عضو شورای شهر قم مطرح کرد

قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری قم ایجاد شود

۱۳۹۵/۰۳/۱۷ - ۱۰:۵۷:۵۴
کد خبر: ۴۱۳۷۵۶
قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری قم ایجاد شود
عضو شورای اسلامی شهر قم خواستار ایجاد قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرداری قم شد و گفت: یکی از ابعاد فرهنگ‌سازی و باورمند کردن تمام ارکان مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، مصطفی ملایی در جلسه یکصد و هشتاد و سوم شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نقش مدیریت شهری در تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار داشت: از نظر رهبر معظم انقلاب، اقتصاد موضوع اصلی در کشور است.

وی افزود: نتیجه توجه به اقتصاد مقاومتی از نظر مقام معظم رهبری، تبدیل شدن کشورمان به یک الگو در منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

این عضو شورای شهر قم با اشاره به ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی در مدیریت شهری، گفت: یکی از ابعاد فرهنگ‌سازی و باورمند کردن تمام ارکان مدیریت شهری در اقتصاد مقاومتی است.

به گفته وی، توجه به اقتصاد مقاومتی در اسناد بالادستی و قوانین، باورمند کردن و توانمندسازی کارکنان، توجه به نقش محوری مساجد، هویت بخشی به کالاهای بومی و داخلی و ارائه گزارش‌های مستمر به مردم از جمله راهکارهای فرهنگ سازی در حوزه اقتصاد مقاومتی است.

ملایی توجه به نخبگان و استعدادهای بومی، تقویت مشارکت با شرکت‌های دانش‌بینان، راه اندازی مرکز رشد مدیریت شهری و طراحی جایزه نوآوری شهری را از راهکارهای مدیریت علمی اقتصاد شهری دانست و افزود: علمی بودن یکی از ویژگی‌های بارز اقتصاد مقاومتی است.

وی بااشاره به اهمیت اصلاح نظام مالی و درآمدی شهرداری‌ها و حرکت به سمت درآمدهای پایدار در اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی سیستم مالی و درآمدی بخش‌های مختلف شهرداری، محاسبه و دریافت بهای خدمات شهری و دریافت عوارض، تجمیع عوارض شهرداری، ایجاد ساز و کار مناسب برای دریافت ارزش افزوده و تدوین سبد سرمایه‌گذاری در شهر راهکارهای اصلاح نظام مالی در شهرداری‌ها هستند.

این عضو شورای شهر قم صرفه جویی در هزینه‌های جاری و عمرانی شهرداری را از ضروریات حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی دانست و ابراز داشت: به کارگیری مهندسی ارزش در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر برون سپاری، تمرکز زدایی و منطقه محوری و واگذاری تصمیمات به بخش‌های عملیاتی، توجه به اقتصاد گردشگری و بودجه محوری از راهکارهای صرفه جویی است.

وی افزود: اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالاهای داخلی از موضوعات مهم دیگری است که در این حوزه باید به آن توجه داشته باشیم.

ملایی تهیه پیوست فرهنگی اجتماعی و پیوست زیست محیطی، بازیافت پساب شهری، توسعه کارخانه‌جات بازیافت، بهینه سازی آبیاری فضای سبز و جلوگیری از اسراف در مجموعه شهرداری را از موضوعات مهم در این زمینه دانست.

وی با اشاره به اهیت شفاف سازی اقتصادی در شهرداری قم عنوان داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و هوشندسازی این کار بهتر صورت می‌گیرد.

به گفته این عضو شورای شهر قم، تقویت تیم‌های حراست و کنترل، به کارگیری افراد متخصص در پست‌های سازمانی و کنترل هوشمند پروژه‌ها از جمله راهکارهای شفاف سازی اقتصادی در شهرداری‌ها است.

ملایی پیشنهاد ایجاد قرارگاه عملیاتی اقتصاد مقاومتی در شهرداری قم را مطرح کرد و گفت: اینکه می‌گوییم قرارگاه به این دلیل است که در شرایط بحرانی هستیم و نیاز به عملکرد فرابخشی داریم.

نظر شما