مدیرکل زندان‌های استان قم خبر داد

۴۰۰۰ نفر در زندان‌های قم حضور دارند

۱۳۹۵/۰۴/۰۶ - ۰۶:۲۶:۳۷
کد خبر: ۴۲۲۷۰۹
۴۰۰۰ نفر در زندان‌های قم حضور دارند
مدیرکل زندان‌های استان قم گفت: اکنون در حدود 4 هزار نفر در زندان‌های استان قم حضور دارند که جرم برخی از آنها ترانزیت مواد مخدر در مسیر قم بوده و ارتباطی با این استان ندارند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی تهامی در نشست خبری که در سالن جلسات اداره‌کل زندان‌های استان قم برگزار شد، با بیان اینکه این اداره‌کل اقدامات تامینی و تربیتی را در سه بخش مختلف در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد:‌ این اقدامات برای زندانی، زندان و زندان‌بان دنبال می‌شود.

وی کاهش جمعیت کیفری، جلوگیری از برگشت مجدد به زندان و فراهم‌سازی بستر بازگشت مددجویان به جامعه را از اولویت‌های اداره‌کل زندان‌های استان قم برشمرد و افزود: توسعه منابع انسانی از رسالت‌های این اداره‌کل است اما اکنون از نظر نیروهای مورد نیاز در حد استاندارد نبوده و به حمایت مسؤولان مربوطه نیازمند هستیم.

مدیرکل زندان‌های استان قم با تاکید بر اینکه بهبود وضعیت موجود زندان‌ها مورد توجه اداره‌کل زندان‌های استان قم قرار گرفته است، مطرح کرد: زندان‌های استان قم نسبت به برخی از استان‌های کشور جمعیت کم‌تری دارد و آمار برگشت مجدد زندانیان در استان قم نسبت به میانگین 46 درصد کشوری 9 درصد پایین‌تر است که امیدواریم با فراهم‌سازی دیگر بسترهای مورد نیاز این درصد نیز کاهش بیشتری داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات مختلف فرهنگی از جمله امکان سوادآموزی و ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی در زندان‌ها فراهم‌سازی شده است، گفت: در ماه مبارک رمضان 35 نفر از روحانیون در زندان‌های استان مشغول فعالیت هستند و برنامه‌های مختلف اخلاقی،‌ فرهنگی و ورزشی را دنبال می‌کنند.

تهامی یادآور شد: امیدواریم در سال جدید با استفاده از مشارکت متولیان امور حرفه‌آموزی بتوانیم علاوه بر 25 رشته آموزشی موجود رشته‌های دیگری را نیز آموزش دهیم.

وی از فعالیت‌های گسترده انجمن حمایت از زندانیان یاد کرد و ادامه داد: این انجمن حمایت از خانواده‌های زندانیان را در دستور کار قرار داده و در این راستا به نتایج مطلوبی رسیده است و در سال گذشته 61 زندانی با کمک‌های انجمن حمایت از زندانیان آزاده شده‌اند.

مدیرکل زندان‌های استان قم مواد مخدر‌ و سرقت را به ترتیب نخستین و دومین عامل دستگیری زندانی‌ها دانست و تصریح کرد: اکنون کم‌تر از 4 هزار نفر در زندان‌های استان قم حضور دارند که جرم برخی از آنها ترانزیت مواد مخدر در مسیر قم بوده و ارتباطی با این استان ندارند به همین علت در صورت تمایل زندانی‌ها هماهنگی‌های لازم برای جابه جایی این افراد به استان‌های خودشان انجام می‌شود.

تهامی با بیان اینکه بر اساس آمارها جمعیت قابل توجهی از زندانیان افراد کم سواد هستند، اظهار کرد: سال گذشته 34 نفر از زندانیان استان قم در کنکور شرکت کرده‌اند و در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با دانشگاه علمی کاربردی، پیام نور، آزاد و آموزش و پرورش منعقد شده است تا با استفاده از این تفاهم‌نامه‌ها سطح سواد زندانیان را افزایش دهیم.

وی به تشکیل مجمع خیرین قرآنی در زندان‌ها اشاره کرد و افزود: بستر استفاده از خیرین در حوزه‌های مختلف فراهم‌سازی شده است تا بتوانیم از ظرفیت اقشار مختلف جامعه برای بهبود وضعیت زندان‌ها و زندانیان استفاده کنیم.

تهامی با تاکید بر اینکه استان قم یک زندان مرکزی بیشتر ندارد، گفت: دیگر مراکز اداره‌کل زندان‌های استان قم اردوگاه، کانون اصلاح تربیت،‌ بازداشت‌های موقت و رای باز است که افراد زندانی در آنها نگهداری می‌شوند.

وی با بیان اینکه در موارد قصاص، مسؤولان قضایی به دنبال صلح و سازش هستند، مطرح کرد: با وجود اینکه جرائم منجر به قصاص در استان قم کم است اما تاکنون در بسیاری از این موارد توانسته به نتایج مورد نظر برسیم و امیدواریم با این رویکرد فرهنگ صلح و سازش در جامعه اسلامی ترویج یابد.

مدیرکل زندان‌های استان قم مراقبت از زندانیان در دوران آزاد شده را از دیگر اقدامات این اداره‌کل برشمرد و ادامه داد: وام قابل توجهی برای اشتغال زندانیان در اختیار افراد قرار می‌گیرد تا بتوانند با استفاده از این تسهیلات بستر اشتغال خود را فراهم سازند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز