رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار:

دیدگاه اسلام درباره محیط زیست از منابع دینی استخراج شود

۱۳۹۵/۰۲/۱۴ - ۰۹:۰۵:۱۷
کد خبر: ۴۰۰۱۶۴
دیدگاه اسلام درباره محیط زیست از منابع دینی استخراج شود
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار گفت: باید دیدگاه اسلام راجع به محیط زیست کاملاً از درون فقه و منابع دینی استخراج شود و این را به عنوان یک الگو، در اختیار استان‌های دیگر و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز در دیدار با مدیرکل محیط زیست استان قم با تسلیت شهادت امام کاظم(ع) اظهار کرد: قم به حسب اقتضائات و ظرفیت‌های که دارد باید مسائل محیط زیستی‌ آن بسیار مورد توجه قرار بگیرد چرا مردم قم از ظرفیت‌های بالا و مفید زیست محیطی قم، مثل حوض سلطان اطلاع ندارند.

وی با بیان اینکه باید اطلاع‌رسانی خوبی راجع به وضع موجود محیط زیست و ظرفیت تالاب‌های متعدد اطراف قم انجام شود، گفت: باید در مورد  تغییرات دمایی که در قم و اطراف قم وجود دارد اطلاعات بیشتری به مردم داده شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار اظهار کرد: در دیدار با شهردار قم پیشنهاد کردم برای مردم برنامه آموزش عمومی در ارتباط با درختکاری و گل‌کاری در منازل یا کنار منازل برگزار کنند که البته این برنامه تا اندازه‌ای هم مربوط به محیط زیست می‌شود، ولی مجری، شهرداری است و در کل باید مردم را نسبت به اینکه قم دارای چه ظرفیت‌های زیست محیطی است آگاه کرد.

وی تصریح کرد: چرا باید صنایعی را که در استان‌های دیگر کشور اجازه نمی‌دهند احداث شود به قم بیاورند تا این آثار بد را برای قم داشته باشد. من حتماً این مسئله را به سهم خودم دنبال می‌کنم.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: انتظار دارم مجموعه‌ محیط زیست در استان قم به دلیل ارتباط با علماء و حوزه علمیه موضوع محیط زیست را از منظر دین دنبال کرده تا بتوانید مردم کشور و مردم دنیا را با مبانی دینی و فقهی محیط زیست آشنا کنید.

وی تصریح کرد: ما می‌توانیم یک بخشی را به نام فقه محیط زیست تشکیل دهیم و این کار در مرکز فقهی تشکیل شده و مقالاتی هم در این زمینه تألیف شده است. اما کار اساسی این است که دیدگاه اسلام راجع به محیط زیست کاملاً از درون فقه و منابع دینی استخراج شود و این را به عنوان یک الگو، در اختیار استان‌های دیگر و در اختیار کشورهای دیگر قرار دهیم و نظر اسلام راجع به محیط زیست را تبیین کنیم.

این استاد حوزه گفت: در مورد آب دستورات فراوانی داریم که اگر مردم رعایت کنند، میزان مصرف آن خیلی تفاوت می‌کند و آثار اقتصادی فراوانی هم دارد، مرکز فقهی ائمه اطهار در این خصوص آماده همکاری است.

وی با اشاره به اینکه مسئله‌ محیط زیست در قم با موانع، کمبودها و مشکلاتی مواجه است اظهار کرد: قم به راحتی نمی‌تواند نتیجه ایده‌آل خود از محیط زیست را به دست بیاورد و به آن نتیجه‌ای که در برنامه‌ دارید برسد، اما در عین حال با همه‌ی مشکلات و کمبودها شاکر توفیقات خود باشید.

فاضل لنکرانی خاطرنشان کرد: ان‌شاء‌‌الله به دست شما این محیط زیست که در فکر انسان، در سلامت جسم و روح و امنیت او اثر فراوان دارد بهبود یابد.

وی یادآور شد: گاهی اوقات بعضی‌ها که فکر محدود دارند می‌گویند محیط زیست تدبیری است صرفاً برای بهتر بودن محیط زندگی انسان، اما به نظر بنده محیط زیست در تفکر، سلامت، امنیت و حتی در اقتصاد مردم اثر دارد.

 

نظر شما