۱۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال در قم به بیماری دیابت مبتلا هستند

۱۳۹۵/۰۲/۱۹ - ۱۳:۴۴:۲۷
کد خبر: ۴۰۲۲۵۱
۱۷ درصد افراد بالای ۳۰ سال در قم به بیماری دیابت مبتلا هستند
مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم با اشاره به اینکه استان قم جزو استان های نخست در شیوع دیابت است، گفت: 17 درصد از جمعیت بالای 30 سال این استان مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمد نیک پور در نشست مشاوران بانوان دستگاه های اجرایی استان قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم، افزود: بر اساس آمار منتشر شده در سال جاری 13 درصد معادل یک هشتم افراد کشور مبتلا به دیابت هستند.

وی با بیان اینکه بیماری دیابت بر اثر مشکلات انسولین در بدن به وجود می آید، اضافه کرد: در دیابت نوع یک، تولید انسولین در بدن قطع می شود، در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سلول ها شده و انرژی بدن را تامین کند و همین مساله باعث افزایش شدید قند خون می شود.

وی ادامه داد: در دیابت نوع دو، بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود، در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری برروی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.

نیک پور تصریح کرد: پنج تا 10 درصد افراد دیابتی مبتلا به دیابت نوع یک و 90 درصد نیز مبتلا به دیابت نوع دو هستند.

به گفته وی، دیابت حاملگی نوع دیگری از دیابت است که حدود چهار درصد خانم های باردار به آن مبتلا می شوند.

وی، چاقی، سبک زندگی، استرس، تغذیه نامناسب و بی تحرکی را از عوامل مهم در ابتلا به دیابت عنوان و بیان کرد: پرنوشی، پرادراری، تکرر ادارار، طولانی شدن ترمیم زخم های بدن، کاهش شدید وزن، خواب رفتگی عضلات و تاری دید ناگهانی از علائم ابتلا به دیابت است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم افزود: اگر برای درمان دیابت دیر اقدام شود ممکن است فرد مبتلا کلیه های خود را از دست بدهد و یا دچار نابینایی، اختلالات شدید بینایی و ضعیف شدن اعصاب محیطی شود که تاثیرات منفی روی مغز، قلب و عروق دارد.

وی با تاکید بر انجام آزمایش دوره ای قند خون، گفت: افراد باید بعد از سنین 30 تا 35 سال مرتب قند خون خود را چک کنند تا در صورت ابتلا سریع تر درمان شوند.

وی افزود: در آزمایش اگر میزان قند خون بالای 126 باشد نشاندهنده مبتلاشدن فرد به بیماری دیابت است و اگر بین 100 تا 125 باشد مشکوک به دیابت بوده و باید آزمایش های تکمیلی نیز انجام شود.

نیک پور ادامه داد: قند خون بین 60 تا 100 طبیعی است که این عدد در مادران باردار بین 60 تا 92 ، مورد قبول است.

وی گفت: افراد دیابتی باید در طول سال 15 ساعت آموزش ببینند تا اطلاعاتشان نسبت به این بیماری به روز شود.

نیک پور به شهروندان توصیه کرد: ضمن قرار دادن ورزش در برنامه های روزانه خود، خوردن سبزی و میوه را در برنامه غذایی خود لحاظ کنند.

وی افزود: خوردن سیر، روغن کنجد و نوشیدن آب به جلوگیری از ابتلا به دیابت کمک می کند.

شعار امسال هفته سلامت که یکم تا هفتم اردیبهشت ماه جاری بود، از سوی سازمان بهداشت جهانی «غلبه بر دیابت» نامگذاری شده بود.

 

نظر شما