سایه شوم ناامنی بر جاده غیراستاندارد کوه سفید قم

۱۳۹۵/۰۲/۰۷ - ۰۹:۳۱:۰۹
کد خبر: ۳۹۷۱۵۸
سایه شوم ناامنی بر جاده غیراستاندارد کوه سفید قم
جاده کوه سفید قم با وجود رفت و آمدهای بالا از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و حتی روکش آسفالت آن نیز از بین رفته است،با این وجود سایه شوم ناامنی بر این جاده غیر استاندارد همچنان سنگینی می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، استان قم دارای هشت راه اصلی و چهار راه فرعی است از همین رو مسیر های مواصلاتی بزرگ استان قم همیشه در کشور به جاده های امن و ایمن معروف بوده اند و نمونه آن را می توان آزادراه قم-تهران نام برد که در کشور زبان زد است تا جایی که کمترین جاده ای را در کشور می توان  یافت که به این صورت تمامی استانداردها را داشته باشد.

از طرفی چون استان قم به عنوان شاهراه مواصلاتی 17 استان شناخته می شود پس نیاز است که جاده های ایمن و استانداردی داشته باشد اما منتقدان همواره این موضوع را مورد توجه قرار داده اند که اگر چه مسیر های برون شهری قم از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما  مسیرها و جاده های داخل استان قم که بخش ها و روستاهای مختلف را به یکدیگر متصل می کنند از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیستند و همین موضوع نیز باعث شده است که تعداد تصادفات و به دنبال ان نیز تلفات فوتی افزایش پیدا کند.

به عنوان نمونه مسیر قم-جعفریه که ایمن سازی و استاندارد سازی آن یک مطالبه 20 ساله بود بعد از  سال ها در خواست مردم و رانندگان، سال گذشته تنها چند کیلومتر از آن بهبود پیدا کرد و زیر بار ترافیک رفت و هنوز هم بیشتر این مسیر از استاندارد خاصی برخوردار نیست.استاندارد سازی این جاده به این دلیل مهم است که این مسیر یکی از محورهای اصلی رفت و آمد مسافران از سمت شهرستان ساوه و همچنین استان همدان به سمت قم است و در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش حجم مسافرت ها به قم تردد بالایی را به خود می بیند.

در عین حال فارغ از تمامی کاستی ها و ضعف های مسیر ها و محورهای داخلی استان قم،یکی دیگر از مسیرهایی که بسیار نا امن است و تا به امروز نیز توجه خاصی به آن نشده است  می توان گفت جاده کوه سفید است، این جاده تاکنون بهبود خاصی نیافته و هر روز هم وضعیت آن بدتر می شود.این در حالی است که این مسیر محل رفت و آمد برخی از روستاهای مرکزی قم از جمله قمرود محسوب می شود.

علاوه بر این در این مسیر 300 کارخانه سنگ بزرگ در حال فعالیت هستند و پس از افتتاح آزاده راه قم-گرمسار  نیز مسیری شد برای ورودی این آزاد راه، به طوری که مسافرانی که قصد سفر به سمت گرمسار و یا مشهد مقدس را دارند برای ورود به این آزاد راه این مسیر را انتخاب می کنند.

از طرفی به دلیل فعالیت این تعداد کارخانه سنگ، کارگران بسیاری مجبور هستند برای رسیدن به محل کار خود از این مسیر عبور کنند که متاسفانه برخی از آنها نیز از دوچرخه یا موتور سیکلت استفاده می کنند این در حالی است که  کامیون ها و تریلرهای بسیاری در این جاده بعضاً با سرعت بالا حرکت می کنند که این موضوع جان این موتورسواران و دوچرخه سواران را به خطر می اندازد.

با توجه به تمامی موضوعات مطرح شده توجه به این نکته لازم است که این مسیر با این حجم از رفت و آمد از کوچکترین استانداردی برخوردار نیست ،این جاده باریک به مرور زمان کیفیت آسفالت خود را  از دست داده و هیچ‌گونه روشنایی نیز ندارد.

از سوی دیگر در زمستان و فصل هایی که بارندگی  اتفاق می افتد سطح این جاده با کمترین بارش باران به دریاچه  تبدیل می شود که کاملا همان آسفالت بی کیفیت نیز زیر آب محو شده و احتمال وقوع تصادفات در این وضعیت چندین برابر می شود.

البته در سال های اخیر مسیر میدان 72 تن به سمت کوه سفید تا قبل از پل زیر گذر که محدوده حوزه استحفاظی شهرداری منطقه 3 محسوب می شود به صورت بلوار در آمده و جدول گذاری های آن انجام شده اما از زیر گذر به بعد که مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان قم می شود هیچگونه اتفاق خاصی نیفتاده است.

در این شرایط گزارش های میدانی خبرنگار قم فردا نیز از این حکایت دارد که این جاده باریک، غیر استاندارد و پر رفت و آمد از لحاظ ساختاری از ضعف های فراوانی برخوردار است،حتی برخی از افرادی که در این مسیر کارخانه یا ملکی دارند بر این موضوع تاکید می کنند که شهرداری بدون اینکه خدمات خاصی را در این مسیر ارائه دهد عوارض نیز دریافت می کند.

در عین حال بهشتی معاون هماهنگی و امور استانداری قم که خود قبلا به عنوان مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان قم فعالیت می کرده و کاملا نیز به گذشته این جاده واقف است در این خصوص می گوید:با توجه به اعتباری که وجود داشت روکش آسفالت را در بافت روستایی یعنی از قشلاق البرز به سمت قمرود کشیده ایم البته پیگیر این هستیم که با جذب اعتبارات لازم روکش آسفالت را تا جایی که کارخانجات و صنایع فعال هستند متصل کنیم.

وی ابراز امیدواری کرده تا سال 95 با جذب اعتبارات از محل منابع ملی این جاده به وضعیت مناسبی برسد،با این حال نباید این را فراموش کرد که این جاده در سال های اخیر جزء مسیر های پر رفت و آمد شده و مسافران نیز برای رسیدن به جاده قم-گرمسار از کوه سفید حرکت می کنند به همین دلیل لازم است تا هر چه سریعتر اعتبارات لازم جذب شود و راه و شهرسازی که متولی اصلی ایمن سازی این مسیر هاست کار را پیش ببرد تا دیگر این پروژه نیز مانند مسیر قم-جعفریه به یک مطالبه 20 ساله تبدیل نشود وحداقل سایه شوم نا امنی از این جاده رخت ببندد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز