معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم خبر داد

رشد ۹۵ درصدی اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور

۱۳۹۴/۱۲/۱۸ - ۰۹:۵۵:۳۳
کد خبر: ۳۸۲۱۶۸
رشد ۹۵ درصدی اعزام دانش‌آموزان به اردوی راهیان نور
حمزه ای گفت: یکی از فعالیت‌های مهم آموزش و پرورش در سال جاری، آموزش مداحی به دانش‌آموزان با حضور اساتید برجسته استان بود که بیش از ۱۵۰ دانش‌آموز با عنوان «نوگلان حسینی» آموزش مداحی داده شدند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، ناصر حمزه ای، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم در نشست خبری با محوریت گزارش عملکردها در یک سال گذشته و اسکان نوروزی، عنوان کرد: چهار اداره در حوزه پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم مشغول به فعالیت هستند، از جمله اداره امور تربیتی که به برنامه‌های ساماندهی نیروی انسانی مربیان و معاونین پرورشی می‌پردازد، این اداره در سال جاری، 20 تفاهم نامه با موسسات و ادارات فرهنگی داشته است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم اظهار داشت: اداره مشاوره تربیتی یکی از ادارات بخش حوزه پرورشی و فرهنگی است که 16 برنامه در طول سال در دستور کار خود داشته است و نیروی انسانی در مدارس و مرکز خدمات مشاوره ای دانش‌آموزان را پوشش می‌دهد.

حمزه ای افزود: اداره فرهنگی هنری مسئول برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری در بیش از 60 رشته از جمله هنرهای صنایع دستی، فیلم کوتاه، خیاطی، داستان، شعر، نشریه الکترونیکی و .. است، همچنین برنامه‌های اردویی و فعالیت 10 کانون پرورشی واقع در قم زیر نظر این اداره است.

وی اضافه کرد: اداره قرآن، عترت و نماز چهارمین اداره بخش فرهنگی و پرورشی است که به بخش اقامه نماز در مدارس می‌پردازد، همچنین در بخش آموزش و برگزاری مسابقات در 12 رشته تفسیر، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، قرائت قرآن، حفظ قرآن کریم و اذان و ... برنامه ریزی می‌کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم با بیان این که اداره قرآن، عترت و نماز، 37 برنامه را در طول سال انجام داده است، گفت: دانش‌آموزان قمی در بخش قرآن و معارف اسلامی در کل کشور، در بخش دختران رتبه اول کشوری و در بخش پسران رتبه دوم کشوری را پس از استان خراسان رضوی کسب کرده است.

حمزه ای بیان کرد: در سال جاری، 53 نفر از دانش‌آموزان رتبه اول تا سوم را در بخش‌های احکام، تفسیر، صحیفه، حفظ، قرائت، مداحی و اذان کسب کردند.

وی تصریح کرد: در سال 94، 74 هزار دانش‌آموز در بخش ابتدایی  در بخش احکام و مسابقات احکام شرکت کردند که بعد از اتمام مسابقه، جشنواره احکام برگزار و بیش از 500 دانش‌آموز برتر تجلیل می‌شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم با بیان این که در استان قم، 94 هزار نفر در مسابقات قرآنی شرکت کردند، تصریح کرد: در سال جاری، 43 دانش‌آموز در مسابقه تلویزیونی درس‌هایی از قرآن شرکت کردند که 2 هزار و 150 نفر در مسابقات انتخاب شدند.

حمزه ای عنوان کرد: دانش‌آموزان استان قم در مسابقات فرهنگی هنری، در رشته‌های مختلف، حائز رتبه اول تا چهارم در سطح کشور شدند، از جمله در برنامه پرسش مهر ریاست جمهوری 6 نفر حائز رتبه شدند، در مسابقات فرهنگی هنری 29 نفر رتبه کسب کردند، همچنین در فیلم کوتاه 10 نفر در کشور رتبه آوردند.

وی افزود: در مسابقات شعر 5 نفر، داستان 5 نفر، وبلاگ نویسی 5 نفر، بازی‌های رایانه ای 6 نفرر و نشریه الکترویکی 4 نفر حائز رتبه شدند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم‌ تأکید کرد: در استان قم، 76 نفر از دانش‌آموزان در مسابقات فرهنگی هنری به مرحله کشوری راه یافتند.

حمزه ای با بیان این که در سال جاری، 153 هزار دانش‌آموز قمی در سرود همگانی شرکت داشتند، گفت: در کل کشور، سرود همگانی دانش‌آموزی قم رتبه اول کشوری را کسب کرد و در مدل، شیوه و خواندن سرود همگانی اول شد.وی با بیان این که در بخش گفتمان‌ها طرح امین را در مدارس داشتیم، اظهار داشت: 140 مدرسه تحت پوشش طرح امین قرار گرفت که در این طرح یک روحانی به صورت مستمر در مدارس حضور دارند و 14 شاخص تربیتی را در مدارس اجرا می‌کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم تصریح کرد: شبکه‌های تلویزیونی معاند بر مدارس امین مانور می‌دادند و تحلیل‌های زیادی انجام دادند، اما مدیریت مدارس امین تحت اختیار آموزش و پرورش است و حوزه علمیه در روند اجرای تربیتی دانش‌آموزان همکاری دارد.

حمزه ای تأکید کرد: در استان قم، بیش از 360 مدرسه تحت پوشش گفتمان دینی است و در موضوعات مختلف مانند مهدویت، حجاب وعفاف و ... بحث می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای دانش‌آموزی در مدارس یادآور شد: هر مدرسه موظف است ک در طول سال یک اردوی برون شهری و یک اردوی درون شهری برگزار کند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم افزود: در سال جاری بیش از 7 هزار دانش‌آموز به اردوی راهیان نور اعزام شدند که 95 درصد رشد داشتیم.

حمزه ای بیان کرد: در استان قم، هزار و 200 مربی و مشاور تربیتی مشغول به فعالیت هستند که 700 نفر از آنها درروز سه شنبه و چهارشنبه (18 و 19 اسفند) و همچنین روزهای یکشنبه و دوشنبه (23 و 24 اسفند) تجلیل می‌شوند.

وی عنوان کرد: یکی از فعالیت‌های مهم آموزش و پرورش در سال جاری، آموزش دانش‌آموزان مداح با حضور اساتید برجسته استان است که بیش از 150 دانش‌آموز با عنوان «نوگلان حسینی» آموزش مداحی داده شدند تا با اصول مداحی آشنا شوند.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان قم با بیان این که 20 اسفند برنامه اختتامیه طرح «نوگلان حسینی» برگزار می‌شود، گفت: 7 دانش‌آموز در رشته مداحی رتبه کشوری را به دست آوردند که همگی از قم بودند.

حمزه ای خاطر نشان کرد: یک سایت تحت عنوان «خانواده ختم قرآن» در بخش اداره قرآن، عترت و نماز راه اندازی شده است که 50 هزار نفر عضو این سایت هستند و هر نفر روزانه یک صفحه از قرآن را قرائت می‌کنند که امید است تعداد کاربران این سایت افزایش یابد.

وی در پایان گفت: ما برگزاری جشن‌های تکلیف را یکی از برنامه‌های شادی بخش دانش‌آموزان در مدارس ابتدایی می‌دانیم، اما موافق برگزاری جشن‌های تکلیف با هزینه‌های هنگفت نیستیم.

نظر شما