های عمومی بیان کرد و ادامه داد: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای به موضوع کتاب و کتابخوانی در جامعه دارند و امروز حتی در دل روستاهای کشور هم کتابخانه هایی داریم که بعضا تنها مرکز فرهنگی فعال در آن منطقه محسوب می شوند.

وی با اشاره به آمار بالای اعضاء کتابخانه های عمومی در کشور و استان قم بخصوص عضویت افراد از سن کودکی تا بزرگسالی، بیان کرد: سعی کردیم از این ظرفیت در ارتقاء فرهنگی جامعه بخصوص در نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس و انتقال آن به نسل جوان، در مناسبت های مختلف به خوبی استفاده کنیم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان قم با تاکید بر اینکه توجه به آثار مکتوب، گام مهمی در حفظ آثار دفاع مقدس است، افزود: معرفی کتابهایی مرتبط با فرهنگ ایثار و شهاد و سال های حماسه، نباید مقطعی و منحصر به یک زمان خاص باشد.

وی در تشریح برخی فعالیت های صورت گرفته مرتبط با دفاع مقدس در نهاد کتابخانه های عمومی خاطرنشان ساخت: تهیه و توزیع کتاب "من زنده ام"، اجرای مسابقات کتابخوانی، فضاسازی و برپایی نمایشگاه عکس، اجرای برنامه هایی ویژه کودکان، معرفی کتاب های دفاع مقدس بخصوص آثار شاخص و پیگیری تقریظ مقام معظم رهبری و سایر برنامه ها از جمله اقدامات و حمایت های نهاد عمومی کتابخانه های استان قم در زمینه حفظ ارزش های دوران حماسه و ایثار می باشد.

جباری برگزاری نشست "کتابخوان" و معرفی کتب حوزه دفاع مقدس در این نشست را اقدام دیگر نهاد نام برد و با اشاره به فعالیت بخش نابینایان ادامه داد: تاکنون عناوین فراوانی از کتب منتشر شده در کشور به خط بریل برگردانده شده است و ضروری است برای کتب دفاع مقدس نیز این موضوع پیگیری شود.

وی افزود: با تمهید مقدمات لازم و همت بلند تعدادی از اعضای نابینای نهاد که از نخبگان علمی نیز هستند، دو کتاب "من زنده ام"  و "عباس دست طلا" از کتاب های ماندگار دفاع مقدس گویا شده و این روند، همچنان ادامه دارد.

احمد حسینی نیز در این دیدار، به موضوع فعالیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور در زمینه ثبت و نشر آثار محققان، ارائه درس آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه ها و همچنین فعالیت معاونت های تحقیقات و پژوهش و ادبیات و انتشارات و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در اداره کل حفظ آثار قم با محوریت جمع آوری آثار و چاپ و نشر موضوعات مرتبط با دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هر چند برگزاری همایش ها و اجرای برنامه هایی در قالب نمایش و فیلم، در ثبت و انتقال حماسه شهدای والامقام و رزمندگان اسلام موثر است اما مسلما کتاب و آثار مکتوب، تاثیرگذاری بلند مدت تر و موثرتری در حفظ گنجینه ذی قیمت دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف و فراموشی آثار آن دوران دارد.

وی ممیزی آثار مکتوب دوران دفاع مقدس در استان و همچنین پیگیری روند عملیات اجرایی مرکز فرهنگی انقلاب و دفاع مقدس را از اقدامات جاری اداره کل حفظ آثار قم برشمرد و ادامه داد: ان شاءالله با همراهی و همدلی نهاد کتابخانه های عمومی استان قم بتوانیم در افزایش سرانه مطالعه کتاب های دفاع مقدس و همچنین تدوین نقش جامع استان در آن مقطع طلایی گام های موثری برداریم.

در پایان، مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان قم از مخزن کتابخانه و بخش کتاب های دفاع مقدس، بخش نابینایان و همچنین مراحل انتقال به خط بریل و تدوین کتاب گویای دفاع مقدس بازدید کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز