با سخنرانی آیت الله جوادی آملی؛

همایش «دین و نظریه فرهنگی» در قم برگزار می‌شود

۱۳۹۴/۰۹/۲۲ - ۱۳:۱۷:۱۰
کد خبر: ۳۴۸۸۳۳
دبیر همایش دین و نظریه فرهنگی گفت: این همایش ۲۶ آذر ماه در بنیاد علوم وحیانی اسرا با سخنرانی آیت الله جوادی آملی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت الاسلام حمید پارسانیا در دومین نشست خبری همایش دین و نظریه فرهنگی که در شورای تخصصی حوزوی برگزار شد، اظهار کرد: شورای تخصصی حوزوی سلسله نشست‌ها و همایش‌هایی پیرامون نظریه فرهنگی در نظر گرفته است و این همایش بیشتر به مباحث تئوری نظریه فرهنگی می‌پردازد.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی مقتضی فعالیت‌های فرهنگی است، ادامه داد: فرهنگ ابعاد مختلف و متنوعی دارد و هیچ نهاد و بخش اجتماعی گسسته از فرهنگ نیست و نهادهایی که به لحاظ اسم و کارکرد‌هایشان با غیر از عنوان فرهنگ شناخته می‌شوند بدون فرهنگ نیستند و مبتنی بر فرهنگ مربوط به خود شکل می‌گیرند.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: شورای تخصصی حوزوی به دلیل ارتباطی که با حوزه‌های علمیه دارد به مسئله فرهنگ از منظر دین نگاه می‌کند و پرداختن به مسئله فرهنگ از منظر دین سطوح مختلفی دارد که یکی از سطوح آن نسبت بین دین و نظریه فرهنگی است.

حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه مسئله فرهنگ از زوایای مختلف می‌تواند مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: شورای تخصصی حوزوی به تناسب نقشی که در سیاست‌گذاری فرهنگ دارد در این راستا قدم بر می‌دارد و با اشراف به نظریه‌های گوناگون و آگاهی از ادبیات شکل گرفته این حوزه سیاست گذاری فرهنگ را انجام می‌دهد.

وی عنوان کرد: آنچه در این همایش بیشتر مورد تأکید بوده مباحث نظری فرهنگ و بازخوانی نظریات فرهنگی با توجه به زمینه‌های معرفتی و علمی درون حوزه‌های علمیه است که خروجی آن بسوی تکمیل و تدوین نظریه فرهنگ بومی و فعال کردن توانمندی‌های اسلامی، کلامی و فقهی حوزه‌های علمیه خواهد بود.

دبیر علمی همایش دین و نظریه فرهنگی، بیان کرد: شورای تخصصی حوزوی بیش از ۱۰ سال سابقه دارد و برای توسعه و تعمیق مباحث نظریه فرهنگی در حوزه‌های علمیه تلاش زیادی کرده است.

حجت الاسلام پارسانیا تصریح کرد: سیاست گذاری فرهنگ، فرهنگ و ارتباطات در سطوح دکتری و کار‌شناسی از جمله رشته‌هایی است که طلاب و دانشجویان با همکاری شورای تخصصی حوزوی مشغول به تحصیل هستند و تلاش کردیم از اساتیدی که در جامعه علمی ایران فعالیت‌هایشان در حوزه مطالعات فرهنگی بوده دعوت کنیم.

وی گفت: همایش دین و نظریه فرهنگی با حضور جمعی از طلاب و دانشجویانی که در عرصه جامعه‌شناسی فرهنگی، فرهنگ ارتباطات یا سیاست گذاری فرهنگ مشغول تحصیل هستند و دغدغه اصلی دانشجویان تدوین و تکوین نظریات مبتنی بر حوزه اندیشه اسلامی بوده، برگزار می‌شود.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تا کنون ۱۷ پیش همایش در راستای همایش دین و نظریه فرهنگی برگزار شده است، اضافه کرد: این همایش با مشارکت ۱۴ مجموعه علمی پژوهشی حوزه علمهی قم، دانشگاه اصفهان، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه تهران، دانشگاه امام صادق(ع)، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران شکل گرفته است.

حجت الاسلام پارسانیا افزود: همایش دین و نظریه فرهنگی در ۶ محور فلسفه فرهنگ، نظریه فرهنگی دینی، انقلاب اسلامی و نظریه فرهنگی، نظریه‌های فرهنگی و موضوعات و مسائل فرهنگی، بازخوانی نظریه فرهنگی و نظریه فرهنگی و سایر حوزه‌ها برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است، گفت: ۱۵۰ مقاله به مرحله داوری راه یافته و ۶۰ مقاله در ۴ مرحله داوری نهایی مورد پذیرش قرار گرفته است.

دبیر علمی همایش دین و نظریه فرهنگی، بیان کرد: مجموعه مصاحبه‌هایی در حوزه فلسفه و نظریه فرهنگی با اساتید مطرح در حوزه نظریه فرهنگی جمع آوری شده که در همایش در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام پارسانیا با اشاره به اینکه در همایش دین و نظریه فرهنگی از ۱۵ مقاله بر‌تر تجلیل می‌شود، ادامه داد: این همایش پنج‌شنبه ۲۶ آذرماه ساعت ۸ و سی دقیقه صبح در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسرا با سخنرانی آیت الله العظمی جوادی آملی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز