دپیلماسی تجاری ایران و چین / مذاکره قم و لین شیا برای گسترش همکاری های اقتصادی و فرهنگی

۱۳۹۵/۰۲/۱۲ - ۱۳:۱۱:۵۲
کد خبر: ۳۹۹۴۰۱
دپیلماسی تجاری ایران و چین / مذاکره قم و لین شیا برای گسترش همکاری های اقتصادی و فرهنگی
نشست مشترک هیات تجاری شهر لین چین و اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی قم شامگاه شنبه در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی برگزار شدو مسئولان دو شهر در سطح فرماندار، فعالان اقتصادی و تولید کنندگان برای گسترش روابط بین با هم به مذاکره پرداختند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، دراین نشست که برخی از تجار، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی قم و شهر مسلمان نشین لین شیا چین حضور داشتند ، طرفین ابتدا ضمن ارائه ظرفیت های خود برای سرمایه گذاری و صادرات، پیرامون کیفیت این نوع روابط و تفاهم نامه ها، به گفت و گو پرداختند.

هیات 10 نفره چینی به سرپرستی «یوان یان جوانگ» فرماندار و نماینده رئیس جمهوری چین در شهر لین شیا به مدت دو روز در قم حضور دارند، آنها در نشست روز شنبه با مسئولان و تولیدکنندگان قمی در زمینه چگونگی ساخت هتل، مبادله تورهای گردشگری، تامین مواد غذایی حلال و تبادل تجربه ها در زمینه احیای جاده ابریشم به رایزنی پرداختند.

برخی از اعضای هیات چینی در زمینه چگونگی سرمایه گذاری درقم از نظر قیمت زمین و دریافت مجوز سئوال کردند و تولید کنندگان و فعالان اقتصادی قم نیز از میزان آمادگی لین شیا برای شرکت در مبادلات تجاری این شهر آگاه شدند.

* رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم در این نشست گفت: دو شهر قم و لین شیا ظرفیت های زیادی برای سرمایه گذاری و تعاملات دو جانبه دارند.

ابوالفضل خاکی ادامه داد: ما می توانیم دربخش های مختلف از جمله فرش های گران قیمت، فرش ماشینی، تابلو فرش، انواع خوراکی ها، شکلات، خرما و اقلام دیگر مبادلات تجاری داشته باشیم و برای همه استان های چین امکان چنین مبادلاتی می باشد.

خاکی افزود: امروز کشور چین شریک اول تجاری ایران است، اکنون این فرصت برای ما ایجاد شده که تنها به فروش نفت اکتفا نکنیم و به دنبال مراودات اقتصادی و تجاری با کشورهای مختلف بویژه چین باشیم.

خاکی ادامه داد: قم و لین شیا می توانند نسبت به تاسیس یک نمایشگاه دائمی برای عرضه، بازاریابی و فروش محصولات دو شهر اقدام کنند.

وی همچنین فعالیت در بخش گردشگری از جمله هتل سازی، مراکز شهر بازی و مراکز بزرگ تجاری را از دیگر فعالیت هایی دانست که شهر لین شیا می توانند در قم انجام دهد.

*رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز در این نشست گفت: قم در بخش تولید فرش، سوهان، صندل و مبلمان قطب است و در زمینه تجارت خارجی نیز بخشی از صادرات ما را همین کالاها تشکیل می دهد.

احمد ذاکری افزود: جمهوری اسلامی ایران در مرحله پساتحریم به سر می برد و یکی از بحث های هدف ما برای سرمایه گذاری، کشور چین است.

وی ادامه داد: از مجموعه دو هزار واحد تولیدی استان قم 217 واحد آن در مورد تولید مواد غذایی حلال فعالیت می کنند که می توانیم در این زمینه هم همکاری داشته باشیم.

ذاکری بیان داشت: امید است با توجه به حجم گردش مالی در زمینه غذای حلال در دنیا، از این فرصت بتوانیم به خوبی استفاده کنیم و با برگزاری جلسات مشترک و کارشناسی سهم خوبی از گردش مالی برای قم و لین شیا داشته باشیم.

وی گفت: استان قم با توجه به نزدیکی به پایتخت و وجود زیرساخت های مهم توسعه بویژه جاده های مواصلاتی، خطوط ریلی و هوایی در بین سایر استان های کشور موقعیت مناسبی دارد و از بین 31 استان در بخش صنعت رتبه پانزدهم را دارد.

ذاکری بیان داشت: درحال حاضر شهرک اقتصادی سلفچگان قم از مهمترین مناطق آزاد و اولین بندر خشک کشور است و یکی از فرصت های بین دو شهر برای سرمایه گذاری در این بخش می باشد.

وی ادامه داد: از دیگر فرصت های مهم در قم برای کشور چین، دریاچه نمک است که برای سرمایه گذاری در استحصال مواد معدنی وآلی می تواند زمینه مهمی برای کشور چین باشد.

*مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز دراین نشست گفت: صنعت گردشگری سومین صنعت پردرآمد جهان خواهد بود و ظرف چند سال آینده نیز به عنوان اولین صنعت پردرآمد جهان بویژه برای ایران و چنین تبدیل خواهد شد.

عیسی رضایی افزود: باید با مبادله تورهای گردشگری به دو کشور، زمینه را برای توسعه بازار گردشگری فراهم کنیم، سهم درآمدی کشورها از گردشگری بیش از دو هزار میلیارد دلار است که هفت میلیارد ریال آن در سال نصیب ایران می شود.

وی ادامه داد: مبادله تورهای گردشگری می تواند زمینه برای سایر بخش ها از جمله تجاری و صنعت فراهم کند.

رضایی بیان داشت: جاده ابریشم راه اصلی آن قم می گذشت که می توانیم در زمینه احیای این جاده با هم همکاری داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت هتل ها در قم و نیاز به سرمایه گذاری دراین بخش نیز گفت: هم اکنون 110 هتل در قم پذیرای مسافران است و بیش از 20 میلیون زائر در سال از این شهر بازدید می کنند و به دلیل حضور سالانه بیش از سه هزار مسافر خارجی نیاز شدید به احداث هتل در قم داریم.

وی ادامه داد: ما هم از طریق اعطای مالکیت و بهره برداری چند سال بعد از راه اندازی، آمادگی همکاری با شما را داریم.

وی به این نکته نیز اشاره داشت که قم در آینده به 10 هزار تحت هتل و مجتمع های گردشگری و تفریحی نیاز دارد.

'ما جون لین 'یکی از تولیدکنندگان چینی نیز گفت:تا دو سال پیش گرفتن پاسپورت ها و سفر به ایران سخت بود ولی با برداشتن تحریم ها، ظرف دو هفته می توان پاسپورت بگیریم.

وی خواهان بازدید از صنعت فرش ، صنایع دستی و منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان قم شد.

*رییس اتحادیه صادر کنندگان فرش قم نیز گفت: مسئولان و بازار لین شیا هر نوع فرشی با هر قیمتی را درخواست کند ما در اختیار آنها قرار می دهیم.

ابوالفضل رجبیان ادامه داد: اتحادیه فرش ایران نگاه خوبی به بازار چین دارد و این آمادگی از طرف قم نیز برای همکاری با استان های چین وجود دارد و ما برخی مواد خام ابریشم را از چین وارد می کنیم.

بر اساس این گزارش، خروجی این نشست نیز آشنایی و تسهیل روابط تجاری و مراودات اقتصادی فی ما بین طرفین بود، از آنجا که شهر لین شیا از شهرهای مسلمان نشین چین می باشد در این نشست، مهمترین نیاز آنها تامین مواد غذایی حلال و فرش ماشینی اعلام شده است.

از سوی دیگر تولید کنندگان قمی نیز در زمینه صادر کردن غذاهایی مانند سوسیس و کالباس، شکلات، خرما، غذاهای لبنی و حتی نمک اعلام آمادگی کردند.

نماینده شرکت لبنیات حلیب نیز در زمینه انواع محصولات لبنی مانند شیر، ماست، دوغ، خامه پاستوریزه و استریل به کشور چین اعلام آمادگی کرد.

بر اساس این گزارش، در سال 1393، عقد خواهر خواندگی میان قم و لین شیل استان گانسو چین انجام شده و فعالان اقتصادی استان قم و برخی تولیدکنندگان نیز با حضور در این استان مسلمان نشین چین، از نزدیک با نیازها و فضای اقتصادی آن آشنا شده بودند.

بر اساس این گزارش، ' ما جین فا' از دیگر تولید کنندگان چینی گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در نمایشگاه های بین المللی مواد غذایی چین، در غرفه های صنایع غذایی حلال، حضور فعال دارد.

وی ادامه داد: ما حتی می توانیم در ارتباط با مستندهای رسانه ای در مورد شهرهای خود نیز همکاری داشته باشیم تا بتوانیم سطح همکاری های خود را افزایش دهیم.

گروه چینی شامل دو تیم مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی بودند که گروه دولتی اقدام به رایزنی و مذاکره برای سرمایه گذاری می کردند و فعالان اقتصادی نیز پیشنهادات خود را به آنها ارائه می دادند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان چینی برای راه اندازی یک رستوران بزرگ در قم اعلام آمادگی کرد.

'یوان یان جوانگ 'رئیس هیات چینی نیز گفت: تولیدکنندگان چینی نمایشگاه غذاهای حلال را طی شش ماه آینده در لین شیا برپا می کنند که تولید کنندگان قمی نیز به صورت گروهی دعوت می کنیم تا دراین نمایشگاه حضور داشته باشند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز