در گفتگو با برنا مطرح شد؛

برنامه ها و اقدامات سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم

۱۳۹۴/۱۱/۰۷ - ۰۹:۳۶:۴۸
کد خبر: ۳۶۶۱۷۶
برنامه ها و اقدامات سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم
سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم برنامه و اقدامات این سازمان و همچنین برنامه های پیش رو را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید رسول موسوی نژادیان در تشریح برنامه های سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهردرای قم گفت: این سازمان یک سازمان نوپا و تقریبا جزو آخرین سازمان هایی است که در شهرداری قم شکل گرفته و از طرفی با شکل گیری این سازمان معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری قم از چارت سازمانی حذف شده و عمده فعالیت های فرهنگی هنری اجتماعی، ورزشی گردشگری و مذهبی شهرداری بر عهده این سازمان گذاشته شده است.

وی بیان داشت: طی یک سال گذشته که سازمان با تغییر و تحولات متعددی چه از لحاظ نیروی انسانی و فضاهای فیزیکی که مستقر بوده داشته و دیگر مسائل، باعث شده برخی از برنامه هایی که سازمان باید انجام می داده با مشکل مواجه شده اما این مشکلات نتوانسته حرکت های رو به رشد سازمان را متوقف کند.

موسوی نژادیان عنوان داشت: آنچه که ضرورت داشت یک برنامه ریزی مناسب به منظور اصلاح ساختار نیروی انسانی و اصلاح ساختار سازمانی و جهت گیری سازمان به سمت برنامه محوری بود که با همکاری همکاران در این سازمان طی ماه های گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و فعالیت های گسترده ای در حوزه زیرساخت و اجرای برامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی انجام شد.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به برنامه های اجرا شده توسط این سازمان گفت: از ابتدای سال ما برنامه استقبال از نوروز را داشتیم که این برنامه با کمک بخش های مختلف شهرداری از جمله سازمان فضای سبز، روابط عمومی و... در روز اول نوروز اجرا شد که بسیار تاثیرگذار بود و با اهدای بسته های فرهنگی و شاخه های گل به مسافرانی که وارد شهر قم می شدند از مهمانان استقبال شد.

وی ادامه داد: بحث برگزاری نمایشگاه های فرهنگی در بوستان ها را داشتیم که در شش بوستان نمایشگاه برگزار کردیم و خدمات مختلف فرهنگی هنری مذهبی ورزشی و تفریحی را در طول ایام تعطیلات نوروز برای همشهریان در شهر قم و سایر هموطنان فراهم کردیم.

موسوی نژادیان با اشاره به موضوع تور قم گردی گفت: موضوع برگزاری تور رایگان قم گردی از دیگر مسائل بود که با استقبال خوبی انجام شد و برای حوزه گردشگری دائمی در شهر قم برنامه ریزی خواهیم داشت.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم افزود: با توجه به اینکه جهت گیری سازمان به این سو بود که از مناسب محوری به برنامه های مانگارتر ورود کنیم، برخی از برنامه هایی که ضرورت داشت شهراری به آنها ورود داشته باشد را رصد کرده تا هم تاثیراجتماعی را شاهد باشیم و هم بخشی از نیازهای سازمان و سایر مراکز را تامین کنیم.

وی گفت: موضوع برگزاری جشنواره های فرهنگی هنری و همایش های مهمی که می تواند تاثیر در شهر داشته باشد از این اقدامات بود که از جمله آنها می توان به جشنواره ملی نمادهای رضوی اشاره کرد که یکی از مهمترین دستاوردها تولید آثار قرآن و عترت، ایثار و شهادت و... با محوریت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(ع) بود و دیگر مسائل اشاره کرد.

موسوی نژادیان گفت: همچنین برنامه هایی که در ماه رمضان در قالب نمایشگاه های مختلف و همچنین اجرای برنامه تاثیرگذار نورباران با مشارکت صدا و سیمای مرکز قم بود که به مدت 11 شب در مقابل شهرداری برگزار شد که استقبال خوبی را شاهد بودیم که در نشاط اجتماعی تاثیر داشت و این برنامه در ایام غدیر و جشن های ازدواج جمعی و... تکرار شد.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم بیان داشت: در قالب این برنامه ها ما برنامه های ترویج فرهنگ شهروندی را در دستور کار قرار دادیم و هر شب برنامه های مختلف فرهنگی را که در کنار آن آموزش مسائل شهروندی را در مراکز مختلف شهر اجرا کردیم.

وی با اجرای طرح نظافت مسیر نجف به کربلا اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین برنامه هایی که امسال تدارک دیدم اجرای پایلوت طرح نظافت مسیر نجف به کربلا بود که محدوده یکصد عمود این مسیر را انتخاب کردیم و با اعزام 120 نفر از دانشجویان تحصیل کرده در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری با نگاه فرهنگ سازی و اجرای برنامه اجتماعی ورود کردیم.

موسوی نژادیان عنوان داشت: با نگاهی که از زائران داشتیم نشان داد که برنامه ریزی خوبی صورت گرفته و با همکاری که با سازمان های فرهنگی هنری کلانشهر ها صورت گرفت امیدواریم که بتوانیم کل مسیر نجف به کربلا را طی سال های آینده تحت پوشش قرار دهیم.

وی به برگزاری همایش های خانوادگی اشاره کرد و گفت: از جمله اقداماتی که صورت گرفت برگزاری همایش های مختلف خانوادگی و اجرای جشن های متوع بود که هم در مناسبت های نیمه شعیان و عید غدیر و ایام ماه رمضان و.... ما ورود کردیم و توانستیم اقشار مختلف مردم را درگیر کنیم.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم تاکید کرد: از سیاست های عمده سازمان مشارکت با دستگاه های مختلف فرهنگی هنری اجتماعی و ورزشی استان بوده که در حوزه مسائل اجتماعی به ویژه پشگیری، ارتباط تنگاتنگی با بهزیستی، شورای مبارزه با مواد مخدر استان، دادگستری، نیروی انتظامی ..... داشته  ایم و این ارتباط ها رو به گسترش است که به ویژه در حوزه زیرساخت ها می توان به این موضوع اشاره کرد.

موسوی نژادیان گفت: از فعالیت های دیگر مشارکت با دستگاه های فرهنگی در اجرای همایش ها و تولید محصولات فرهنگی و توزیع آنها بوده که انجام و  و از مسائل دیگر جشنواره ها بود که امسال جشنواره قرآن و عترت را با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان داشتیم که با کیفیت بالا و استقبال مردم مواجه شدیم.

وی گفت: همچنین جشنواره نماز و نیایش به روایت دوربین نیز بود که محوریت موضوعات شهروندی جشنواره را برگزار کردیم.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به حمایت از مراکز فرهنگی گفت: از دیگر رویکردهای ما حمایت از مراکز مختلف فرهنگی بوده است که از جمله آنها می توان به پایگاه های بسیج کانون های فرهنگی هنری مساجد، و موسسات مختلفی که در این حوزه فعالیت می کنند اشاره کرد.

موسوی نژادیان افزود: اجرای برنامه های مختلف در ایام حج، میلاد پیامبر(ص) که در نگارخانه اشراق برگزار شد، مشارکت در جشنواره حبل الله که با حضور گرافیست های سراسر کشور برگزار شد و همچنین برپایی کارگاه با مشارکت برخی از دستگاه های فرهنگی با موضوع شهید نمر و ابراز انزجار از آل سعود در نگارخانه اشراق نیز از دیگر مسائل در این خصوص است.

*افتتاح سه سالن ورزشی در دهه فجر

وی با اشاره به اقدامات پیش روی این سازمان گفت: مهمترین اقدامی که در دستور کار داشته با توجه به محدودیت های زیرساختی که داریم از جمله سه سالن ورزشی که از سوله های بحران استان بود استفاده و تجهیز شدند و به بهره برداری آزمایشی رسید که در دهه فجر افتتاح خواهند شد.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم از دیگر اقدامات ما بازسازی کامل باشگاه ایثار بود که در اختیار علاقه مندان قرار گرفته و مورد استفاده خواهد گرفت.

موسوی نژادیان گفت: از دیگر اقدامات ما در دهه فجر برگزاری جشنواره های فرهنگی و ورزشی بوده و جشنواره دوچرخه سواری در ایام الله دهه فجر را نیز برگزار خواهیم کرد.

وی در خصوص زمین های چمن مصنوعی در شهر گفت: پنج زمین چمن به سازمان تحویل داده شد و سه زمین هم خودمان داریم که مجموعا هشت زمین را در اختیار شهروندان قرار خواهیم داد.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم افزود: این زمین های چمن در بوستان های علوی، هاشمی، امام علی(ع) و در مناطق شش و سه واقع شده که در ایام الله دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.

*افتتاح فرهنگسرای تخصصی خانواده

موسوی نژادیان گفت: یکی از اقدامات ما در ایام دهه فجر افتتاح فرهنگسرای تخصصی خانواده است که تجهیز شده و برنامه ریزی های لازم نیز صورت گرفته که افتتاح خواهیم کرد.

وی بیان داشت: بیش از 50 عنوان خدمات آموزشی، اجتماعی، فرهنگی و... در این فرهنگسرای تخصصی به شهروندان ارائه خواهد شد.

*افتتاح سه سرای محله

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: از دیگر اقدامات ما در ایام الله دهه فجر افتتاح سه سرای محله در مناطق دو و شش شهرداری است که در قالب خانه های دانش از اعتبارت سفر مقام معظم رهبری ساخته و تجهیز که در دهه فجر افتتاح می شوند.

موسوی نژادیان بیان داشت: تاکنون چهار مرکز خدماتی اجماعی افتتاح شده که با همکاری بهزیستی بوده و سه مرکز هم تا پایان سال افتتاح می شود که در حال آماده سازی است که بتوانیم در مجموع هفت مرکز را در مناطق مختلف شهر قم و ویژه مناطق کمتر برخوردار افتتاح کنیم.

*نگارخانه شهر افتتاح می شود

وی گفت: در حوزه فعالیت های هنری هم اقداماتی انجام شده و اولین نگارخانه شهرداری قم به عنوان نگارخانه شهر آماده شده که در دهه فجر در مجموعه شهدای آذر افتتاح می شود.

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: استقرار انجمن خوشنویسان قم که از معتبرترین انجمن های خوشنویسی کشور است در مجموعه شهدای آذر در ایام دهه فجر در دستور کار است تا بتوانیم از آنها در گسترش مسائل شهروندی استفاده کنیم.

وی گفت: همچنین نخستین خانه نجوم قرآن قم که توسط سازمان تدارک دیده شده در دهه فجر در مجموعه بوستان آذر افتتاح می شود.

موسوی نژادیان با اشاره به برپایی راهپیمایی 22 بهمن گفت: در این ایام نیز تولید کارهای نمایشگاهی در هشت منطقه شهری خواهیم داشت و علاوه بر آن کارهای نمایشگاهی در حاشیه راهپیمایی 22 بهمن نیز برگزار می شود.

*همایش انقلاب اسلامی برگزار می شود

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: در این ایام همچنین همایشی با عنوان انقلاب اسلامی برگزار می شود که در مجموعه سالن های همایش شهرداری قم خواهد بود.

*راه اندازی دو نمایشگاه صنایع دستی در قم

موسوی نژادیان به موضوع صنایع دستی قم اشاره کرد و گفت: از دیگر مسائل توجه به موضوع صنایع دستی شهر بوده که دو مجموعه پاساژ بوعلی سینا در محدوده بازار سنتی قم و پاساژ سعدی در خیابان شهید دل آذر را مجهز کرده تا بتوانیم با استفاده از واحدهای آن هنرمدان را جمع آوری کرده تا به صورت زنده و یک کار نمایشگاهی دائمی در این مراکز اقدام به معرفی صنایع دستی قم نمایند.

وی گفت: همچنین تور قم گردی را نیز در دستور کار داریم که با مشارکت سازمان میراث فرهنگی استان در این زمینه تلاش خواهیم داشت.

*راه اندازی دبیرخانه کمیته فرهنگ شهروندی

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم از راه اندازی دبیرخانه کمیته فرهنگ شهروندی برای نخستین بار در قم خبر داد و گفت: تاسیس دبیرخانه کمیته فرهنگ شهروندی که برای اولین بار به ریاست دکتر سقائانی نژاد شهردار قم و و دبیری مدیرعامل سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم،  در ایام دهه فجر در مجموعه شهدای آذر افتاح می شود و خدمات به صورت گسترده به همه شهروندان ارائه می شود.

وی با اشاره به فعالیت های این سازمان در حوزه سلامت گفت: در حوزه سلامت اقدامات خوبی انجام شده و سعی می کنیم عمده اقدامات در این حوزه را به جز بخش کارگاهی و فرهنگسراها در بوستان ها انجام دهیم.

*افتتاح جاده های سلامت در بوستان های شهری

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم گفت: عمده ترین هدف برای ترویج فرهنگ سلامت خواهد بود که از جمله اقدامات موضوع طراحی و ایجاد جاده های سلامت است که امید است یکی پس از دیگری این جاده های سلامت در بوستان ها افتتاح شوند.

موسوی نژادیان گفت: این جاده ها در بوستان های لاله، غدیر و علوی ظرفیت کار دارند که علاوه بر خدمات ورزشی و تفریحی خدمات پزشکی هم ارائه داده خواهد شد.

وی در تشریح جاده های سلامت گفت: در جاده سلامت یک مسیر مشخصی تعیین می شود که علاوه بر پیام ها و خط کشی های مشخص تعیین شده کیوسک هایی طراحی شده که نمایندگان دستگاه های مختلف از جمله علوم پزشکی، هلال احمر و... تست قند خون، مشاوره های پزشکی و دیگر مسائل را به صورت رایگان ارائه دهند و از این طریق پیام های فرهنگ شهروندی ارائه شود.

*گسترش محله محوری با محوریت مساجد شهر

سرپرست سازمان فرهنگی هنری ورزشی شهرداری قم با اشاره به موضوع محله محوری گفت: در موضوع محله محوری نگاه سازمان جدی است و محوریت هم مساجد فعال محله های شهر قم قرار داده ایم.

وی بیان داشت: امسال در بودجه سال 95 پیش بینی این موضوع را کرده ایم تا بتوانیم 50 مسجد در حوزه فرهنگی و 30 مسجد در حوزه ورزشی را حمایت کنیم و دستور االعمل هم در این راستا تنظیم می کنیم و بتوانیم بخش عمده نیازهای شهر را در قالب مساجدی که محورهای اصلی محلات قم هستند ارائه دهیم و به جای اینکه سرمایه گذاری در ساخت فرهنگسراها ببریم، از ظرفیت مساجد استفاده کنیم.

نظر شما