مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم:

شکل‌گیری کمیته پدافند غیرعامل حرم مطهر حضرت معصومه(س)

۱۳۹۴/۱۲/۰۳ - ۱۱:۵۷:۲۱
کد خبر: ۳۷۶۳۲۴
شکل‌گیری کمیته پدافند غیرعامل حرم مطهر حضرت معصومه(س)
مدیرکل پدافند غیرعامل استان قم گفت: با پیگیری‌های یک ساله، کمیته پدافند غیر عامل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) تشکیل و حکم اعضای آن توسط تولیت این آستان اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مهدی متقیان در نشست کارگروه امداد و نجات استان قم، با اشاره به جایگاه و اهمیت قم در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن، اظهار کرد: با عنایت به جایگاه و اثرگذاری این شهر و استان، برنامه‌ریزی‌های دشمنان نیز برای آن روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته اغلب مسئولان بین مدیریت بحران و پدافند غیرعامل تمایزی قائل نبودند، بیان کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که تمام بحران‌هایی که توسط انسان به صورت عمدی به وقوع می‌پیوندد در حوزه پدافند غیرعامل رصد و بررسی شده و برای مقابله با آن سناریو نوشته و رزمایش برگزار می‌کنیم.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم ادامه داد: امروز تهدید اساسی برای نظام جمهوری اسلامی ایران تهدید‌های انسان محوری است که توسط دشمن برنامه‌ریزی می‌شود و استان قم نیز استان شاخصی است که باید برای مقابله با این تهدید‌ها همواره آماده باشد.

متقیان با بیان اینکه تهدید‌ها در استان قم زیاد است، ابراز کرد: تهدید‌های زیستی، سایبری و هسته‌ای از جمله تهدیداتی است که قم با آن مواجه است و خطوط انتقال گاز، فرآورده‌های نفتی، فیبر نوری، برق و انواع راه‌های دسترسی از این استان عبور می‌کند و در عین حالی که ظرفیتی برای استان قم فراهم کرده یک تهدید بالقوه و جدی نیز ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر اقدامات و تمهیدات مناسب در این زمینه اندیشیده نشود، استان قم آسیب‌پذیری بالایی دارد، بیان کرد: اگر آمادگی و دستورالعمل‌های مواجهه با این اقدامات وجود نداشته باشد، نیروهای عملیاتی در مواجهه با بحران‌ها دچار سردرگمی خواهند شد که قطعاً هزینه‌ها را بالا خواهد برد.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم با اشاره به اینکه نخستین کارکرد این پدافند حفاظت از جان مردم است، گفت: در این زمینه دستگاه‌های نظامی و انتظامی نوعی وظایف بر عهده دارند و بخش‌های فرهنگی، اطلاعاتی و امداد و نجات نوع دیگری فعالیت را باید انجام دهند.

متقیان با تاکید بر اینکه در این حوزه باید به روز و با دانش حرکت کنیم، اظهار کرد: حفاظت از تجهیزات و تاسیسات، حفاظت سایبری، حفاظت شهر در جنگ‌ها، تداوم اطلاع‌رسانی و تداوم مدیریت شهر از دیگر کارکردهای پدافند است که باید تمام این بخش‌ها در حوزه پدافند غیرعامل با جدیت بازبینی شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هشت رویکرد را در بحث پدافند غیرعامل در دستور کار داریم ادامه داد: در حوزه‌های مختلف بحث آموزش مردم را پیگیر هستیم و با جلساتی که با آیت‌الله حسینی بوشهری داشتیم بحث شکل‌گیری پدافند غیرعامل در حوزه‌های علمیه را هم مطرح کردیم و این گام مهمی است در کل کشور، چرا که هر روحانی برای ما برابر با چند صد یا چند هزار مخاطب است.

مدیرکل پدافند غیر عامل استان قم افزود: جنگ اقتصادی از دیگر رویکرد‌های پدافند غیرعامل است که اگر ما در حوزه اقتصاد مقاومتی دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کردیم در این حوزه وضعیت بهتری داشتیم.

متقیان با اشاره به اینکه رزمایش‌های پدافند غیرعامل در مدارس و اماکن دیگر در حال اجرا است، اظهار کرد: ما باید در این شهر که حرم اهل‌بیت(ع) است با تمام توان کار، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم و اگر منزلتی داریم بدانیم به برکت این بارگاه ملکوتی است که امیدواریم با همت جمعی مشکلات در حوزه پدافند غیرعامل کم شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه با پیگیری‌هایی که انجام شد کمیته پدافند غیرعامل حرم حضرت فاطمه معصومه(س) شکل گرفت، خاطرنشان کرد: تشکیل این کمیته نتیجه کار یک ساله است و حکم اعضای آن توسط آیت‌الله سعیدی تولیت این حرم مطهر صادر شد و دستورالعمل رزمایش‌های استانی نیز از مرکز ابلاغ شده تا دستگاه‌ها به صوت سلیقه‌ای رزمایش برگزار نکنند.

 

 

نظر شما