مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم:

کاهش طلاق اولویت نخست سیاست های اجتماعی قم است

۱۳۹۵/۰۴/۱۳ - ۱۲:۴۵:۴۳
کد خبر: ۴۲۶۱۳۷
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم گفت: از میان پنج آسیب اولویت دار اجتماعی، کاهش آمار طلاق اولویت نخست سیاست های فرهنگی و اجتماعی این استان می باشد که برای مقابله با آن سند راهبردی تدوین شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، عطاء الدین قاسمی در سومین کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان قم در تالار امام رضا(ع) فرمانداری قم افزود: طلاق، حاشیه نشینی، اعتیاد، آسیب های اخلاقی و مسائل حاد اجتماعی مهمترین آسیب هایی هستند که شهروندان و خانواده ها را تهدید می کنند که از این میان تلاش برای کاهش آمار طلاق به خاطر مشکلات بسیاری که به همراه دارد در اولویت اول قرار دارد.

وی با اشاره به اهمیت موضوع آموزش در کاهش آمار طلاق بیان کرد: اداره کل بهزیستی استان قم با استفاده از ظرفیت ها و تجربه های خوبی که در حوزه مقابله با معضل اجتماعی طلاق دارد اقدام های مناسبی برای پیشگیری از آن انجام داده است.

وی با بیان اینکه اداره کل ورزش و جوانان استان قم در سال جاری آموزش 11 هزار زوج را هدف گذاری کرده است ادامه داد: توجه به آموزش های پیش از ازدواج به منظور پیشگیری و مداخله در زمان انجام طلاق برای منصرف کردن طرفین و همچنین حمایت از زنان و مردان پس از طلاق از جمله راهکارهایی است که می تواند از آسیب های این ناهنجاری اجتماعی بکاهد.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری قم بیان کرد: طلاق باعث می شود فرزندان پس از جدایی پدر و مادر از یکدیگر دچار آسیب های اجتماعی جدی شوند که برای مقابله با آن باید وقت و هزینه زیادی اختصاص داد.

وی افزود: برای جلوگیری از آسیب دیدن روحیه فرزندان طلاق باید مکان ملاقات آنها با والدین خود از کلانتری ها به مکان دیگری منتقل شود که شرایط خاص محیط های نظامی را نداشته باشد.

قاسمی گفت: بر اساس گزارش های تحلیلی از طلاق های انجام شده در قم در 10 سال اخیر سند راهبردی طلاق تدوین شده است و تمام تلاش نهادهای حمایتی استان این است که با آموزش و آگاه سازی زوج های جوان نسبت به آسیب های طلاق شاهد کاهش هرچه بیشتر آن در قم باشیم و در همین رابطه با همکاری مراکز مشاوره و دستگاه قضایی از ورود بسیاری از پرونده های طلاق به محاکم جلوگیری شد.

وی در خصوص کاهش معضل حاشیه نشینی در اطراف شهر قم نیز بیان کرد: این مساله در کمیته ای تخصصی با همکاری نهادهای مختلف همچون شهرداری در دست بررسی است و راهکارهای عملی مقابله با آن ارائه شده است.

وی افزود: حاشیه نشینی بستر ورود به سایر آسیب های اجتماعی و ناهنجاری های اخلاقی است و به همین دلیل مقابله با آن بر اساس دستور وزارت کشور در اولویت برنامه های استانداری هاست.

مدیر کل دفتر اجتماعی استانداری قم گفت: بر اساس تحقیق های صورت گرفته پیرامون آسیب های اجتماعی و فرهنگی، اعتیاد مشکل بزرگی است که برای مقابله با آن لازم است شهروندان و به خصوص جوانان در این موضوع آموزش ها لازم را فرا گرفته و توانمند شوند.

وی افزود: استفاده از ظرفیت های نیروی انتظامی و دستگاه قضایی در کنار بهره گیری از نظرهای کارشناسان این حوزه برای مقابله با معضل اعتیاد ضروری است.

قاسمی گفت: جنگ نرم دشمن و شکل گرفتن ناهنجاری های اخلاقی در جامعه آسیب دیگری است که باید با فراهم کردن اشتغال، ازدواج جوانان و مدیریت اوقات فراغت شهروندان با آن مقابله کرد.

وی با اشاره به اهمیت رعایت عفاف و حجاب در محیط های اجتماعی نیز گفت: استفاده از آثار هنری برای معرفی حجاب می تواند ذهن افراد را با فایده های آن 

آشنا کند.

وی ادامه داد: فضای مجازی بستر دیگری برای ترویج ناهنجاری های اخلاقی توسط دشمنان است که برای کنترل و مقابله با آسیب های آن باید نهادهای مختلف نقش خود را در این زمینه ایفا کنند و محتوای سالم ارائه دهند.

کارگروه تخصصی امور اجتماعی و فرهنگی استان قم با هدف ارائه راهکارهای علمی و عملی به منظور کاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی و فرهنگی استان و حمایت از نیازمندان برگزار شد. 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز