آیت‌الله سبحانی:

غربی‌ها تعهدات خود در برجام را عملی نمی‌کنند

۱۳۹۵/۰۴/۰۱ - ۰۹:۴۰:۰۷
کد خبر: ۴۲۰۵۶۸
غربی‌ها تعهدات خود در برجام را عملی نمی‌کنند
یکی از مراجع عظام تقلید گفت: غربی‌ها تعهدات خود در برجام را عملی نمی‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه اول سیما پخش شد سالروز میلاد امام حسن مجتبی(ع) را گرامی داشت و اظهار کرد: نام صلح با نام مبارک امام حسن مجتبی(ع) همراه است هرچند که در ذهن برخی این سوال وجود دارد که چرا امام حسن(ع) صلح کردند و برادر ایشان یعنی حضرت سیدالشهدا مسیر شهادت را در پیش گرفتند.

وی با اشاره به اینکه در دین مبین اسلام حاکم اسلامی این اختیار را دارد که صلح کند و یا در موقع ضرورت جهاد کند، گفت: برخی اوقات مصلحت بر صلح بوده و برخی اوقات صلاح مسلمانان در جهاد است.

این مرجع تقلید با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آمده است وقتی که مسلمانان در موضع قدرت قرار داشته و دشمن در موضع ضعف است از صلح پرهیز شود.

وی بیان کرد: گاهی اوقات شرایط موجب می‌شود که حاکم اسلامی مسیر صلح را در پیش بگیرد و ممکن است که در صلح در برخی شرایط فوایدی وجود داشته باشد که در جنگ و جهاد این فواید نباشد.

آیت‌الله سبحانی به نام امام علی(ع) به نامه مالک اشتر اشاره کرد و گفت‌: این نامه یک برنامه جامعه برای دولت‌های اسلامی بوده و حتی این نامه از سوی سازمان ملل متحد نیز به رسمیت شناخته شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از توصیه‌های امام علی به مالک اشتر صلح است، ادامه داد: حضرت علی(ع) در همه جنگ‌ها غیر از جنگ تبوک حضور داشتند و در دوران امامت خود نیز سه جنگ را رهبری کردند ولی ایشان به مالک توصیه می‌کنند که شرایط را ارزیابی کند چرا که ممکن است شرایط ایجاب کند که راه صلح را در پیش بگیرد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اسلام همه به جهاد و هم به صلح در جای خود دعوت کرده است، اضافه کرد: امام حسن مجتبی(ع) در شرایطی قرار داشتند که تنها راه ایشان صلح بود و اگر ایشان صلح را نمی‌پذیرفتند جز کشته شدن شیعیان نتیجه دیگری حاصل نمی‌شد.

وی با اشاره به اینکه امام حسن مجتبی(ع) ابتدا سه مرتبه برای جلوگیری از پیشروی سربازان معاویه نسبت به اعزام لشکر اقدام کردند بیان کرد: در هر مرتبه فرماندهان لشکرها با گرفته رشوه، میدان را رها کردند و لشکر بدون فرمانده باقی ماند و پس از این شرایط ایشان از فرماندهان و سربازان خود درباره صلح یا جنگ نظر خواستند که آنها فریاد صلح را سر دادند و در چنین شرایطی بود که ایشان ناچار به پذیرش صلح شدند.

آیت‌الله سبحانی شرایط امام حسن(ع) برای صلح با معاویه را مورد توجه قرار داد و تاکید کرد:‌ شرط نخست در صلح امام حسن با معاویه این بود که وی بعد از خود نباید نسبت به معرفی خلیفه برای مسلمین اقدام کند و همچنین قرار منع تعقیب شیعیان صادر شود که به هیچ کدام از این شرایط عمل نشد.

وی با بیان اینکه مادی‌گرایان و دنیاپرستان در مواجهه با اولیا الهی همواره صلح را زیرپاگذاشتند گفت: در مسأله برجام شاهد بودیم که ایران اسلامی به تعهدات خود پایبند بود اما طرف مقابل شرایط را زیرپا گذاشته و تعهدات را عملی نمی‌کند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امام حسن(ع) وظیفه صلح و امام حسین(ع) وظیفه جهادت و شهادت را بر عهده داشتند تاکید کرد: امام حسن مجتبی (ع)‌ صلح را پذیرفت تا خون مسلمانان حفظ شود و در آینده امام حسین(ع) حفظ دین را از مسیر جهاد و شهادت دنبال کنند.

 

نظر شما