رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با افاغنه مقیم قم دیدار کرد

۱۳۹۵/۰۳/۲۹ - ۱۳:۰۱:۵۶
کد خبر: ۴۱۹۱۱۵
رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل با افاغنه مقیم قم دیدار کرد
رئیس کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و هیات همراه، روز جمعه در نخستین روز سفر خود به ایران با ورود به استان قم ضمن بازدید از مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام خمینی(ره) با قشرهای مختلف افاغنه مقیم این استان دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، فیلیپو گراندی در ابتدا با حضور در مرکز آموزش فنی و حرفه ای امام خمینی(ره) قم به عنوان یکی از سه مرکز فنی و حرفه ای استان که در آن مهارت های مختلف فنی به اتباع آموزش داده می شود، مورد استقبال گرم معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری قم قرار گرفت.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم با خوشامد گویی به این مقام سازمان ملل و هیات همراه و قدردانی از اقدام انسان دوستانه آنها به منظور حمایت از پناهندگان و اتباع خارجی مستقر در ایران، تصریح کرد: آموزه های دینی و اسلامی مساله حمایت از مستضعفان را به شدت مورد تاکید قرار داده است.

احد جمالی با بیان اینکه سابقه کمک مردم ایران به پناهندگان به قبل از تاریخ اسلام باز می گردد، اضافه کرد: با مطالعه تاریخ ایران در قبل از ورود اسلام به این کشور به خوبی می فهمیم که در آن زمان مردمان ده ها کشور در پوشش پناهندگی ایران بودند.

وی همچنین با اشاره به اهمیت شهر قم به عنوان مهمترین مرکز دینی در کشور و حتی عرصه بین الملل، افزود: استانداری قم ضمن آرزوی توفیق برای این هیات عالی رتبه سازمان ملل آمادگی خود را برای همکاری بیشتر با این کمیساریا در راستای خدمت بیشتر به پناهندگان اعلام می کند.

فیلیپو گراندی نیز با تشکر از مسئولان استان قم برای ارائه خدمات به اتباع افغانی مقیم قم، خاطرنشان کرد: آموزش مهارت های گوناگون، از جمله اهداف مهم کمیساریای سازمان ملل است، از این رو از اقدام هایی که دولت ایران در جهت تحقق این هدف مهم انجام می دهد، کمال تشکر و قدردانی را داریم.

این دیپلمات ایتالیایی در ادامه از کارگاه های آموزشی مختلف مرکز فنی و حرفه ای قم بازدید و با افاغنه در حال آموزش در این مرکز دیدار و گفت و گو کرد.

طبق قرارداد منعقد شده میان فنی و حرفه ای قم و کمیساریای عالی پناهندگان متحد تحت نظر وزارت کشور در سال 2011 این مرکز متعهد شده سالانه آموزش هایی را در زمینه های مختلف صنعتی و هنری با بودجه کمیساریا به پناهندگان ارائه بدهد.

مدیرکل فنی و حرفه ای استان قم نیز در جریان این بازدید با بیان اینکه در سال جاری میلادی نهاد متبوعش متعهد به آموزش به 180 تن از اتباع خارجی مقیم قم که بیشتر افغانی هستند، شده است، افزود: از زمان قرارداد یاد شده تاکنون بیش از 970 تن از اتباع در 37 حرفه و 80 دوره آموزشی و در سه مرکز فنی و حرفه ای امام، انقلاب اسلامی و 19 دی قم، مهارت های متنوعی را فرا گرفته اند.

احمد عطارنیا گفت: آمار دقیقی از کسانی بواسطه این آموزش ها وارد بازار کار شده باشند در دست نیست، چرا که رصد این آمار جزو قرارداد ما با سازمان ملل نبوده است، ولی به هر ترتیب شوق و اشتیاق خوبی در نزد این اتباع وجود دارد که آنها را به کسب مهارت مصمم نموده است.

مسئول کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل همچنین پس از بازدید از این مرکز فنی و حرفه ای با حضور در مسجد بقیه الله منطقه شهر قائم قم دیدارهایی را با قشرهای مختلف افاغنه مقیم قم از جمله روحانیان، دانشجویان، پزشکان، کارگران و هنرمندان انجام داد و با شنیدن مشکلات و مطالبات آنها قول داد تا به منظور رفع آنها پیگیری های لازم را از طریق دولت ایران و سازمان ملل انجام دهد.

مسئول و اعضای کمیساریای پناهندگان سازمان ملل در آخرین بخش از سفر خود به قم در منزل مسکونی یکی از کارگران افغانی ساکن در محله شهر قائم حضور یافت و ضمن آگاهی از مشکلات این فرد و خانواده اش از محل زندگی آنها بازدید کرد.

فیلیپو گراندی و هیات همراه در سفر دو روزه به ایران، مسائل مربوط به پناهندگان از جمله آموزش را بررسی می کنند، که قم به نمایندگی از سایر استان های کشور به عنوان نمونه انتخاب شده است.

این گروه اعزامی از سوی سازمان ملل همچنین فردا و در دومین روز سفر خود به ایران در رابطه با همین موضوع جلسه هایی را با مقام های کشوری در تهران خواهند داشت.

بیش از 138 هزار تن اتباع مجاز خارجی در استان قم زندگی می کنند که بیش از 60 هزار تن آنها از اتباع افغانی هستند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز