آیت‌الله سبحانی تاکید کرد

لزوم رجوع به متخصصان دینی برای پاسخگویی به شبهات

۱۳۹۵/۰۴/۱۰ - ۰۱:۵۴:۱۱
کد خبر: ۴۲۴۵۹۷
لزوم رجوع به متخصصان دینی برای پاسخگویی به شبهات
یکی از مراجع تقلید گفت: در برخی مجالس افرادی به نوعی به آیات استدلال می‌کنند که گمراه‌کننده است و باید در این موارد به متخصص و اهلش مراجعه کنند تا به گمراهی گرفتار نشوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت‌الله جعفر سبحانی در برنامه چشمه معرفت که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به سؤالی مبنی بر اینکه آیا پیروی از هر آیینی مایه نجات است با دو شرط که ایمان به خدا داشته باشد و عمل صالح یا باید حتماً از شریعت خاتم پیروی کنیم، اظهار کرد: کسانی هستند که گاهی مغالطه کرده و دعوت به صلح کل می‌کنند و می‌گویند پیروی از هر آیینی مایه نجات است و نجات فقط دو شرط می‌خواهد ایمان به خدا و عمل صالح.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم، اظهار کرد: در یکی از آیات قرآن آمده آنانی که به خدا ایمان دارند، آنانی که یهودی و نصرانی هستند اگر به خدا ایمان بیاورند و عمل صالح داشته باشند برای آن‌ها خوفی نیست.

این مرجع تقلید گفت: البته اگر یک آیه را تنها تفسیر کنیم و از آیات دیگر صرف‌نظر کنیم، تفسیر غلط است، آیات قرآن به هم پیوسته هستند علاوه بر اینکه باید موضع آیه را درک کنیم، آیه در چه مقامی است و چه مطلبی را می‌خواهد برساند و چه اندیشه باطلی را رد می‌کند، اگر موضع آیه را درک کنیم خواهیم دید استفاده این‌چنینی از آیه به طور کلی غلط است.

وی با بیان اینکه در زمان پیامبر، یهود می‌گفتند نجات تنها برای یهودیان است و مسیحیان نیز می‌گفتند نجات تنها برای مسیحیان است و ما دوستان و فرزندان خدا هستیم و تنها چند روزی در آتش خواهیم بود، به آیه قرآن در این خصوص اشاره کرد و گفت: قرآن مجید می‌فرماید که نجات در گرو این اسامی نیست، اگر کسی به نام هادو یا نصارا یا به نام سابعین و مجوس است، این اسماء نجات بخش نیست و هرگز کسی از بندگان خدا محبوب و فرزند خدا نیست، نجات برای کسی است که در پیشگاه خدا دارای ایمان و عمل صالح باشد، آیه‌های قرآن در مقام رد این اوهام است.

آیت‌الله سبحانی خاطرنشان کرد: خیال می‌کردند که اگر نام خود را در دیوان یهودیان و مسیحیان بنویسند نجات یافته‌اند و این آیات قرآن در مقام رد این اوهام است، در واقع می‌خواستند با این کار اندیشه‌ها را به سمت قومیت ببرند و آنچه نجات بخش است ایمان و عمل صالح است از هر گروهی که باشند.

وی با تاکید بر نقش ایمان و عمل صالح در رستگاری انسان، گفت: خداوند به هیچ کس نگفته است که تنها چند روز در آتش بوده و سپس آزاد می‌شوی، همه چیز به ایمان و عمل صالح بستگی دارد، حال اینکه چگونه ایمان و عمل صالح داشته باشیم در مقام این آیه نیست و باید به آیات دیگر رجوع کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به کیفیت ایمان و عمل صالح در قرآن کریم، گفت: در آیه دیگری خداوند می‌فرماید که اگر واقعاً همین جمعیت که به نام یهود و نصارا است ایمان بیاورند به آنچه که شما ایمان آوردید در این صورت اهل نجات هستند، بنابراین کسانی که مفسر هستند نمی‌توانند یک لفظ را بگیرند و مغالطه کنند، اگر واقعاً خدا در مقام همین است دیگر شریعت پیغمبر یعنی چه و این آیه که حتماً باید به اسلام ایمان آورند چه معنایی دارد، مساله، بحث قومیت و وابستگی به مذهب نیست، مساله عمل و ایمان است و برخی می‌گویند همین که وابسته به خاندان یک پیغمبر باشیم و نام یکی از پیامبران روی ما باشد اهل نجاتیم هیچ نامی ما را نجات نمی‌دهد حتی نام اسلام، آنچه ما را نجات می‌دهد ایمان و عمل صالح است.

وی با تاکید بر اینکه عمل صالح را باید از شریعت پیغمبر اکرم بگیریم، گفت: اگر اهل کتاب به آیین خود بمانند و از شریعت اسلام بهره نگیرند اهل گمراهی هستند.

آیت‌الله سبحانی گفت: در برخی مجالس افرادی به نوعی به آیات استدلال می‌کنند که گمراه‌کننده است و باید در این موارد به متخصص و اهلش مراجعه کنند تا به گمراهی گرفتار نشوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز