معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم خبر داد

راه‌اندازی فاز نخست مترو قم تا میدان شهید مطهری/ پروژه مترو قم متوقف نشده است

۱۳۹۴/۰۸/۱۳ - ۱۲:۵۶:۳۵
کد خبر: ۳۳۶۵۵۷
راه‌اندازی فاز نخست مترو قم تا میدان شهید مطهری/ پروژه مترو قم متوقف نشده است
معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: فاز نخست پروژه مترو قم از محل دپو در بلوار قلعه کامکار تا نزدیک حرم مطهر شامل سه ایستگاه راه‌اندازی خواهد شد و اعتباری که در حال حاضر داریم برای این بخش کافی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم؛ علیرضا قاری‌قرآن در خصوص روند اجرای پروژه مترو قم بیان کرد: سازمان قطار شهری قم متولی اجرای پروژه مترو است و پروژه‌های مترو دولتی و شهری بوده و در همه شهرهای کشور در بخش تامین اعتبارات 50 درصد سهم دولت و 50 درصد سهم شهرداری‌ها است و منابع مالی شهرداری‌ها به رفع معارضات و سایر موارد اختصاص می‌یابد و بخش ساخت به منابع دولتی بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه پروژه مترو هزینه‌بر بوده و نیازمند زیرساخت سنگین است گفت: پروژه مترو با میزان اعتباراتی که توسط دولت و شهرداری‌ها تخصیص داده می‌شود در مدت زمان کوتاه قابل اجرا نیست و یکی از دلایل اصلی طولانی شدن این پروژه‌ها مسائل اعتباری است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به روند اجرای پروژه مترو قم بیان کرد: تونل این پروژه از سمت قلعه کامکار تا میدان مطهری که امکان حفاری روباز نیست به وسیله دستگاه TBM حفاری شده است و از سمت مسجد جمکران که امکان حفاری روباز یا روش‌های دیگر و به اصطلاح دستی صورت می‌گیرد نیز کار دنبال می‌شود ولی سرعت پیشرفت کمتر از روش حفاری با دستگاه است.

وی گفت: البته در کنار حفاری تونل ساخت ایستگاه‌ها، ارتباط تونل با روی زمین، تهیه و نصب تاسیسات نیز دارای شرایط خاص خود است و البته به اعتبارات قابل توجهی نیز نیاز دارد.

قاری‌قرآن با بیان اینکه پروژه مترو قم به 2 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: در حال حاضر از محل فروش اوراق مشارکت 330 میلیارد تومان تامین اعتبار شده و سهم آورده شهرداری نیز به صورت املاک و تملک بوده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی فاز نخست این پروژه گفت: فاز نخست پروژه مترو قم از محل دپو در قلعه کامکار تا نزدیک حرم مطهر شامل سه ایستگاه راه‌اندازی خواهد شد و اعتباری که در حال حاضر داریم برای این میزان کافی است.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم گفت: جلسات هیئت مدیره قطار شهری در یک ماه و نیم گذشته هر دو هفته یک بار تشکیل شده و سیاست‌گذاری صورت گرفته است که فاز نخست را تکمیل کنیم.

وی گفت: در حال حاضر تونل تا میدان مطهری آماده است و در ادامه ایجاد ایستگاه‌ها را خواهیم داشت که البته کار پیچیده‌ای است و مباحث فنی و تاسیساتی خاص خود را دارد.

قاری‌قرآن با بیان اینکه کارگاه این پروژه فعال بوده و عوامل اجرایی در پروژه مشغول بودند گفت: البته توقف دستگاه TBM را داشتیم که این مسئله به معنای توقف پروژه مترو نیست.

وی تصریح کرد: پروژه مترو به دلیل آثاری که بر روی ترافیک شهر دارد دارای حساسیت‌های خاص خود است و امیدواریم با همکاری همه بتوانیم پروژه مترو را به یکی از پروژه‌های مهم و به روز قم تبدیل کنیم.

معاون شهرسازی و امور زیربنایی شهرداری قم با اشاره به اینکه اعضای شورای شهر اتفاق نظر خوبی دارند و همه بر روند مطلوب پروژه تاکید کرده‌اند، گفت: باید پروژه را به سمت خودگردانی ببریم و از پروژه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های دیگر هم تزریق صورت گیرد.

نظر شما