نیروگاه زباله‌سوز در قم احداث می‌شود

۱۳۹۵/۰۴/۰۸ - ۱۱:۴۳:۳۴
کد خبر: ۴۲۳۷۶۶
سید امیر سامع معاون شهردار قم از اجرای طرح‌های احداث نیروگاه زباله‌سوز و سیستم دایجستر به‌منظور به صفر رساندن دفن زباله در قم خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، سید امیر سامع با اشاره به اهمیت احداث نیروگاه زباله‌سوز و سیستم دایجستر اظهار داشت: در قم روزانه ۶۵۰ تا ۷۰۰ تن زباله تولید می‌شود که باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه داشته باشیم، در کنار آن طبق قانونی که سال ۹۰ به تصویب رسیده دفن زباله ‌در کشور و قم به صفر برسد.

وی بابیان اینکه سایت دفن زباله البرز تکمیل‌شده است، تصریح کرد: مکاتبات لازم با اداره کل راه و شهرسازی برای واگذاری زمینی برای دفن زباله شده ‌که آن‌ها با استناد به قانون رسیدن دفن زباله به صفر زمینی در این مورد واگذار نکردند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم خاطرنشان کرد: ۳۵۰ تن از زباله قم مواد آلی مانند غذا، گیاه، فضای سبز و... است و ۲۵۰ تن نیز قابل‌تبدیل به انرژی از طریق سوزاندن مانند پارچه، چرم، چوب و... است.

وی به تولید انرژی برق از زباله مواد آلی اشاره کرد و گفت: ۳۵۰ تن مواد آلی در مخازنی ذخیره و از گاز متانی که از آن متصاعد می‌شود بعد از انتقال به ژنراتور می‌توان انرژی برق تولید کرد.

سامع ابراز داشت: پسماندهای قابل سوزاندن نیز با گرم کردن آب، بخار تولیدی به ژنراتور منتقل می‌شود و در آنجا از آن برق تولید خواهد شد.

وی رقم سرمایه‌گذاری در دو طرح زباله‌سوز و سیستم دایجستر را برای هرکدام ۱۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و به‌صورت واگذاری ۲۳ ساله انجام خواهد شد، البته شهرداری می‌تواند بخشی از هزینه‌های اجرای آن را نهایتاً تا ۲۰ درصد با سرمایه‌گذار مشارکت داشته باشد و بعد از پایان مدت قرارداد هم نسبت به تغییرات بر اساس تکنولوژی‌های جدید اقدام کند.

معاون خدمات شهری و امور اجتماعی شهرداری قم عنوان کرد: تولید کود کمپوست دیگر توجیه اقتصادی ندارد و بیش از نیاز کشور در حال تولید است، لذا باید از فناوری‌های جدید برای کاهش دفن و ایجاد ارزش‌افزوده استفاده کرد.

وی به اجرای این طرح‌ها در تهران از یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: این طرح‌ها ساعتی ۳ مگاوات برق تولید می‌کنند که با توجه به خرید تضمینی هر وات ۳۸۰ تومانی می‌تواند توجیه داشته باشد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز