رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم مطرح کرد

قم از استان‌های موفق در مدیریت آب است

۱۳۹۵/۰۴/۲۹ - ۱۰:۰۲:۲۰
کد خبر: ۴۳۳۷۹۱
قم از استان‌های موفق در مدیریت آب است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: در حال حاضر بیش از 3 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان قم با آبیاری پر‌فشار انجام می‌شود و استان قم از استان‌های قوی و موفق در مدیریت آب بوده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم، محمدرضا طلایی با بیان اینکه مشکل چالش آب در استان قم بسیار جدی است، اظهار کرد: روان آب استان قم با 450 میلیون متر مکعب آب در سال به زیر صفر رسیده است و از سوی دیگر برداشت از چاه‌های نیمه عمیق و عمیق استان منجر به از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پنج ساله الگوی کشت که از سال گذشته آغاز شده ‌در سال جاری نیز با جدیت دنبال خواهد شد، افزود: اعتبارات ملی در برنامه الگوی کشت در استان قم هشت برابر افزایش پیدا کرده و تمام تعهدات دولت در برنامه الگوی کشت انجام شده است و در سال 94 نزدیک به 3 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت آبیاری پرفشار قرار گرفت که این رقم بیش از سال‌های گذشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم از دیگر برنامه‌های موفق این سازمان را کاهش سطح زیر کشت محصولات و اراضی کم بازده و بدون سودآوری عنوان و بیان کرد: در این مزارع، گیاهان دارویی با 30 هکتار ، گل محمدی با 90هکتار و پسته با 1500 هکتار ایجاد شده ‌که هدف از این برنامه کم کردن مصرف آب و تولید محصولات دارای توجیه اقتصادی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: 6 درصد گوشت قرمز و هشت درصد تخم مرغ کشور در استان قم تولید می‌شود که 60 تا 80 درصد آن مازاد نیاز استان است.

طلایی در ادامه با تاکید بر استقرار صنایع تبدیلی و تکمیلی در حاشیه روستاها و برنامه‌های این سازمان برای تحقق این هدف، افزود: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در حاشیه روستاها موجب اشتغال، رونق و رشد اقتصادی کشور است و حرکتی جدی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

وی در بخش پایانی سخنان خود به اهمیت تولید دانه‌های روغنی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 350 هکتار از سطح زیرکشت استان به کلزا اختصاص داشت که در سال جدید به حدود 1000 هکتار افزایش پیدا کرده و از تولید 400 تن در سال گذشته به 1800 تن در سال جاری رسیده است که این میزان توسط شرکت غله با قیمت تضمینی 2560 تومان خریداری شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز