یادگار حضرت امام راحل(ره):

مقابله با منیت شخصیت ملامحمدکاظم خراسانی را ممتاز کرده است

۱۳۹۴/۱۰/۰۳ - ۱۳:۲۴:۲۰
کد خبر: ۳۵۳۱۷۸
مقابله با منیت شخصیت ملامحمدکاظم خراسانی را ممتاز کرده است
استاد حوزه علمیه گفت: ملامحمدکاظم خراسانی ایران را از استبداد نجات داده است، باید در نظر داشت مقابله با منیت درونی شخصیت این عالم برجسته را ممتاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در همایش نکوداشت استادالفقها آخوند ملامحمدکاظم خراسانی که در سالن همایش دانشگاه مفید قم برگزار شد، با بیان اینکه این عالم برجسته در حوزه علم و اصول تحقیقات بسیاری انجام داده است، اظهار کرد: افرادی که در این حوزه کتاب دارند، از دستاوردهای ملا محمدکاظم خراسانی استفاده کرده‌اند.

وی، حضور ملامحمدکاظم خراسانی در حرکت مشروطه را مهم‌ترین بعد شخصیتی این عالم برجسته دانست و تصریح کرد: در کتاب‌های مختلف به شیوه تفکر و رفتار او در مورد نهضت مشروطه پرداخته شده است.

استاد حوزه علمیه با تأکید بر اینکه از مشروطه تا دوره کشف حجاب کمتر از 30 سال فاصله است، اضافه کرد: در آن دوره نسبت به موضوع کشف حجاب بسیار معترضانه برخورد شده است.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که در مورد مشروطه وجود داشته است، عنوان کرد: عبرت‌آموزی از دوره مشروطه واجبی برای جامعه اسلامی است.

خمینی تبیین کرد: یکی از شاخص‌های مرحوم ملامحمدکاظم خراسانی استقامت بر رای خود در مقابل موج‌های مخالف درونی بوده است، زیرا اگر تاریخ مشروطه را بررسی کنیم، مرحوم آخوند در این دوره با دشنام‌های بسیاری مواجه شده است، اما استقامت او در رای خود در مقابل دشنام به ظاهر متدین‌ها او را از هم دوره‌های خود متمایز می‌کند.

وی از شیطنت‌های افراد مخالف مشروطه برای تخریب چهره‌هایی از جمله آخوند ملامحمدکاظم خراسانی یاد کرد و با اشاره به شیوه پیدایش تفکر بابیه گفت: وابستگی به بابیه و بهائیه تهمت رایج آن دوران بوده است که این موارد را به این فقیه برجسته نسبت می‌دادند.

فرزند یادگار امام خمینی(ره) با بیان اینکه وضعیت طلاب در دوران ملامحمدکاظم خراسانی در عراق بسیار ناگوار بوده است، عنوان کرد: وجه متمایز آخوندملامحمدکاظم خراسانی ایستادگی در مقابل این فضاها بوده، چراکه این مرحوم از افراد آگاه آسیب دیده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم راه و سخن درست را انتخاب کنیم هزینه دارد؛ همانطور که امام خمینی(ره) با آغاز انقلاب اسلامی با مشکلات بسیاری مواجه شد و سختی‌های مختلفی را تحمل کرد، پرورش ملامحمدکاظم خراسانی از نزاع درونی حوزه نجف تعجب‌برانگیز است و فشارها و مشکلات طول عمر او را کاهش داده است.

استاد حوزه علمیه با بیان خاطره‌ای از شیوه برخورد ملامحمدکاظم خراسانی با علما دیگر یاد کرد و افزود: درس آخوند ملامحمدکاظم خراسانی این است که مردانه زندگی کردن و انتخاب راه درست هزینه دارد.

وی، برگزاری درس اخلاق را یکی از ویژگی‌های حوزه‌های علمیه دانست و تصریح کرد: با این وجود برخوردهای متفاوتی از برخی افراد ناآگاه در این حوزه دیده می‌شود.

خمینی با اشاره به اینکه ملامحمدکاظم خراسانی، ایران را از استبداد نجات داده است، اظهار کرد: مقابله با منیت درونی شخصیت این عالم برجسته را ممتاز کرده و کلمه آخوند در معنای حقیقی شایسته او است.

وی در پایان توجه به خداوند تبارک و تعالی را بهترین راه برای رسیدن به موفقیت برشمرد و تبیین کرد: امام خمینی(ره) در مورد دشنام‌هایی که به ایشان خطاب می‌کردند سخنان متفاوت و بسیار منطقی را بیان کرده‌اند که بررسی آنها نشانه اندیشه‌های ملامحمدکاظم آخوندی است.

نظر شما