امام جمعه قم:

پژوهشگران نخبه اجتهاد تمدن‌ساز را در پژوهش‌های خود به کار بگیرند

۱۳۹۵/۰۲/۱۵ - ۱۳:۲۸:۰۰
کد خبر: ۴۰۰۸۲۲
پژوهشگران نخبه اجتهاد تمدن‌ساز را در پژوهش‌های خود به کار بگیرند
آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه علمیه مسیر رشد و کمال را طی کرده است، گفت: بخشی از جامعه علمی به سمت تبلیغ و ترویج معارف عمومی پیش می‌رود، ولی بخش نخبگانی باید در قلمرو پژوهشی فعالیت کند و اجتهاد تمدن ساز مورد نیاز ماست.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله علیرضا اعرافی، رئیس جامعه المصطفی العالمیه در جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانو امین که به همت جامعه الزهرا در سالن همایش‌های بیداری اسلامی جامعه الزهرا برگزار شد، با تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره، عنوان کرد: به برکت انقلاب اسلامی، کاروان عظیمی از اعلم در جهان به راه افتاده است.
امام جمعه قم یادآور شد: اجتهاد دارای معانی خاص و عام است که یکی از معانی آن اجتهاد تمدنی است که اجتهادی است که از سطح و لایه استنباط‌های به دست آمده عبور می‌کند و به پایه‌های بنیادین و قوانین نظام ساز دین می‌رسد.

آیت الله اعرافی با اشاره به اهمیت فعالیت پژوهشگران در عرصه مسائل دینی و معرفتی، اظهار داشت: پژوهشگران از جمله بانوان پژوهشگر که در عرصه مسائل اسلامی به ویژه مسائل زن و خانواده فعالیت می‌کنند، باید الگوهای اجتهادی را در پژوهش‌های خود پیاده کنند تا با مدل اجتهاد تمدن ساز تولید نظریه و کار کنند.

وی با بیان این که امروز ما به صدها مجتهد، فیلسوف و متکلم در جامعه نیاز داریم، تصریح کرد: حوزه علمیه پس از انقلاب اسلامی در قلمرو پژوهش و تحقیق گام‌های بزرگی برداشته است همان طور که در دانشگاه نیز همین طور است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه افزود: ما در دانشگاه‌های ایران شاخصه هایی برای مشخص کردن منحنی رشد داریم، همچنین چند شاخص ضعف داریم، در حوزه نیز ما شاخص‌های نشان دهنده منحنی رشد داریم.

آیت الله اعرافی بیان داشت: کمیت اساتید، دانشجو، تعدد آثار زبان‌ها و تعدد جنیسیت‌ها و ملیت‌ها نشان دهده این است که حوزه علمیه مسیر رشد و کمال را طی کرده است، اما با وجود این که کارهای موثری در این زمینه صورت گرفته است، در عمق با کاستی هایی مواجه است و این جشنواره‌ها باید عمق را در نظر بگیرد و رتبه بندی‌های صحیحی ایجاد کند.

وی تأکید کرد: بخشی از جامعه علمی به سمت تبلیغ و ترویج معارف عمومی می‌رود، ولی بخش نخبگانی باید در قلمرو پژوهشی فعالیت کند و اجتهاد تمدن ساز مورد نیاز ماست.

امام جمعه قم عنوان کرد: امید است که انگیزه ای برای حرکت‌های بیشتر  و جهش‌های بلندتر و برداشت گام‌های استوار تر ایجاد شود تا به همه ابعاد اجتهاد تمدن ساز پرداخته شود و به ویژه خلاهای حوزه مسائل زن و خانواده برطرف شود.

آیت الله اعرافی با اشاره به این که در آستانه مبعث قرار داریم، گفت: همان طور که در دعای مبعث وجود دارد، ما خدا را به بالاترین تجلی خدا سوگند می‌دهیم.

وی با بیان این که اهل بیت (ع) امتداد پیامبر خدا (ص) هستند، افزود: عالم تجلی اسما و صفات خداست و بالاترین تجلی در پیامبر خدا (ص) و قرآن کریم است، بنابراین بالاترین تجلی زمانی است که این دو با هم جمع شوند.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: تجلی در عالم تکوین وجود پیامبر اعظم (ص) و تجلی در عالم تشریع وجود قرآن کریم است و اجتماع این دو تجلی باعث ایجاد تجلی اعظم شده است.

آیت الله اعرافی بیان داشت: زمانی که اشعه وحی برپیامبر گرامی اسلام (ص) نازل شد، تجلی تکوینی و تشریعی با یکدیگر گره خود و تجلی اعظم ایجاد شد و در التقای دو تجلی، خداوند مباحات می‌کند و نشان می‌دهد که همه ریزه خوار این دو تجلی هستیم و ما می‌توانیم شعاع این دو تجلی را در دنیای امروز گسترش دهیم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز