مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم مطرح کرد

افزایش مصرف آب در قم/ مطلوبیت آب با کاهش مصرف افزایش می‌یابد

۱۳۹۵/۰۵/۱۱ - ۱۴:۱۶:۰۰
کد خبر: ۴۳۹۵۵۴
افزایش مصرف آب در قم/ مطلوبیت آب با کاهش مصرف افزایش می‌یابد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم از افزایش مصرف آب در قم خبر داد و گفت: میزان مصرف آب در پرمصرف‌ترین روز سال جاری نسبت به رکورد سال گذشته بیش از 12 درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری برنا از قم به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی جان‌صادقپور با اشاره به منابع تأمین آب شهر قم از جمله چاه‌های سطح شهر، چاه‌های علی‌آباد و سر شاخه‌های دز گفت: با توجه به توسعه قابل توجه شهر و افزایش جمعیت آن، میزان مصرف به طور قابل توجهی در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه در تابستان سال جاری به علت افزایش دما نسبت به سال گذشته، شاهد رشد قابل توجهی در میزان مصرف آب هستیم، اظهار کرد: میزان مصرف آب در قم در چهار ماه نخست امسال حدود 38.3 میلیون متر مکعب بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه حداکثر تولید روزانه آب در سال 94 روز 23 تیرماه و به میزان 4 هزار و 270 لیتر در ثانیه رقم خورد، خاطرنشان کرد: بیشترین میزان مصرف سال جاری نیز در 31 تیرماه با رکورد 4 هزار و 597.5 لیتر در ثانیه بوده است که نسبت به رکورد سال گذشته رشد 12.8 درصدی را نشان می‌دهد.

وی ارتباط مستقیم افزایش دمای هوا و میزان مصرف آب را مورد توجه قرار داد و گفت: رکورد مصرف آب در سال جاری در 31 تیرماه در حالی اتفاق افتاد که دمای هوا در این روز به 45 درجه سانتیگراد رسید.

صادق‌پور با اشاره به تلاش شرکت آب و فاضلاب برای استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود برای تأمین آب شهر با توجه به افزایش دما و رشد چشمگیر مصرف اضافه کرد: در همین راستا افزایش درصد تأمین آب از چاه‌های موجود در نوار ساحلی رودخانه قمرود که دارای EC بالاتری نسبت به آب انتقالی از سر شاخه‌های دز هستند در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: این امر سبب شد اجباراً در مناطقی از سطح شهر از جمله بخشی از منطقه یک، منطقه هفت، منطقه سه و بخش‌هایی از مناطق دو و 6 شهری، شاهد کاهش کیفیت و افزایش درصد شوری آب باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان در عین حال با اشاره به اقدامات صورت گرفته یادآور شد: در تلاش هستیم با افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه آب و افزایش سهم آب انتقالی از سر شاخه‌های دز، برداشت از آب چاه‌های با کیفیت پایین‌تر و شور را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تصفیه‌خانه جدید آب قم با ظرفیت اسمی 6.6 متر مکعب در ثانیه گفت: امیدواریم با تکمیل این تصفیه‌خانه بتوانیم تمام نیاز آب شرب کلان‌شهر قم و نیز شهرها و روستاهای مجاور خط انتقال موردنظر را تأمین کنیم.

صادقپور میزان تولید آب در شهر قم را مورد تاکید قرار داد و گفت: میزان تولید آب برای تعداد 310 هزار اشتراک از جمله 280 هزار مشترک آب خانگی نشان‌دهنده سرانه مصرف 207 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر برای مصارف و 165 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر برای مصارف خانگی است که برای منطقه‌ای مانند قم که از نظر منابع آبی در مضیقه قرار دارد بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه انتظار داریم مردم در مصرف این سرمایه گران‌مایه و غیرقابل جایگزین، نهایت دقت و سعی خود را به عمل آورند، خاطرنشان کرد: در صورت همکاری بیشتر، ما می‌توانیم میزان استحصال آب از چاه‌های در اختیار را کاهش داده و آب با کیفیت مطلوب‌تری در اختیار شهروندان قرار دهیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تاکید کرد: با توجه به افزایش مصرف و کمبود منابع تأمین آب ضرورت و اهمیت جداسازی آبیاری فضای سبز از شبکه آب شرب بیش از پیش احساس می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اجرای حدود 200 کیلومتر شبکه مجزا برای تأمین آب شیرین شهر قم گفت: خوشبختانه دستگاه‌های توزیع آب شیرین در نقاط مختلف شهر در حال ارائه خدمات به مردم شریف قم هستند و مشکلی از نظر تأمین آب شیرین نداریم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز